Avatar billede mkjaer Nybegynder
07. februar 2007 - 20:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Escape komma i output til csv-fil

Hejsa,

Jeg bruger nedenstående script til at lave udtræk fra mysql til en csv-fil. Mit problem er at der er kommaer i noget af teksten fra mysql, og dermed forskydes dataene i csv-filen. Jeg formoder, jeg skal escape kommaerne, så det ikke opfattes som et 'næste-felt'-komma.

How to?

<?php

$list = array ('id,navn,firma,titel,adresse,postnummer,bynavn,telefon,email,kundenummer,mobil,fabrikat,model,ansatte,pauseindtil,leveringsdato,produktnavn,forhandlernavn,forhandlertelefon,oprettet,trybuystatus');

$f_produkter = mysql_query("SELECT trybuyemner.id,trybuyemner.navn,trybuyemner.firma,trybuyemner.titel, trybuyemner.adresse,trybuyemner.postnummer,postnumre.bynavn,trybuyemner.telefon,trybuyemner.email,forhandler.kundenummer,trybuyemner.mobiltelefon,trybuyemner.telefonfabrikat,trybuyemner.telefonmodel,trybuyemner.antalansatte,IF(trybuyemner.pausedato>0,FROM_UNIXTIME( trybuyemner.pausedato, '%d.%m.%Y'),NULL) AS pausedato ,IF(trybuyemner.leveringdato>0,FROM_UNIXTIME( trybuyemner.leveringdato, '%d.%m.%Y'),NULL) AS leveringdato, produkt.navn AS produktnavn, forhandler.navn AS forhandlernavn, forhandler.telefon AS forhandlertelefon, FROM_UNIXTIME( trybuyemner.oprettet, '%d.%m.%Y' ) AS oprettet, trybuyemner.trybuystatus FROM trybuyemner LEFT JOIN produkt ON trybuyemner.produkt = produkt.id LEFT JOIN forhandler ON trybuyemner.forhandler = forhandler.id LEFT JOIN postnumre ON postnumre.postnr=trybuyemner.postnummer") or die (mysql_error());
while($d_produkter = mysql_fetch_array($f_produkter))
{
array_push ($list, "$d_produkter[0],$d_produkter[1],$d_produkter[2],$d_produkter[3],$d_produkter[4],$d_produkter[5],$d_produkter[6],$d_produkter[7],$d_produkter[8],$d_produkter[9],$d_produkter[10],$d_produkter[11],$d_produkter[12],$d_produkter[13],$d_produkter[14],$d_produkter[15],$d_produkter[16],$d_produkter[17],$d_produkter[18],$d_produkter[19],$d_produkter[20],$d_produkter[21]");
}
$fp = fopen('../mappe4534/output.csv', 'w');
foreach ($list as $line) {
  fputcsv($fp, split(',', $line),";");
}
fclose($fp);
?>

Takker forud,
Martin
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. februar 2007 - 22:24 #1
Inden du kalder linien: fputcsv($fp, split(',', $line),";");
Så kunne du lave en str_replace() på $line og replace , til f.eks. ;: eller hvad du kunne finde på.
Avatar billede mkjaer Nybegynder
08. februar 2007 - 08:26 #2
Jo, men mit spørgsmål på, hvordan jeg kan escape kommaet, så det fortsat kan fremstå i feltet (uden at hoppe til næste felt), a la \" i normal php-kode. Måske skal jeg str-replace kommaet med en chr(xx) ?!?
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. februar 2007 - 08:32 #3
Jeg har lige læst på CSV standarden, og komma i en linie, skal sættes ind i: "Noget, andet", altså "" omkring teksten.
Avatar billede mkjaer Nybegynder
17. februar 2007 - 16:23 #4
lukker og slukker.
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. februar 2007 - 18:35 #5
Så det vil sige du brugte en anden end min løsning?
Avatar billede mkjaer Nybegynder
17. februar 2007 - 23:02 #6
Ja, min ven. Når jeg brugte din løsning, så røg hver felt ind på en ny linie. Jeg kom på, at skifte kommaet i linien:

fputcsv($fp, split(',', $line),";");

ud med

fputcsv($fp, split('%!', $line),";");

og så bruge %! som 'næste-felt' markering. "%!" forekommer ikke så tit i dataene, så dermed slipper jeg for fejlen, når data indeholder kommaer. En lavpraktisk løsning, men den virker.

Mit spørgsmål gik jo også på hvordan jeg kunne escape kommaerne i dataene, så de ikke blev fortolket af fputcsv-funktionen.

Hvis du føler jeg har snydt dig for points, så sig til - det er jeg nemlig ikke ude på.

Hilsen
Martin
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. februar 2007 - 11:24 #7
Det er helt ok.
Eksperten bygger jo netop på spørgsmål og svar!
Derfor skulle din løsning lige vises, så andre måske kunne bruge den, hvis de løber ind i samme problem.