Avatar billede jhavn Nybegynder
10. februar 2007 - 22:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

problemer med at vælge

Jeg har en opskriftdatabase hvor jeg gerne ville kunne tømme køleskabet ved at vælge de ting jeg har også finde ud af hvad jeg kan lave ud fra de ting jeg vælger
Avatar billede supertekst Ekspert
10. februar 2007 - 23:15 #1
Hvordan er databasen organiseret?

Så er ideen vel, at kunne indtaste noget af køleskabets indhold - eller måske ligger det i en separat tabel - og så få forslag til mulige "retter".
Avatar billede jhavn Nybegynder
11. februar 2007 - 10:35 #2
alle de ting der skal i opskrifterne er i en tabel med relationer til selve retten

og iden er at man via combo eller check box skulle kunne vælge imellem det som man evt har i køleskabet....

jeg håbede på at man kunne få access til selv at sætte alle Ingredienser ind i en form og så vælger man det man har og vupti alle retter som indeholder disse kan laves
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2007 - 19:08 #3
Jeg har bikset en db sammen, som du kan bruge som udgangspunkt. Hvis du smider din mail, så skal jeg sende den!~)

For andre interesserede så er essensen af selve funktionen her:

Private Sub FindRetter_Click()
On Error GoTo slut
Dim db As DAO.Database
Dim RstRetter As DAO.Recordset
Dim RstKoleskab As DAO.Recordset
Dim Middag As String, Ing As Long, Kol As Long
Dim SqlRet As String

Set db = CurrentDb()
Set RstRetter = db.OpenRecordset("qryrelation")
Set RstKoleskab = Me.Recordset

Ing = 0
Kol = 0

With RstRetter
.MoveFirst
Middag = RstRetter!ret
    Do
    Ing = Ing + 1
    RstKoleskab.MoveFirst
        Do Until RstKoleskab.EOF
            If RstRetter!ingrediens = RstKoleskab!Koleskab Then
            Kol = Kol + 1
            End If
        RstKoleskab.MoveNext
        Loop
    RstRetter.MoveNext
            If RstRetter.EOF Then
            'MsgBox "Ingrediensprocent for " & Middag & " er " & ((Kol / Ing) * 100) & " %"
            SqlRet = "INSERT INTO tblProcent ( RettensNavn, AntalIngredienser, AntalKoleskab )" & _
            "SELECT '" & Middag & "', " & Ing & ", " & Kol
            DoCmd.SetWarnings False
            DoCmd.RunSQL SqlRet
            DoCmd.SetWarnings True
            Me.ListIngrediensProcent.Requery
            Exit Sub
            End If
        If Middag = RstRetter!ret Then
        Else
        'MsgBox "Ingrediensprocent for " & Middag & " er " & ((Kol / Ing) * 100) & " %"
            SqlRet = "INSERT INTO tblProcent ( RettensNavn, AntalIngredienser, AntalKoleskab )" & _
            "SELECT '" & Middag & "', " & Ing & ", " & Kol
            DoCmd.SetWarnings False
            DoCmd.RunSQL SqlRet
            DoCmd.SetWarnings True
        Middag = RstRetter!ret
        Ing = 0
        Kol = 0
        End If
    Loop Until RstRetter.EOF
RstRetter.Close
RstKoleskab.Close
End With
Exit Sub
slut:
MsgBox "Der opstod en fejl..."
End Sub
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2007 - 19:12 #4
Jeg er godt klar over, at jeg er kørt let henover error handling, .close skal vist også flyttes og der er sikkert smartere måder at gøre det på, men det virker faktisk!~)
Avatar billede jhavn Nybegynder
12. februar 2007 - 20:11 #5
min mail adr er jeh@dff-s.dk
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2007 - 08:26 #6
Sendt!~)
Avatar billede jhavn Nybegynder
13. februar 2007 - 09:15 #7
Jeg har ikke modtaget den, vil prøve jesper@h-web.dk der skulle være adgang, da den åbenbart er blevet stoppet i spamfilteret som jeg ikke har adgang til´på den server
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2007 - 11:13 #8
Sendt!~)
Avatar billede jhavn Nybegynder
13. februar 2007 - 13:39 #9
Det kan jeg ikke forstå der kommer ikke noget fra dig spq, jeg har tjekket min catchrest og spamfilteret der ligger ikke noget fra dig nogen af disse steder ????
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2007 - 14:20 #10
Så prøver jeg lige at sende fra en anden adresse...
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2007 - 14:24 #11
Sendt til begge adresser!~)

Kigger ind senere, jeg kører hjemover....
Avatar billede jhavn Nybegynder
13. februar 2007 - 15:54 #12
modtaget og det ser fint ud, kunne du hjælpe mig hvis jeg opretter et nyt spørgsmål, med at få koden lagt ind i min database
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2007 - 22:59 #13
Ja, hvis du har et NYT problem/spørgsmål, så kan jeg hjælpe... man kan max. modtage 200p for at hjælpe med et spørgsmål!~)