Avatar billede peter_svendsen Nybegynder
14. februar 2007 - 12:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ToolStrip og MdiChild

Jeg har en main form med en menustrip og en toolstrip.

Jeg har flere mdiChilds til denne form.

Disse childs har deres egne toolstrips.

På en af child formene bliver toolstripen placeret under main formen's menustrip. Hvis jeg minimere programmet og maksimere igen, bliver den placeret rigtigt?!?!?!

Nogen der har et bud på hvad jeg eller Visual Studio 2005 gør galt, og hvad jeg evt. kan gøre for at få det til at virke?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. februar 2007 - 11:16 #1
Det har formodentligt noget at gøre med tidspunktet hvor du tilføjer mdi.
Men det er rent gæt.
Avatar billede peter_svendsen Nybegynder
15. februar 2007 - 15:13 #2
Gæt tages også glædeligt imod. Hvis du har et muligt hack der vil kunne løse problemet tager jeg også gerne imod. Jeg har prøvet med refresh uden held.

Jeg har prøvet at flytte rundt på Toolstrip koden indenfor det autogenererede område.

Jeg har prøvet at flytte rundt på tingene i Document Outline.

Jeg har prøvet med både Toolstrip Container og Panel.

Intet jeg har prøvet virker, men da det virker på nogle af mine andre Child Forms, så ved jeg at det kan lade sig gøre...
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. februar 2007 - 16:57 #3
Prøv at lægge funktionen som renderer dine mdichilds ind i onload eller endnu senere.
Avatar billede peter_svendsen Nybegynder
19. februar 2007 - 16:52 #4
Jeg kan lige prøve at gennemgå hvilken rækkefølge nogle at tingene bliver loadet.

- Program opstart
--- Main form loades
----- Menu Strip i toppen
----- ToolStrip i venstre side
- Tryk på Main formens toolStrip
--- MdiChild åbnes
----- toolStrip i toppen af mdiChild åbnes
----- DataGridView, knapper osv. åbnes

Jeg har prøvet at flytte rundt på hvor MdiChild toolStrippen bliver genereret, men det har ikke ændret noget.

Jeg ved godt det er lidt svært at løse et så specifikt problem på den her måde, men er glad for de bud der er kommet indtil nu.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
19. februar 2007 - 19:23 #5
Hvornår tilføjes toolstrip til mdi ?
ligger Datagridview i mdi ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
19. februar 2007 - 19:25 #6
Avatar billede peter_svendsen Nybegynder
20. februar 2007 - 09:24 #9
Q: Hvornår tilføjes toolstrip til mdi ?
A: Jeg har prøvet at flytte den op forest i Windows Generated og nederst i OnLoad, uden det ændrede noget.

Q: ligger Datagridview i mdi ?
A: Der ligger et DataGridView i mit mdiChild.

Mange tak for den fortsatte indsats, jeg kigger lige på dine links, og vender tilbage.

Jeg kan lige tilføje at når mdiChild åbnes kan man kort se skyggen af toolstrippen mens siden loades.
Avatar billede peter_svendsen Nybegynder
20. februar 2007 - 11:36 #10
Jeg bør nok også tilføje at det ikke er planen at der skal merges mellem toolstrips, og det er ikke problemet. Hvis jeg øger margin på toolstrip bliver den synlig. Den er 'bare' blevet placeret ca. 30 pixel for højt oppe, hvilket gør at den er skjult indtil formen bliver gentegnet. Eneste måde til at gentegne jeg har fundet er manuelt at minimere og maximere igen.

Nedenstående link indeholder et 'hack' en på noget der ligner samme problem.
Jeg har ikke fået tested det endnu, men selv hvis det virker er jeg stadig på udkig efter en mere 'rigtig' løsning.
Avatar billede peter_svendsen Nybegynder
21. februar 2007 - 12:36 #12
Det er endelig lykkedes at finde en løsning. Det var lige så simpelt at løse det, som jeg havde frygtet, men det er lige med at finde den berømte nål i høstakken.

Løsningen blev fundet ved et lidt andet problem under følgende link:
http://groups.google.dk/group/microsoft.public.dotnet.languages.vb/browse_thread/thread/3865025a821e29a3/6fd4b587bd5e7cad?lnk=st&q=.net+mdi+Child+not+showing+top+form&rnum=14&hl=da#6fd4b587bd5e7cad

Problemet ligger i at Form Propertien WindowState.Maximized er lidt ustabil i MdiChilds. Løsningen ligger i at sætte child property til WindowState.Normal og i koden på main formen der åbner child skal der efter show køres en maximize på child formen.

Mange tak for hjælpen med løsningsforslag. Hvis du smider et svar får du de velfortjente point for indsatsen.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
21. februar 2007 - 14:15 #13
svar :)
Godt det lykkedes for dig at finde svaret.
Vi bør i det mindste dele da jeg jo ikke fandt løsningen.