Avatar billede rolflagoni Nybegynder
01. februar 2007 - 08:59 Der er 5 kommentarer

Oprettelse af varekartotek til visning på internet

Hejsa,

Jeg skal oprette et varekartotek til visning på vores hjemmeside.

Jeg har uploadet et excelark, hvor jeg viser alle de felter jeg gerne vil have i databasen på www.fotosjop.dk/dblayout.xls

Det jeg søger hjælp til er hvordan jeg skal opbygge min database i Access for at det hele kører bedst muligt. (og selvfølgelig også er nemmest at vedligeholde)

Jeg kører med Access 2003, og regner med at hjemmesiden bliver asp.

Håber der er nogen der kan fortælle mig hvorledes det hele skal bygges op, eller om ikke andet så fortælle mig at det skal jeg bare betale mig fra ude i byen ;o)

Rolf
Avatar billede hnteknik Novice
01. februar 2007 - 09:49 #1
Du skal normalisere dine data, og hvis du ikke helt ved hvordan man gør det i en database er nok klogt at få hjælp udefra.

Lige ved at se på dit regneark, kan jeg fornemme, at der skal være en produkthovedtabel og en række undertabeller materiale og type
Foto skal være et link.

Hvis du ikke har til vane at arbejde med databaser Access/SQL Server samt ASP så er nok klogt at få hjælp udefra. Og rigtig, det er det vi lever af. Start evt. med at gennenmsøge dette site, hvor der givet er flere eks. på hvordan man bygger et omline varelager op.

Henrik
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2007 - 10:40 #2
Først skal du oprette strukturen, startende med nødvendige tabeller:

tblVare:
Varenr (Primærnøgle)
Varenavn
Varetekst (evt. memofelt)
Lmm (double integer)
Bmm (dbl int)
Hmm (dbl int)
Linch (dbl int)
Binch (dbl int)
Hinch (dbl int)

tblMateriale:
idMateriale (autogeneret, primærnøgle)
Materiale
MaterialeTekst

tblMaterialeRef:
idMatRef (autogeneret, primærnøgle)
Varenr
idMateriale

tblType:
idType (autogeneret, primærnøgle)
Type
TypeTekst

tblTypeRef:
idTypeRef  (autogeneret, primærnøgle)
Varenr
idType

tblFoto:
idFoto (autogeneret, primærnøgle)
Foto (her kan du nøjes med navn, hvis du kører med alle fotos fra samme mappe ellers er du nød til at have mere af stien med.)
FotoTekst

tblFotoRef:
idFotoRef (autogeneret, primærnøgle)
Varenr
idFoto

Så er det eller med at oprette diverse formulare og tilsidst upsize databasen!~)

Forslag til formularer:
Materiale indtast
Type indtast
Foto indtast
"Varekatalog" med underformularer for materialer, typer og fotos

Så binder du tingene sammen med ref. tabellerne (du skal lige huske de berømte en-ti-mange/mange-til-en bindinger). Du vil så have, når det hele kører, et "varekatelog" hvor når du skifter til en ny vare, så vil alle underformularerne automatisk opdatere sig selv og du kan så tilføje materialer, typer og fotos til varen, løbende. Disse tilføjelser kan evt. gøres med kombibokse, som har de respektive tabeller (tblType, tblMateriale og tblFoto), som rækkekilde...

Held og lykke!~)
Avatar billede terry Ekspert
01. februar 2007 - 19:08 #3
Avatar billede rolflagoni Nybegynder
12. februar 2007 - 11:40 #4
Jeg undskylder jeg ikke har været på et stykke tid....
@ spq - Hvis jeg nu opretter en DB efter dine foreskrifter, vil du så kigge den igennem inden jeg begynder at tampe data ind?

Rolf
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2007 - 17:08 #5
s'fø'lig... zip den til spgeertz på hotmail