Avatar billede timmeren Nybegynder
01. februar 2007 - 18:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Trigger der plusser felt med 1

Jeg har 2 tabeller,

1 tabel
medarbejdere
(
id int
navn char
afdeling int
)

og en tabel der hedder
afdeling
(
id int
af_navn char
af_antal int
)

jeg skal så lave en trigger i medarbejder, det gør at vær gang der bliver inserted en person i medarbejder tabllen, så plusser den af_antal i afdeling tabellen med 1.

der er dog flere end en afdeling, så den skal kigge i medarbejder tabellens, afdeling, og tage det nummer der står der altså 1 eller 2, også kigge i afdeling tabellen og plusse den rigtige af_antal. alt efter hvilket nummer der står i medarbejder
Avatar billede lasserasch Juniormester
01. februar 2007 - 19:04 #1
Hvorfor gør du ikke det i din kode i stedet for på SQL siden?

Hvad koder du i? ASP, PHP, VB, C# eller andet?

/Lasse
Avatar billede timmeren Nybegynder
01. februar 2007 - 19:10 #2
koder i c# lige nu, og ville jeg også meget hellere, men det skole mæssigt og det skal laves i sql hvis jeg ikke vil dumpe :)
Avatar billede lasserasch Juniormester
01. februar 2007 - 19:48 #3
Ok, så må jeg desværre melde fra her. Har aldrig arbejdet med sådanne SQL funktioner. Har aldrig gidet.... Kan bedre lide at have ting liggende i min kode i stedet for på en SQL server.

Held og lykke!

/Lasse
Avatar billede 0xffff Nybegynder
02. februar 2007 - 10:35 #4
CREATE TRIGGER OpdaterAfdeling
ON xxxxxxx
AFTER INSERT
AS
BEGIN
UPDATE afdeling
SET af_antal = af_antal + 1
WHERE afdeling.id = inserted.afdeling
END

noget i den stil
Avatar billede timmeren Nybegynder
13. december 2010 - 10:37 #5
luk