Avatar billede morten_pedersen Nybegynder
30. januar 2007 - 10:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Linjeskift i en sql-database

Hej,

Jeg er ved at forsøge mig med at lave et nyhedssystem, som skal være nemt og brugervenligt, jeg benytter php til at smide data i en MySQL database.. Mit problem er når jeg laver linjeskift i mit textarea i min form, så spiller det ikke, medmindre jeg bruger "<br>" også synes jeg det smart lige går af det..

På forhånd tak

Morten Pedersen
Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. januar 2007 - 10:43 #1
Avatar billede morten_pedersen Nybegynder
30. januar 2007 - 11:16 #2
Tak for det hurtige svar.. men jeg er ikke så skarp i php, det ville være vildt fedt hvis du kunne lave et eksempel..

På forhånd tak
Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. januar 2007 - 12:44 #3
Det var sådan set eksemplet.. Du må skrive noget relevant kode hvis jeg skal hjælpe dig.
Avatar billede morten_pedersen Nybegynder
30. januar 2007 - 14:12 #4
--form.html--

<html>
<body><form action="insert.php" method="post">
Overskrift: <br> <input type="text" name="form_overskrift" /><p>
Tekst: <br><textarea name="form_tekst" cols="64" rows="10"></textarea><p>
Billede: <br><input type="text" name="form_billede" /><p>
<input type="submit" />
</form></body>
</html>

--insert.php--

<?php
$con = mysql_connect("mysql15.corecluster.net","spgmcomments","123456");
if (!$con)
  {
  die('Could not connect: ' . mysql_error());
  }mysql_select_db("spgmcomments", $con);$sql="INSERT INTO nyhedsform (overskrift, tekst, billede)
VALUES
('$_POST[form_overskrift]','$_POST[form_tekst]','$_POST[form_billede]')";if (!mysql_query($sql,$con))
  {
  die('Error: ' . mysql_error());
  }
echo "1 record added";mysql_close($con)
?>

--visdata.php--

<?php
$con = mysql_connect("mysql15.corecluster.net","spgmcomments","123456");
if (!$con)
  {
  die('Could not connect: ' . mysql_error());
  }mysql_select_db("spgmcomments", $con);$result = mysql_query("SELECT * FROM nyhedsform");while($row = mysql_fetch_array($result))
  {
  echo "<h1>";
  echo $row['overskrift'];
  echo "</h1>";
  echo "<br>" ;
  echo $row['tekst'];
  echo "<p />";
  }mysql_close($con);
?>

så er mit problem når jeg skriver f.eks. følgende i mit textarea

"
Linje 1
Linje 2
Linje 3
"

Så når jeg henter data'ene igen, så kommer det ikke på hver sin linje men derimod på en linje!

/Morten Pedersen
Avatar billede morten_pedersen Nybegynder
30. januar 2007 - 14:15 #5
nå ja, genialt at poste brugernavn og adgangskode..
Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. januar 2007 - 14:50 #6
De oplysninger kan jeg kun anbefale dig at rette så hurtigt som muligt.

--visdata.php--

<?php
$con = mysql_connect("mysql15.corecluster.net","","");
if (!$con)
  {
  die('Could not connect: ' . mysql_error());
  }mysql_select_db("spgmcomments", $con);$result = mysql_query("SELECT * FROM nyhedsform");while($row = mysql_fetch_array($result))
  {
  echo "<h1>";
  echo $row['overskrift'];
  echo "</h1>";
  echo "<br>" ;
  echo nl2br($row['tekst']);
  echo "<p />";
  }mysql_close($con);
?>
Avatar billede morten_pedersen Nybegynder
30. januar 2007 - 14:58 #7
de er rettet, jeg kan ikke finde ud af at rette i mine posts her inde på experten.dk? men det kan man måske heller ikke?

tak for svaret, jeg prøver lige om det virker!
Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. januar 2007 - 15:05 #8
Du kan ikke rette indlæg på eksperten, du skal rette dit brugernavn og adgangskode, for det vil blive fundet af nogle lumske personer før eller senere.
Avatar billede morten_pedersen Nybegynder
30. januar 2007 - 15:08 #9
det spiller max.. mange tak skal du have.. hvordan giver jeg dig point?
Avatar billede morten_pedersen Nybegynder
30. januar 2007 - 15:10 #10
jeg har rettet brugernavn og adgangskode, det gjorde jeg lige da jeg havde postet det.. opdagede det med det samme..
Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. januar 2007 - 15:14 #11
Du acceptere mit svar ved at markere mit navn til venstre og trykke Accepter
Avatar billede morten_pedersen Nybegynder
30. januar 2007 - 15:15 #12
sådan..

mange tak for hjælpen!
Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. januar 2007 - 15:20 #13
Selv tak