Avatar billede kimsand Nybegynder
15. februar 2007 - 14:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

En relativ udvælgelse og kopiering af nogle felter i excel

Jeg er ved at lave et excel ark som skal være en sjakdata liste som kan bruges af flere personer på samme tid. Der står forskellige ting som mødetider, fravær, kommentarer oa. Jeg har et ark for hver uge i et år, og når der skal skiftes til næste uge, skal individuelle personer på sjaklisten kopieres over til næste ark/uge. Denne kopiering har jeg faktisk løst med en knap og noget VBA, MEN, 20 knapper i 52 uger med hver sin VBA kode, fylder så gevaldigt meget at arket tager rigtig lang tid at hente fra netværksdrevet. Jeg vil nu forsøge at løse problemet ved at stå i et navnefelt og ud fra det felt skal jeg så kopiere nogle forskellige felter der altid er det samme sted i forhold til navnefeltet, og som altid skal kopieres det samme sted hen i ugen efter. Det skal foregå som en macro der bliver aktiveret med højreklik menuen. Den del af problemet er løst. Nu mangler jeg koden til udvælgelse og kopiering af de rigtige felter. Jeg har prøvet en masse forskelligt, men kan ikke få det til at virke. Er der nogen der kan give et bud på problemet ??

MvH Kim Sandberg
Avatar billede supertekst Ekspert
15. februar 2007 - 15:17 #1
Du er velkommen til at sende en kopi til: pb@supertekst-it.dk - så er det jo muligt, at jeg finder en løsning.
Avatar billede kedde65 Praktikant
15. februar 2007 - 19:49 #2
Du kan også bare sende det til mig på ck@officekonsulenterne.dk hvis du skal have lidt indspark :-)

/Christian
Avatar billede valsoeje Nybegynder
15. februar 2007 - 22:30 #3
Hej Kim. Jeg tror der er en funktion á la det du har brug for i et gratis add-in til Excel som du kan finde på nettet. Det hedder ASAP utilities, og kan downloades gratis af alle. Så kan du markere de celler/områder du har brug for, og frit kopiere og klippe-klistre.
Avatar billede kimsand Nybegynder
16. februar 2007 - 08:58 #4
supertekst løste mit problem meget elegant, så han får alle pointene PLUS et stort tak for hjælpen, og havde jeg været en tøs, en lille knuzer ;-)
Avatar billede supertekst Ekspert
16. februar 2007 - 09:27 #5
Dim aRæk, yRæk, zRæk, cc, kolonne, arkpt
Sub My_Macro()
Rem Aktuelle arkNr
    arkpt = ActiveCell.Worksheet.Index
Rem cellen i A
    xRæk = ActiveCell.Row
    yRæk = xRæk - 1
    zRæk = xRæk + 1

    indsætInæsteArk "A" + CStr(xRæk), arkpt + 1

    indsætInæsteArk "B" + CStr(yRæk), arkpt + 1
    indsætInæsteArk "C" + CStr(yRæk), arkpt + 1
    indsætInæsteArk "D" + CStr(yRæk), arkpt + 1
    indsætInæsteArk "E" + CStr(yRæk), arkpt + 1

    indsætInæsteArk "B" + CStr(zRæk), arkpt + 1
    indsætInæsteArk "C" + CStr(zRæk), arkpt + 1
    indsætInæsteArk "D" + CStr(zRæk), arkpt + 1
    indsætInæsteArk "E" + CStr(zRæk), arkpt + 1

    indsætInæsteArk "G" + CStr(xRæk), arkpt + 1

    Application.CutCopyMode = False

Rem vis næste ark
    ActiveWorkbook.Sheets(arkpt + 1).Activate
End Sub
Private Sub indsætInæsteArk(cc, næsteArk)
    Range(cc).Select
    Selection.Copy

    ActiveWorkbook.Sheets(næsteArk).Activate
    Range(cc).Select
    ActiveSheet.Paste

    Sheets(arkpt).Activate
End Sub