Avatar billede far-hest Nybegynder
13. februar 2007 - 15:00 Der er 7 kommentarer

hvorfor vises div-tag forskelligt i ie 6 og firefox

Hej Jeg roder lidt med et site til en fotograf jeg kender. Men så er det lige at jeg ikke forstår det her css sjov. prøv se denne side i f.eks. ie 6 og firefox:

http://www.livcarle.com/test/series/series.php?serieNumber=1&page=sub&imageId=2

<<< Previous og Next >>> vises som det skal i ie 6 men i firefox og safari ser det ikke godt ud her sider boksne fint lodret men ikke vandret.

Hvad gør jeg galt?

:-) far-hest
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2007 - 19:48 #1
Hvis du bruger firefox, så installer denne lille interessante fætter:
https://addons.mozilla.org/firefox/60/

Via den kan du nemlig validere hhv. HTML og CSS for dit website, og derved fortælle dig hvad der er galt med dine kode, i forhold til W3C-retningslinierne. ;-)
Når du har rettet op på din kode, og dit website kan valideres korrekt uden fejl, burde dit website se ens ud i både IE, Firefox og Opera. Kun IE kan lave mindre forskelle, fordi det er den browser som mindst overholder W3C´s retningslinier. Men så er du ihvertfald 99% ved vejs ende, og du mangler kun få justeringer.

Det er ihvertfald den hurtigste, nemmeste og mest korrekte måde at løse dine problemer på. :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2007 - 19:52 #2
Jeg kan ihvertfald starte med at fortælle dig, at dette skal slettes:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

Og denne filsti:
"/test//favicon.ico"
skal rettes til:
"/test/favicon.ico"

Og denne filsti:
"/test//css/styles.css"
skal rettes til:
"/test/css/styles.css"

Men chek selv hvad validatoren fortæller dig. :-)
Avatar billede far-hest Nybegynder
14. februar 2007 - 09:04 #3
Hej extend
jeg bruger web developer toolbaren i forvejen og faktisk validerer både min html og css selv om der er lidt ged i et par stier. der er også nogle warnings til css-valideringen men de har alle at gøre med background-color og ikke positioneringen så det er lige den der sidste 1%.Hvorfor vil du i øvrigt af med denne her:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> ?
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2007 - 09:39 #4
Hey

Du har helt ret: <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> ?
er valid kode iflg. http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html , men den bliver frarådt frere steder fra. Hvorfor, aner jeg ikke. Men måske det har noget at gøre med dit problem?

Godt at høre, at du bruger web developer toolbaren - den hjælper meget. :-)

Derudover, kan jeg varmt anbefale dette i starten af din CSS-fil:
body {
  height: 100%;
  width: 100%;
  border: 0;
osv.
Avatar billede roenving Novice
15. februar 2007 - 12:50 #5
-- xml-deklarationen frarådes, fordi den får IE (i hvert fald op til v6 !-) til at gå i quirks mode, hvor den ikke overholder en lang række helt basale css-rekommendationer, bl.a. boks-modellen, hvorfor det bliver ulideligt svært at få bokse til at se ens ud og være placeret ens ...
Avatar billede far-hest Nybegynder
15. februar 2007 - 22:42 #6
ok så det vil sige at en løsning kunne være at fjerne xml-deklarationen? Det tester jeg lige ligesom jeg vist også lige må se hvordan det ser ud i IE 7
Avatar billede far-hest Nybegynder
15. februar 2007 - 23:36 #7
hmm... det ser ikke umiddelbart ud som om det er blevet lettere at placere boksene det samme sted selv om der nu renderes i standard mode i IE 6