Avatar billede lars36 Nybegynder
30. januar 2007 - 14:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Har en tabel vor jeg retter data via en formular men

Jeg har ne tabel hvor jeg har 20 frugter arter og disse retter jeg i via en formular. jeg skal nu via en anden fomular have sammensat disse til en frugt pakke  med antal af frugt og frugt navn således at det så fremgår pakkevavn=varenr. og så frugtnavn og antal = indhold af pakken. jeg bruger så varenummeret og indhold og antal i min ordre/kostplan hvor den sammentæller frugterne osv. altså generer en indkøbsliste samt en ordreseddel.
selve indkøbslisten og ordreseddlen virker nu som jeg gerne vil men mit problem er at jeg gerne skulle have access til at opdaterer rettelserne i frugtnavn og opdaterer helevejen igennem systemet altså når jeg retter frugtnavnet skal den opdaterer i varenummer formularen og gemme i den i varenummer tabellen altså rette det eksisterende i tabellen. jeg har brugt liste til at vise frugtnavnet fra frugttabellen og det virker men jeg skal så trykke på fletet så det bliver aktivt med sort bjælke og så opdater varnummer formularen, når jeg nu har 55 piger og 55 forskellige varenummere så tager det sin tid inden man er kommet igennem alle vaenummer og har trykket på de felter jeg har opdateret.
er der nogen der kan overskue dette og har et forslag.

kort jeg skal kunne rette i en tabel og vise rettelsen i en formular og gemme i en anden tabel uden at skulle aktiverer eller gøre noget.....access skal gøre det automatisk......håber på hjælp......
Avatar billede terry Ekspert
30. januar 2007 - 18:28 #1
Hi lars
Difficult to fully understand you question without a better understanding of your dB, is it possible to see it?
Avatar billede lars36 Nybegynder
31. januar 2007 - 15:26 #2
Det jeg skal bruge er:

Felter i den ene tabel_1:
Frugt 1:Appelsiner
frugt 2:Æbler
Frugt 3:jordbær
Frugt 4:Ferskner

Felter i den tabel_2:

Varenummer: Marianne

Appelsiner*  antal:4
Æbler *      antal:5
Jordbær *    antal:5
Ferskner *    antal:5

*/ dissefleter er oprettet i varnummer tabellen.

Når jeg nu retter i tabel_1 - feks. appelsiner til melon
Så skal den vise og opdaterer tabellen varenummer i alle poster i denne tabel.
______
altså skal resultatet blive følgende når jeg retter i tabel_1:
Felter i den ene tabel_1:
Frugt 1:Melon
frugt 2:Æbler
Frugt 3:jordbær
Frugt 4:Ferskner

Felter i den tabel_2:

Varenummer: Marianne

Melon*  antal:4
Æbler *      antal:5
Jordbær *    antal:5
Ferskner *    antal:5

Den skal som sagt gøre det af sig selv, og gøre det på alle poster i varenummer tabellen.

håber i bedre kan forstå det nu....
Avatar billede terry Ekspert
31. januar 2007 - 15:40 #3
If the tables/relationships are correct then Appelsiner would automatically be changed to Melon in tabel_2.

Normally you would have a primary key in tabel_1 which is an autonumber. Lets say that for Appelsiner it has an autonumber (ID) of 1.
So the table lloks like this

ID Frugt
1  Appelsiner
2  Æbler
3  jordbær
4  Ferskner
.

In tabel_2 you dont have the name of the fruit but the ID

tabel_2

FrugtID Antal
1      4
2      5
3      5
4      5

So when you change Appelsiner to Melon the number is still the same so ther eis no need to update anything.

In tabel_2
Avatar billede terry Ekspert
09. februar 2007 - 17:03 #4
whats the status Lars?
Avatar billede terry Ekspert
19. februar 2007 - 10:54 #5
thanks Lars
drop a comment if you need further help here