Avatar billede simsen Mester
28. januar 2007 - 10:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Expand Treeview ved redirect

Hej,

Nu har jeg forsøgt med alt muligt de sidste mange mange dage, og kan bare ikke få det til at fungere/finde noget. Jeg håber der er en herinde, der kan hjælpe mig.

Jeg har et treeview, hvor jeg henter indholdet fra en database. Fjerner jeg "root.NavigateUrl = "Default.aspx?id=" + ParentNode[loop, 0];" fra min kode, så expander den fint, den tekst jeg trykker på. Har jeg kodelinien på (som jo er nødvendigt, for vide, hvilken side der skal tilgås) vil den bare ikke expande.

Håber der er en, der kan hjælpe mig med, at få noget til at fungere....Jeg er ved at blive desperat :-/

mvh
simsen

Min kode:

using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;
using System.Data.OleDb;

public partial class _Default : System.Web.UI.Page
{
private OleDbConnection connection = null;
public OleDbCommand command = null;
public string connectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=c:\\Inetpub\\wwwroot\\Test\\Menu3\\menu.mdb;";

protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
{
if (!IsPostBack)
{
fill_Tree();
}

void fill_Tree()
{
/*
* Fill the treeview control Root Nodes From Parent Table
* and child nodes from ChildTables
*/
connection = new OleDbConnection(connectionString);
connection.Open();

/*
* Query the database
*/
command = new OleDbCommand();
command.Connection = connection;

DataTable myDataTable = new DataTable();
myDataTable.Columns.Add(new DataColumn("CategoryID", Type.GetType("System.String")));
myDataTable.Columns.Add(new DataColumn("ParentCategoryID", Type.GetType("System.String")));
myDataTable.Columns.Add(new DataColumn("CategoryName", Type.GetType("System.String")));
command.CommandText = "SELECT * FROM CATEGORIES WHERE ParentCategoryID = 0";

command.Parameters.Clear();

/*
*Define and Populate the SQL DataReader
*/
OleDbDataReader myReader = command.ExecuteReader();

/*
* Dispose the SQL Command to release resources
*/
command.Dispose();

/*
* Initialize the string ParentNode.
* We are going to populate this string array with our ParentTable Records
* and then we will use this string array to populate our TreeView1 Control with parent records
*/

string[,] ParentNode = new string[100, 2];

/*
* Initialize an int variable from string array index
*/

int count = 0;

/*
* Now populate the string array using our SQL Datareader Sdr.
*/
while (myReader.Read())
{
ParentNode[count, 0] = myReader.GetValue(myReader.GetOrdinal("CategoryID")).ToString();
ParentNode[count++, 1] = myReader.GetValue(myReader.GetOrdinal("CategoryName")).ToString();
}

/*
* Close the SQL datareader to release resources
*/
//myReader.Close();

/*
* Now once the array is filled with [Parentid,ParentName]
* start a loop to find its child module.
* We will use the same [count] variable to loop through ChildTable
* to find out the number of child associated with ParentTable.
*/
for (int loop = 0; loop < count; loop++)
{
/*
* First create a TreeView1 node with ParentName and than
* add ChildName to that node
*/
TreeNode root = new TreeNode();
root.Text = ParentNode[loop, 1];
root.PopulateOnDemand = false;
root.SelectAction = TreeNodeSelectAction.SelectExpand;

//root.Target = "_self";

/*
* Give the url of your page
*/
root.NavigateUrl = "Default.aspx?id=" + ParentNode[loop, 0];

myReader.Close();

/*
* Now that we have [ParentId] in our array we can find out child modules
*/
OleDbCommand Module_SqlCmd = new OleDbCommand("Select * from CATEGORIES where ParentCategoryID =" + ParentNode[loop, 0], connection);

OleDbDataReader Module_Sdr = Module_SqlCmd.ExecuteReader();

while (Module_Sdr.Read())
{
// Add children module to the root node

TreeNode child = new TreeNode();

child.Text = Module_Sdr.GetValue(Module_Sdr.GetOrdinal("CategoryName")).ToString();

child.Target = "_blank";

child.NavigateUrl = "your_page_Url.aspx";

root.ChildNodes.Add(child);
}

Module_Sdr.Close();

// Add root node to TreeView
TreeView1.Nodes.Add(root);

}

/*
* By Default, when you populate TreeView Control programmatically, it expends all nodes.
*/
TreeView1.CollapseAll();
connection.Close();

}

protected void TreeView1_SelectedNodeChanged(object sender, EventArgs e)
{
TreeView1.CollapseAll();
ExpandNodes(TreeView1.SelectedNode.ValuePath);
}

private void ExpandNodes(string valuepath)
{
string[] tmp = valuepath.Split('/');
string tmpValuePath = string.Empty;
foreach (string s in tmp)
{
tmpValuePath += s;
TreeView1.FindNode(tmpValuePath).Expand();
tmpValuePath += "/";

}
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
28. januar 2007 - 11:02 #1
får du nogen fejl ?
Avatar billede simsen Mester
28. januar 2007 - 11:47 #2
Hej igen dr_chaos

Nej jeg får ingen fejl - den expander bare ikke. Jeg tror, det jo er fordi, jeg redirecter og så ikke får expandet igen efterfølgende...

Den anden vi havde gang i, hvor du viste mig dit eksempel, har jeg bare ikke kunnet få til at virke....

mvh
simsen :-)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
28. januar 2007 - 20:48 #3
hvorfor redirecter du på root node ?
Avatar billede simsen Mester
29. januar 2007 - 06:29 #4
Fordi det er en menu, og der skal være mulighed for at skrive noget for eksempelvis Home siden
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
29. januar 2007 - 07:56 #5
Er menuen dynamisk ?
Eller er den statisk baseret på id'er ?
Avatar billede simsen Mester
30. januar 2007 - 14:15 #6
dr_chaos

Sorry, jeg ikke har svaret før nu, men har været uden net :-(

Menuen er dynamisk fra database, hvor jeg trækker id ud fra.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
30. januar 2007 - 14:24 #7
ok så bør du kigge på denne artikel:
http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/06/02/WickedCode/default.aspx
du kan downloade koden i toppen af siden.
Avatar billede simsen Mester
16. februar 2007 - 18:04 #8
Hej dr_chaos

Læg et svar og du får dine points. Jeg har brugt din oprindelige - dog med nogle modifikationer. Og den virker også.......den har bare problemer med at få værdien @n ud....men det skal jeg nok også få til at virke.

Hvis du er interesseret i den kode, det er endt ud med - så blev det sådan:

using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;
using System.Data.OleDb;
using System.Xml;
using System.Xml.Xsl;
using System.Xml.XPath;
using System.IO;

public partial class _Default : System.Web.UI.Page
{
    private OleDbConnection connection = null;
    public OleDbCommand command = null;
    public string connectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=c:\\Inetpub\\wwwroot\\Test\\Menu\\menu.mdb;";

    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {
        if (IsPostBack == false)
        {
            getProductGroups(ProductsTree);
        }

    //Henter Niveau 1 ud
    public void getProductGroups(TreeView n)
    {
        connection = new OleDbConnection(connectionString);
        command = new OleDbCommand();
        command.Connection = connection;
        connection.Open();

        DataTable myDataTable = new DataTable();
        myDataTable.Columns.Add(new DataColumn("CategoryID", Type.GetType("System.String")));
        myDataTable.Columns.Add(new DataColumn("ParentCategoryID", Type.GetType("System.String")));
        myDataTable.Columns.Add(new DataColumn("CategoryName", Type.GetType("System.String")));
        myDataTable.Columns.Add(new DataColumn("HasChilds", Type.GetType("System.String")));
        command.CommandText = "SELECT CategoryID, ParentCategoryID, CategoryName, HasChilds FROM CATEGORIES WHERE ParentCategoryID = 0";

        command.Parameters.Clear();

        OleDbDataReader myReader = command.ExecuteReader();

        while (myReader.Read())
        {
            TreeNode t = new TreeNode(myReader["CategoryName"].ToString(), myReader["CategoryID"].ToString());
            //if (Convert.ToInt32(myReader["HasChilds"]) == 1)
            t.PopulateOnDemand = true;
            t.SelectAction = TreeNodeSelectAction.Expand;
            t.Expanded = false;

            n.Nodes.Add(t);
        }

    //Henter Niveau 2 ud
    public void getProducts(TreeNode n)
    {
        connection = new System.Data.OleDb.OleDbConnection(connectionString);
        System.Data.OleDb.OleDbCommand command = new System.Data.OleDb.OleDbCommand();
        command.Connection = connection;
        connection.Open();

        DataTable myDataTable = new DataTable();
        myDataTable.Columns.Add(new DataColumn("CategoryID", Type.GetType("System.String")));
        myDataTable.Columns.Add(new DataColumn("ParentCategoryID", Type.GetType("System.String")));
        myDataTable.Columns.Add(new DataColumn("CategoryName", Type.GetType("System.String")));
        myDataTable.Columns.Add(new DataColumn("HasChilds", Type.GetType("System.String")));

        command.CommandText = "SELECT CategoryID, CategoryName FROM CATEGORIES WHERE ParentCategoryID = @n";
        command.Parameters.AddWithValue("@ParentCategoryID", n.Value);
        command.Parameters.Clear();

        OleDbDataReader myReader = command.ExecuteReader();

        while (myReader.Read())
        {
            TreeNode t = new TreeNode(myReader["CategoryName"].ToString(), myReader["CategoryID"].ToString());
            t.SelectAction = TreeNodeSelectAction.Expand;
            t.Expanded = false;
            n.ChildNodes.Add(t);
        }

    private void ExpandNodes(string valuepath)
    {
        string[] tmp = valuepath.Split('/');
        string tmpValuePath = string.Empty;
        for (int i = 0; i < tmp.Length; i++)
        {

            if (i == 0)
                tmpValuePath = tmp[i];
            else
                tmpValuePath += "/" + tmp[i];

            TreeNodeEventArgs e = new TreeNodeEventArgs(ProductsTree.FindNode(tmpValuePath));
            e.Node.ChildNodes.Clear();
            e.Node.PopulateOnDemand = false;
            ProductsTree_TreeNodePopulate(ProductsTree, e);
            ProductsTree.FindNode(tmpValuePath).Expand();
            ProductsTree.FindNode(tmpValuePath).Selected = true;
        }

    protected void ProductsTree_TreeNodePopulate(object sender, TreeNodeEventArgs e)
    {
        //hvis der ikke er nogen child nodes til noden
        if (e.Node.Depth == 0)
        {
            getProducts(e.Node);
        }

    protected void ProductsTree_TreeNodeCollapsed(object sender, TreeNodeEventArgs e)
    {
        try
        {
            int key_id = Convert.ToInt32(e.Node.Value);

            TextBox1.Text = key_id.ToString();

            PanelShow.Visible = true;
        }
        catch
        {
        }

    protected void ProductsTree_TreeNodeExpanded(object sender, TreeNodeEventArgs e)
    {
        try
        {
            int key_id = Convert.ToInt32(e.Node.Value);

            TextBox1.Text = key_id.ToString();

            PanelShow.Visible = true;

            if (e.Node.Depth == 0)
            {
                TreeView t = (TreeView)sender;

                for (int i = 0; i < t.Nodes.Count; i++)
                {
                    if (t.Nodes[i] != e.Node)
                    {
                        t.Nodes[i].CollapseAll();
                    }
        catch
        {
        }

mvh
simsen :-)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
16. februar 2007 - 18:14 #9
Svar :)

prøv at fjerne
        command.Parameters.Clear();
Avatar billede simsen Mester
16. februar 2007 - 18:30 #10
Du ER altså en engel........lige der fejlen lå :-)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
16. februar 2007 - 18:58 #11
tak og np :)