Avatar billede jesperaha Nybegynder
02. februar 2007 - 13:08 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

harddisk med 7200 omdr eller 5400 omdr til bærbar

Hej.

Jeg skal til at bestille en bærbar. Den fås både med en harddisk på max 100 gb med 7200 omdr eller max 160 gb med 5400 omdr.

Den skal bruges til specialeskrivning, photoshop, webdesign og lidt spil.

hvad vil i anbefale - vil jeg kunne mærke markant forskel på ydelsen, hvis jeg vælger en hd med 5400 omdr i forhold til 7200 omdr ?
Avatar billede venturer Nybegynder
02. februar 2007 - 13:11 #1
Du vil få en bedre ydelese fra maskinen hvis du har en 7200rpm disk. Der ER mærkbar forskel.
Til gengæld vil du have kortere batterilevetid og muligvis vil den bliver lidt varmere.
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2007 - 13:14 #2
Harddiskene til laptops kommer i 3 forskellige hastigheds varianter. 4200rpm, 5400rpm og en 72rpm. Disse hastigheder referere til hastigheden hvori pladen indeni harddisken rotere. Uden at gå for dybt ind i det tekniske, så er der her mest tale om hvor hurtigt dataen kan tilgås på disken. Mange omtaler de hurtige diske som strømslugende. Dette er som sådan også ganske korrekt, men forskellen mellem de langsomme 4200 og 7200rpm er nu ikke så markant som mange antager. Faktisk har jeg set 5400rpm diske reportere om lavere strøm brug end 4200 diskene. De mere sjældne 7200rpm harddiske æder dog en del mere end de to forgængere, men igen snakker vi kun ganske få minutter mindre batteritid.

En anden væsentlig overvejelse tilknyttet hastigheden er varmen genereret af høje omdrejningstal. 4200 samt 5400 vil generer langt mindre varme kontra harddiske med 7200rpm, og sidder man med en maskine, som allerede lider under varme, er det måske en idé at se bort fra 7200 disken.
En ting som ofte følges af, er priser og hastigheder. Hoppet mellem 42 og 5400 er ikke markant, men når der hoppes fra 4200, 5400 og til 7200 er pris hoppet noget tegnebogen kan mærke
Personligt ville jeg stile efter den gyldne mellemvej med 5400rpm disken.
Som standard sælges hovedparten af laptops med en 4200rpm harddisk, og den er for mange langsom. 1.8” diske leveres altid som 4200rom diske, men disse diske er mindre, og Deres drive head har på denne måde en mindre distance at skulle dække. Når vi kommer til performance og nærmere 4200 vs. 5400rpm diske, så viser mange test, at vi rundt regnet snakker om ca. 33% forøgelse i favør til 5400 disken. Forskellen generelt må siges at være relativ stor, og hvis det er muligt vil jeg klart anbefale at vælge en 5400rpm disk.
Avatar billede screem_brille Novice
02. februar 2007 - 13:15 #3
enig med venturer, 7200, havde man pengene så en 15000 rpm sas disk (kræver at computeren har sata interface), den ville sparke r**
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2007 - 13:17 #4
Laptops kommer da med SATA diske - SB
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2007 - 13:18 #5
Avatar billede screem_brille Novice
02. februar 2007 - 13:20 #6
huset, ja men det er ikke alle der har sata interface, de nyeste har ja, men da spørger ikke har skrevet hvilken model og mærke han har kan han ligeså godt have en med PATA interface.
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2007 - 13:24 #7
Der bliver lavet bunkevis af SATA modeller. Men heller ikke dette opretter søger.

Mit råd er en 5400 rpm disk. 7200 er fin når man loader spil f. eks eller overflytter store filer, men så mærkbart er det altså ikke. Sidder selv med en disk med 7200 rpm og en med 5400 rpm. Jeg bemærker ikke forskellen.
Avatar billede screem_brille Novice
02. februar 2007 - 13:28 #8
bemærk spørger benytter photoshop, det alene er en god grund til at vælge en 7.2K disk
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2007 - 13:30 #9
Fordi ?
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2007 - 13:34 #10
Hurtig harddisk er en fordel til DV eller MJPEG osv, men til PhotoShop spiller dine RAM mere ind.

Har angivet mit råd, og det kan bruges hvis det ønskes.

God weekend
Avatar billede jesperaha Nybegynder
02. februar 2007 - 13:34 #11
hvis det kan være med til at afklare noget - så er maskinen zepto's znote 6615WD http://zepto.dk/Shop/Configurator.aspx?configurationid=50&notebookid=135

med 2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7200
2048MB (1024x2) DDR2 667/PC5300 SODIMM

Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal vælge
100GB 7200omdr SATA Harddisk Hitachi®
eller 160GB 5400omdr SATA Harddisk Hitachi®
Avatar billede screem_brille Novice
02. februar 2007 - 13:34 #12
photoshop har det med at at bruge en pokkers masse plads til filer under arbejde dem, så jo hurtigere diske, og jo mere ram, jo bedre. (jeg ved fra en kammerat at filer på adskillige hundrede MB og op er mere normalt end sjældent)
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2007 - 13:38 #13
Js, selvfølgelig bruger filerne meget plads, men det afhænger jo af komprimeringen osv!

Dette har da ikke en rygende fis med revolutions per minut at gøre.

Photoshop er RAM elskende og stiller ikke krav til bestemte diske.

Hehe jeg sidder netop med en Znote 6615 nu. Mit råd til dig er 5400 rpm. Du kan jo altid slutte en ekstern til. Jeg har netop gjort det samme, og valgt en 500GB Mybooke med Firewire.
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2007 - 13:39 #14
Hitachi producenten er meget populær, og også en producent jeg kun selv har gode erfaringer med. Selv Deres 5400rpm harddiske har vist i test, at de i visse tilfælde kan tilbyde performance i nærhed af 7200rpm diske. Her til kommer en pris som alle kan være med til. Et problem med Hitachi er relativt stort. De producere en stor mængde varme, og sammenlignet med f. eks Seagate bliver de faktisk en del varmere. Men intet der på nogenmåde skaber problemer for dig.

Set ud fra, hvor kompliceret valg af harddisk kan være, er der dog ganske få ting man kan sikre sig, og så glemme resten medmindre man er nørd af natur.
Sørg for, at erhverve dig en harddisk med 5400rpm som intern harddisk, og skal der vælges en stabil og solid producent, så stil efter enten Seagate eller Hitachi. Personligt ville jeg stile efter Hitachi.
Avatar billede milter Ekspert
02. februar 2007 - 18:44 #15
En anden ting, du måske også skulle tænke på, er støj. Hvis du er sart mht. støj, vil du sikkert kunne høre klar forskel på 5400 og 7200 omdrejninger
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2007 - 19:27 #16
Faktisk er det ikke så meget som mange tror. Det er kun unde rload der er lidt forskel. Ikke noget de gør man skal fravælge den
Avatar billede milter Ekspert
02. februar 2007 - 21:13 #17
huset =>

Enig, men jeg har et par gange skiftet harddisk på en bærbar for venner fra 5400 til 7200, og de har bemærket, at den "kunne høres mere" end den gamle.

Det er kun nødvendigt at tage med i betragtning, hvis man er støjfølsom :)
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2007 - 21:16 #18
Klart, men det er forskelligt fra producent til producent både hvad angår laptop producent og HDD producent.
Avatar billede milter Ekspert
02. februar 2007 - 21:46 #19
Enig igen.

De gange, jeg har gjort det, blev den gamle erstattet med Hitachidiske.
Avatar billede huset Praktikant
03. februar 2007 - 08:50 #20
Rart vi er enige - milter ;D
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 09:49 #21
og et svar.