Avatar billede globen Nybegynder
12. februar 2007 - 09:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Begrænset adgang til Web Services

Hej eksperten.

Er det muligt, at lave en web service, hvor man kan nægte adgang til uvedkomende?
Avatar billede windcape Praktikant
12. februar 2007 - 09:28 #1
"ja".

Du kan have HTTP AUTH, det virker godt sammen med SOAP.
Eller du kan bruge såkaldte "keys" som f.eks. google bruger til deres API.

Men din WSDL/REST skal altid være public, ellers er det jo ikke en webservice mere :-)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
12. februar 2007 - 15:22 #2
Her er microsofts artikel om at sikre webservices:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms996415.aspx
Avatar billede windcape Praktikant
14. februar 2007 - 12:47 #3
HTTP 500
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. februar 2007 - 07:48 #4
Ikke mere :)
Avatar billede windcape Praktikant
15. februar 2007 - 15:05 #5
Sjovt at Microsoft altid beskriver hvordan man bruger webservices som en internal ting.

Anyway, artiklen viser hvordan du sætter HTTP AUTH eller HTTP DIGIST på en webservice, hvilket så er den måde du skal dokumentere den kan tilgåes fra.

Webservices er jo meningsløse at bruge hvis den tilgåes fra .NET , SOAP er ihvertfald alt for langsom til internal brug.

mkay?

Derudover tillader HTTP AUTH metoden kun ALT eller INTET adgang, og ikke adgang på metode level, som kan ellers ville køre via. keys ;) Så meget for microsofts "geniale" tilgang til webservices.
Avatar billede capn Nybegynder
11. marts 2007 - 15:54 #6
Alternativt kan du jo selv lave noget authentication ved at kræve at brugeren først kalder en login-funktion. På den måde kan du opnå metode level adgangsbegrænsning.

http://www.ogp-consult.dk
Avatar billede globen Nybegynder
02. april 2007 - 12:17 #7
Har skrevet min egen krypterings algoritme til at håndtere authentication.