Avatar billede anitaviz Nybegynder
07. februar 2007 - 14:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Alternativt dns

Jeg leger lidt med iden om at bruge en dns server som blokering af visse sites.
Ved at opsætte en påkrævet dns server for mine brugere, hvor de sider jeg ønsker blokeret vil returnerer en ip til en server med et html dokument der viser at siden er blokeret, mens sider der ikke er blokeret skal forespørgelsen selvfølgelig sendes viddere til en "rigtig" dns server.
Jeg ved godt at det er muligt at omgå på forskellige måder, men er det muligt at bruge dette som en form for blokering?
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. februar 2007 - 14:58 #1
Ja det er det, men en lidt besværlig måde at lave en blokkering der er meget let at omgå, Hvorfor ikke sætte en firewall op, f.eks. en linux boks med netfilter og så blokkerer ip adresserne fra de sider du ikke ønsker dine brugere skal se, det er hurtigt, relativt let at sætte op, gratis og svært at omgå
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 15:00 #2
ja det er præcis det der gør at du sikkert ikke kan se denne side http://allofmp3.com
Avatar billede jacla Nybegynder
07. februar 2007 - 15:33 #3
=> bufferzone kan du henvise til litt. om Linux boks

vh Jan
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. februar 2007 - 16:09 #4
Der er ganske meget. Start på http://www.linuxbog.dk her finder du meget dansk dokumentation om emnet.

http://www.sslug.dk kan du få praktisk hjælp til at sætte tingene op. konfioguration og scripts. Hvis du ved hvad du vil og kan fortælle på forhånd hvilket hardware du ønsker det kørende på, så kan gode folk hjælpe dig med både installation og opsætning

Bogen "Running Linux" er ganske god, men på engelsk
Avatar billede jacla Nybegynder
07. februar 2007 - 16:19 #5
Jeg takker mange gange :)
Avatar billede anitaviz Nybegynder
07. februar 2007 - 22:32 #6
Det skal helst gøres på denne måde, da det er et stort projekt med rigtigt mange brugere, og har ikke mulighed/båndbrede til at kører en firewall eller proxy server til dette.

Men at det kan lade sig gøre er jeg glad for så skal jeg bare finde ud af precist hvordan.

Valget er i øjeblikket faldet på Bind, og må jo så forsøge at lege lidt med nogle zone files for at få det til at virke. (DNS er ikke et af mine stærke punkter så jeg fatter hat i øjeblikket)

Men tak for svar.
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 22:40 #7
det er nu ellers nemt nok at lave ;)
Avatar billede leif Seniormester
07. februar 2007 - 22:46 #8
Hvor mange brugere snakker vi om ?
Avatar billede anitaviz Nybegynder
08. februar 2007 - 10:52 #9
Hvis alt går rigtigt godt små 10.000 :)
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 11:03 #10
kan ikke helt se hvorfor antallet af brugere har noget at sige for at kunne opnå det ønskede ?`(forudsat at hardware da kan følge med)