Avatar billede 4gnisten Nybegynder
13. februar 2007 - 22:40 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

C5 ver 4.0 Tekstlag

Er der nogen snedig måde man kan bruge til at kopiere et layout fra standard til det danske tekstlag, har fået oprettet en rapport i standard, men kunderne står i det dandke tekstlag.
Det gør ikke mig noget at kunderne står under standard, men C5 spørger selv om den skal sætte debitoren til dansk, når man er ved at oprette denne, og hvis en bruger siger ja, er der rod i rapporten.
Kan man få C5 til enten at lade være med at spørge, eller vælge standard som standard ?
Avatar billede dma Nybegynder
14. februar 2007 - 08:51 #1
Gå ind i rapportilpasningen på denne rapport.
Tast ALt+Z. Står der ikke nogen stjerne ud for Dansk er der ikke noget i det danske tekstlag. Stil så bjælken på Dansk og tast Enter. Derved kopierer den hele tekstlaget fra Standard over til Dansk.

ER der en stjerne ud for Dansk, dvs. der ligger noget i sproglaget, skal du lige slette det først. Her skal du stå i rapportlayout, taste F10 og vælge Tekstlag og derefter Slet. Stil dig på Dansk og tast ENTER. Gør derefter som ovenfor beskrevet for at på kopieret tekstlaget fra Standard til Dansk!
Avatar billede jasman Nybegynder
14. februar 2007 - 08:55 #2
Tør man spørge hvad det er for en rapport ?
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
14. februar 2007 - 10:07 #3
Tak for svaret det var super. Rapporten er c5tilbud, som jeg laver om til en jobseddel som jeg udskriver fra ordremodulet, via knappen tilbud. Hermed er alle relevante data inkl. ordrenummer med på sedlen sammen med et gitterskema til anførsel af materialer samt forbrugt tid. Virker storartet !!! Prikken over i'et var dog at der stod Jobseddel og ikke Tilbud på knappen.
Avatar billede dma Nybegynder
14. februar 2007 - 13:09 #4
Skal du have "Jobseddel" på knappen, skal du tilpasset formen OrdKart. Har du koder til det?

I så fald:

Generelt/Tilpasning/Udviklingsmenu/FRM/Ret
Find formen OrdKart

Tast F10 - vælg menupunktet "Tilbud" - ret menupunktets navn til Jobseddel.
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
14. februar 2007 - 14:51 #5
Tak for det, det satte prikken over....

Jeg blev rådet til at bruge skabelonen tilbud til denne opgave, og lade denne "overtage" tilbuddets plads hvis man kan sige det sådan. Kunne man ikke oprette denne for sig selv med en ny knap, og bevare muligheden for udskrift af tilbud, eller er det en større omgang..
Avatar billede dma Nybegynder
14. februar 2007 - 20:25 #6
Jo, det kan godt lade sig gøre, men det er ikke en nybegynder ting ;-)
Avatar billede dma Nybegynder
14. februar 2007 - 20:25 #7
Husk lige at lukke spørgsmålet og tildele point!
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
17. februar 2007 - 08:15 #8
Jeg hægter lige lidt kode på:)
Mange har sikker oplevet problemet efter opdatering til version 4.0, at der blev skudt et sproglag (Standard) ind på laveste sprognummer. I de gamle rapporter passede sproglagene derfor ikke mere - danske rapporter blev til engelske osv.

Jeg har ikke kunne finde noget i C5, der kunne klare problemet, så her er min måde at løse det på (Understøtter kun de 3 første sproglag, men kan tilpasses til flere):

Opret en XAL kørsel (kræver basisudvikling, men kan også køres i kodevinduet på en rapport)

Indsæt koden:

//Konvertering af tekstlag i version C5 version 4.0
//Tommy Pedersen, Designtech ApS

STR 200 &Line
STR 100 &OLine
{$FinTxt+}
SET &InFldDel  = '\r\n'
SET &InRecDel  = '\r\n'
SET &OutFldDel  = '\r\n'
SET &OutRecDel  = '\r\n'
{$FinTxt-}

SET Directory('',"XXX.REP",'',1,0,0)

READ "1.rep" AS TEXT Into(&Line)
  IF StrScan(&Line,'LANGUAGE 0',1,50) THEN
    WRITE "XXX.REP" AS TEXT FROM(&Line)
    SET &OLine = STRPOKE(&Line,"1",26)
    WRITE "XXX.REP" AS TEXT FROM(&OLine)
  ELSEIF StrScan(&Line,'LANGUAGE 1',1,50) THEN
    SET &OLine = STRPOKE(&Line,"2",26)
    WRITE "XXX.REP" AS TEXT FROM(&OLine)
  ELSEIF StrScan(&Line,'LANGUAGE 2',1,50) THEN
    SET &OLine = STRPOKE(&Line,"3",26)
    WRITE "XXX.REP" AS TEXT FROM(&OLine)
  ELSEIF StrScan(&Line,'LANGUAGE 3',1,50) THEN
  ELSE
    WRITE "XXX.REP" AS TEXT FROM(&Line)
  ENDIF
END
CLOSE "1.REP"
CLOSE "XXX.REP"

SET Directory('',"1.REP",'',1,0,0)
SET Directory('',"XXX.REP","1.REP",5,0,0)
SET Directory('',"XXX.REP",'',1,0,0)

// ***  SLUT  ***

Gem kørslen

Gå ind i rapporten og tast Alt-Z - Vælg det Tyske sproglag for at det bliver oprettet.
Gem rapporten
Exporter rapporten under navnet "1"
Kør konverteringskørslen
Importer "1" igen!

Standard sproglaget er nu blevet kopieret over i det Danske og det Engelske og Tyske er flyttet en tak op!

Måske findes der en lettere metode, men det virker:)