Avatar billede krohn Praktikant
28. januar 2007 - 12:49 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Formel til beregning af rente

Hej jeg mangler formlen til beregning af rente,jeg har flg.
Y= månedligydelse ved køb over 48 mdr
K= kontant betaling ved kontant køb
N= Antal ydelser
T= total ved køb over afbetaling (Y* N)
Jeg mangler en formel der kan give mig hvormange % jeg skal betale i rente, over de 48 mdr. ved køb over afbetaling..

Jeg ved hvad hvad det skal blive, men ved ikke hvordan jeg kommer frem til det. Jeg skal gøre rede for at renten er 2,45%
Avatar billede limemedia Nybegynder
28. januar 2007 - 13:28 #1
Prøv
=RATE(N, -(T/N), K)

Har du nogle tal vi kan sætte i regnestykket for at prøve
Avatar billede krohn Praktikant
28. januar 2007 - 16:53 #2
Ja vi kan da sige at jeg skal købe en ting
Kontant prisen er 2779, eller man kan købe den over 48 mdr til 99 på mdr
Avatar billede limemedia Nybegynder
28. januar 2007 - 17:04 #3
lyder 2% rente ikke ok med
=RATE(48, -99, 2779)

eller er der noget jeg misforstår
Avatar billede krohn Praktikant
28. januar 2007 - 17:32 #4
Renten udgøre jo 99*48-2779= 1973

Mener du =48*(4752/48)*2779 ?
Avatar billede krohn Praktikant
28. januar 2007 - 17:38 #5
det skal jo give 2,45%
Avatar billede kjako Nybegynder
28. januar 2007 - 19:13 #6
Hej
Hvis du har excel-regneark, kan du beregne renten således:
Vælg menuen Indsæt - funktioner. I boksen der fremkommer, vælger du kategoríen "finansiel" i venstre side og "rente" i højre side. I den nye boks sætter du Nper = 48, Ydelse = 99 og Nv = -2779.
Resultatet bliver 2,45% pr. måned, som i øvrigt svarer til en effektiv rente på 33,7% pr. år, så det er ret dyrt.
Avatar billede krohn Praktikant
28. januar 2007 - 19:56 #7
Ok ja, nu var det ikke fordi jeg skulle købe noget, men vi kunne bare ikke komme i tanke om formlen til det, så tallene er taget fra en tilfældig anonce.
Kan du forklare hvordan du kommer frem til der, med en gammel lomme regner?
Ved godt jeg spurte i kat excel med det var der jeg tænkte der ver bedst mulighed for et godt svar
Avatar billede krohn Praktikant
28. januar 2007 - 19:57 #8
Også den med den effektive rente
Avatar billede kjako Nybegynder
28. januar 2007 - 20:19 #9
Hej igen
Renten på 2,45% pr. måned er næsten umulig at regne ud med en almindelig lommeregner. Man skal enten have en rentetabel, en finansiel lommeregner (en Texas Business Analyst er fremragende) eller som nævnt excel-programmet.

Renetformlen ser således ud: k = [((1+r)i n'te) x r)/((1+r)i n'te) - 1] x [((1+r) i n'te) -1/((1+r) i n'te) x r].

Når renten på 2,45% pr. måned er beregnet, bliver den effektive rente = (1 + 0,0245) i tolvte - 1 = 0,337 = 33,7%.
Avatar billede krohn Praktikant
28. januar 2007 - 20:35 #10
Jeg har en casio fx9860 SD som jeg bruger på mit arbejde, inden for offshore (ikke bank verden)
Avatar billede krohn Praktikant
28. januar 2007 - 20:40 #11
ok
bare for at gøre det helt klart, kan du så skrive hvad K, og R er. i n'te, går jeg ud fra at det er ophøjet i ?? potens, er det antal terminer?
Avatar billede kjako Nybegynder
28. januar 2007 - 21:19 #12
Jeg arbejder nu ikke i bankverdenen, men i revisorbranchen, men pyt med det. k står for statrtkapitalen d.v.s. 2.779 kr., r står for rentesatsen pr. måned og n står for antal terminer (48 i dette tilfælde), i n'te betyder, at tallet skal ophøjes i 48. potens. Hvis man ikke har en finansiel lommeregner, er man nødt til at prøve sig frem med forskellige rentesatser og så se, ved hvilken rente, udtrykket på højre side af lighedstegnet også giver 2.779 kr. Dette er temmelig tidkrævende at gøre "manuelt".

En anden mulighed er at lave en simpel beregning, som dog ikke giver det nøjagtige resultat:
Man starter med at skylde 2.779 kr. og slutter med at skylde 99 kr. (den sidste ydelse). I gennemsnit har man skyldt (2.779 + 99)/2 = 1.439 kr. Den samlede rente i de 48 mdr. er (48 x 99)-2779 = 1.973 kr. eller 493 kr. pr. år. Da den gennemsnitlige skyld har været 1.439 kr., bliver renten = 493/1.439x100 = 34,3%. Resultatet skulle være 33,7%, men det skyldes at der er tale om simpel gennemsnitsberegning, men den er lidt hurtigere.
Avatar billede Sonnekl Praktikant
15. maj 2017 - 10:36 #13
hej kan jeg eventuelt lige få formlen hvor enheder navngives normalt som kn k0 osv...............?