Avatar billede beamster Nybegynder
13. februar 2007 - 13:58 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ram forklaring

Vil gerne have forklaret hvad de foskellige spec. på en RAM-blok står for. Og hvor meget ram kan man sætte i sin PC. F.eks. en PC med en 700 Mhz processor.
Avatar billede huset Praktikant
13. februar 2007 - 14:05 #1
RAM er en slags midlertidigt  lager, som ens PC kan lagre oplysninger, som dog forsvinder når man slukker sin PC.

Hvad er det PCén gemmer i RAM hukommelsen?
De oplysninger, der lagres i dine RAM, er de applikationer (programmer) du har åbne.
RAM er et hurtigt  arbejdslager, alt  data ens pc bruger og dermed bearbejder lagres under drift.

Det smarte er, at når man åbner et program, så hentes den i ens Ram lager og videre til harddisk. Mens man så  bruger programmerne, findes det jo så i ens Ram lager. De fleste har nok lagt mærke til at når man først har haft et program åben og haft det lukket igen, åbner det meget hurtigt. Det er bl.a. det det midlertidige lager bruges til.

Mange er i dag meget i tvivl når de står og skal investere i nye RAM.
Mulighederne er store, og det kan være svært at finde ud af hvilke der vil være optimale for en selv.

Man vil altid støde på begreber som:

    * Cas Lantency
    * Pins
    * Hastighed
    * DDR1
    * DDR2

CAS latency
Folk som gør meget i at overclocke, skal være meget opmærksomme på bl.a. CAS Latency.
Som jeg skrev før overføres data til det midlertidige lager, og i Ram er det indlagt nogle små intervaller kaldet lantency med det formål at det hele skal kunne følge med og at der ikke opstår små fejl i overførelsen til lageret.
Overclockere søger selvfølgelig så lav en cas lantency som muligt da desto mindre delayes desto hurtigere overførsels hastighed. Selve forsinkelsen betegnes ofte som bl.a.  CL2.5 eller CL2. Desto mindre tallet er, desto bedre. Ram med lav cas lantency som CL2 kan i det fleste tilfælde klare en meget højere MHz og derfor oplagte til folk der clocker, eller generelt folk der ønsker meget hurtige Ram.

Metoden til at se hvor hurtige en Ram type man sidder med er ved at se på hvor lang en wait state man har. Som forklaret tidligere er lave tal  bedre. Et eksempel:

5-1-1-1 er jo lavere end f. eks. 5-2-2-2. De 4 tal på række er at man læser i Ram’ene i det man betegner burst. Det vil sige at når dataen hentes fra ens lager, så henter man den fra fire adresser som ligger lige efter hinanden. Når CPUén henter den data starter den selvfølgelig fra adresse 1 som tager længst tid. Når den først har hentet den data, ved den hvor den skal kigge, og derfor tager de næste 3 ingen tid, da den allerede kender adressen den skal hente fra. Derfra begrebet 5.1.1.1 o.s.v.

Pins
Dem er der ikke meget at fortælle om.
Pins er tilslutnings måden i selve DIMM (soklen) på bundkortet, og RAM klodsen. SDRAM har 168 pins, og har 184 pins.

Hastighed
RAM køre ved mange forskellige hastigheder, som altid angives  MHz. Desto højere MHZ Desto hurtigere læse og skriver den dataen. Man ser det på typen der måske hedder PC166 som selvfølgelig vil sige den er på 166MHz o.s.v. Ved de nyere typer som DDR angives det med bl.a. PC2100 PC 2700 o.s.v. Her er PC2100 så 266HMz PC3200 400MHz m.m.
Selvfølgelig skal ens bundkort så kunne understøtte hastigheden på ens RAM.
Man derfor så IKKE smide PC3200 RAM i et bundkort der kun understøtter op til PC2100.
Den anden vej går det ofte bedre, man kan i mange tilfælde bruge hurtigere RAM i langsommere bundkort. Dog vil jeg altid anbefale at benytte den hurtigste type som ens bundkort understøtter.
Men skal dog være klarover at smider man 2 forskellige hastigheder i, vil det altid være den sløve der dominere.

DDR
DDR betyder "Double Data Rate" og er en klart forbedret type end tidligere.
DDR kan overføre ens data dobbelt så hurtigt.
Vi har valgt at linke til forklaringen for at nemmere gøre det for alle parter da vi nok vil gøre det for kompliceret ellers. Her beskriver forskellen mellem statisk og dynamisk.

Statiske Ram er hurtigere end DDR,  netop fordi statiske Ram ikke heletiden skal have sin hukommelse genopfrisket. Dog er statiske RAM dyrere.
DDR RAM er i dag den mest udbredte type, og virker på hovedparten af alle maskine.

DDR2
Hastigheden indenfor DDR1 er efterhånden nået, og nye RAM typer er kommet på gaden i form af DDR2.
Måden dataen overføres er ikke ændret, derimod er hastigheden for alvor blevet peppet op
DDR1 på 200 MHz skal ofte have en eller anden form for køling hvorimod DDR2 ved 266 MHz er i stand til at fungere ganske godt uden køling. Her kommer heatspreding ind.
Avatar billede huset Praktikant
13. februar 2007 - 14:06 #2
Hvor meget RAM du kan smide i din maskine afhænger tildels af bundkortet
Avatar billede huset Praktikant
13. februar 2007 - 14:07 #3
Det var et svar
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2007 - 14:08 #4
i en maskine med en cpu på 700 Mhz bestemes det af bundkortet (chipsættet)

der er også ord som SD ram, ECC ram, dual
Avatar billede huset Praktikant
13. februar 2007 - 14:11 #5
Det viste jeg slet ikke ;D
Der er ikke dual Channel på en model fra den tid.

Opretter - spørg hvis du mangler info om noget.
Avatar billede beamster Nybegynder
13. februar 2007 - 14:27 #6
Ok tak. Er blevet lidt klogere.
Har en blok med disse spec.:

1 x 512 MB (512 MB) / DDR SDRAM / PC3200 / 400 MHz

Egenskaber:  8K-opdatering, Fire hukommelser

Forsyningsspænding:  2.5 V

Hukommelsesfrekvens:  400 MHz

Modulkonfiguration:  64 x 64

Kan jeg få det skåret ud i pap ???
Avatar billede huset Praktikant
13. februar 2007 - 14:29 #7
Dine RAM arbejder med 200MHz i dobbelt effekt. Derfor står de som 400MHz
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2007 - 14:29 #8
hvad præcist er det du vil have uddybet ?
Avatar billede beamster Nybegynder
13. februar 2007 - 14:31 #9
Ok. Hvad står så PC 3200 for ???
Avatar billede huset Praktikant
13. februar 2007 - 14:31 #10
Der er ikke så meget andet relevant. Evt de bliver forsynet med max 2.5V og du har ét modul med 1 x 512MB. PC3200 er = 200MHz og da det er DDR skal du gange frekvensen med 2.
Avatar billede huset Praktikant
13. februar 2007 - 14:33 #11
PC2700/DDR333 overfører 2,7 GB/s, PC3200/DDR400 overføre 3,2 GB/s mens den sidste nye type DDR, hedder PC4000/DDR500, og kan overføre 4,0 GB/s. Du kan læse mere om de forskellige rammodulers hastighed, i vores artikel om Databusser

Link
http://www.pc-care.dk/artikel.php?ID=234
Avatar billede beamster Nybegynder
13. februar 2007 - 14:38 #12
Tak for hjælpen mht. RAM.
Hvad hvis man ikke har noget dokumentation til sit bundkort.
Hvordan finder man så ud af hvor meget RAM der kan sættes i ???
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2007 - 04:11 #13
skriv hvilket motherboard du har, så vil en af de venlige herrer slå det op
Avatar billede huset Praktikant
14. februar 2007 - 09:21 #14
Du kan evt hente http://www.freedownloadscenter.com/Utilities/System_Analysis_Utilities/Lavalys_EVEREST_Home_Edition.html ned og finde specs på din maskine. Så skal jeg finde infoen til dig.
Avatar billede screem_brille Novice
14. februar 2007 - 09:35 #15
vil gætte på 2 eller 3 256MB klodser pga computerens alder.
Avatar billede huset Praktikant
14. februar 2007 - 10:57 #16
Måske nok, men nok bedre at holde sig til facts end gætterier :D

Du må sige til beamster ;D