Avatar billede jansvendsen Nybegynder
15. februar 2007 - 09:48 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Udskrift på rapport

Hej
Jeg har 3 navnefelter (Fornavn,mellemnavn,efternavn) som jeg skal have ud på en rapport.

Pt. udskrives de i den længde som jeg har valgt i designmode, men det ser klodset ud da der på visse personer er meget lang mellemrum mellem f.eks. fornavn og efternavn fordi personen ikke har noget mellemnavn.

Der er også nogle med langt mellemnrum mellem fornavn og mellemnnavn f.eks. fordi der er en der hedder Ib og en der hedder Sebastian.

Kan man lavet noget så felterne "samles" og kun udskriver i den længde de har karakterer til så det ser pænt ud?
Avatar billede terry Ekspert
15. februar 2007 - 09:55 #1
Make a query and use something like this

SELECT Fornavn & " " & mellemnavn & " " & " " & efternavn AS Navn ....
Avatar billede jba1548 Nybegynder
15. februar 2007 - 09:59 #2
Prøv at sætte konkatinering mellem navnene:

Fornavn|| ||Mellemnavn|| ||Efternavn||

Der skal altså et mellemrum mellem hvert feltnavn.
Avatar billede mugs Novice
15. februar 2007 - 17:30 #3
Jeg har ikke afprøvet terry's forslag, dog vil jeg mene, at hvis der ikke er et mellemnavn, vil det give et mellemrum. Prøv denne :

Udtryk1: [Fornavn] & (" "+[Mellemnavn]) & " " & [Efternavn]
Avatar billede moba Nybegynder
16. februar 2007 - 11:03 #4
Jeg bruger selv
=Trim([fornavn]& " " &[mellemnavn]& " " & [efternavn])
Avatar billede mugs Novice
16. februar 2007 - 14:09 #5
moba > Når jeg bruger dit forslag således i en forespørgsel:

Udtryk4: (Trim([fornavn] & " " & [mellemnavn] & " " & [efternavn]))

gives det også 2 mellemrum mellem forbavn og efternavn såfremt personen ikke har et mellemnavn.
Avatar billede terry Ekspert
16. februar 2007 - 17:16 #6
well if we really need to get it rig hthen we better put it all in a trim just to take into account other data not being entered.

Navn: Trim([Fornavn] & (" "+[Mellemnavn]) & " " & [Efternavn])
Avatar billede jansvendsen Nybegynder
18. februar 2007 - 12:32 #7
Tak for de mange forslag.
Jeg har brug for lidt mere hjælp. Arbejder i design view, hvor skal jeg sætte koden ind henne for at det virker?
Avatar billede mugs Novice
18. februar 2007 - 12:55 #8
Hvis du benytter mit forslag, er det afprøvet som et udtryk i en forespørgsel. Sæt nmarkøren i en tom kolonne og copy / past min kode og ret evt. feltnavne.
Avatar billede terry Ekspert
18. februar 2007 - 14:11 #9
No matter which method you choose you should make a query which you use in the reparts recordsource property instead of the table.

First get the query working and then you can get the report working afterwards.
Avatar billede mugs Novice
18. februar 2007 - 14:17 #10
Når din forespørgsel fungere, kan du i rapportens egenskaber > Data > postkilde blot skifte tabellen ud med forespørgslen. Du behøver ikke at ændre andet i rapporten bortset fra at trække dit udtryk ned fra feltlisten opg evt. skifte tekst i etiketten.
Avatar billede jansvendsen Nybegynder
18. februar 2007 - 15:33 #11
Tak Terry & Mugs. Jeres forslag i kombination løste min opgave
Avatar billede mugs Novice
18. februar 2007 - 15:37 #12
Tak for point :o)
Avatar billede terry Ekspert
18. februar 2007 - 16:28 #13
tak