Avatar billede unknown1 Nybegynder
27. januar 2007 - 22:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af nummer 2 disk

Jeg har 2 diske i min maskine én på IDE1/ad0 (master) og IDE2/ad2 (master).

Jeg skal bare lige have formateret disk 2 så jeg kan benytte den også. Lige nu er det kun disk 1 (ad0) som er i brug.

# df -h
Filesystem    Size    Used  Avail Capacity  Mounted on
/dev/ad0s1a    496M    34M    422M    8%    /
devfs          1.0K    1.0K      0B  100%    /dev
/dev/ad0s1e    496M    12K    456M    0%    /tmp
/dev/ad0s1f    87G    1.3G    79G    2%    /usr
/dev/ad0s1d    1.4G    4.5M    1.3G    0%    /var
/dev/ad2s1d    90G    4.0K    83G    0%    /mnt/files

Jeg har forsøgt mig via "sysinstall" og oprette partionen via fdisk, men er ikke sikker på det er korrekt oprettet. Når jeg efterfølgende forsøger og "disklabel" får jeg en fejl når jeg forsøger at skrive ændringerne med "w".

Jeg har prøvet og følge denne guide, men uden held:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/disks-adding.html

Nogen der kan/vil hjælpe mig med dette? Jeg skal nok først og fremmest have hjælp til at sætte det korrekt op med fdisk?
Avatar billede Syska Mester
28. januar 2007 - 19:52 #1
fdisk /dev/ad1

så skulle du gerne komme ind og se de gamle slides, etc.

...

og så newfs /dev/ad1s1a eller såadn noget i den retning ...

// ouT
Avatar billede unknown1 Nybegynder
29. januar 2007 - 17:11 #2
Mener du ikke "/dev/ad2" ?

Jeg føler mig lidt mere fortrolig med "sysinstall", så jeg prøver mig lige lidt frem i den først. Jeg skal angive et mount point til den nye disk og har forsøgt mig med lidt af hvert (/dev/ad2 osv), men det fungerer ikke rigtigt når man skriver ændringerne.

Hvad vil du foreslå som mount point til den nye disk?

mvh
Albert Einstein's søn
Avatar billede Syska Mester
29. januar 2007 - 21:54 #3
Hej,

Det kommer jo an på hvor den skal mountes?

/mnt/disk2
/usr/home ( læg mærke til at dit normale home som er fra den første disk så ikke kan access så længe det er mountes ... )
eller /mnt/files som du overfør selv har monted den før ...

mount point er hvor du ville kunne access disken ...

// ouT
Avatar billede unknown1 Nybegynder
30. januar 2007 - 23:55 #4
Great jeg tror det fungere nogenlunde nu.

/dev/ad0s1a    496M    34M    422M    8%    /
devfs          1.0K    1.0K      0B  100%    /dev
/dev/ad0s1e    496M    12K    456M    0%    /tmp
/dev/ad0s1f    87G    1.5G    79G    2%    /usr
/dev/ad0s1d    1.4G    24M    1.2G    2%    /var

Så skal jeg bare lige have rettet "/etc/fstab" så bliver den vel mounted ved opstart?

# Device                Mountpoint      FStype  Options        Dump    Pass#
/dev/ad0s1b            none            swap    sw              0      0
/dev/ad0s1a            /              ufs    rw              1      1
/dev/ad0s1e            /tmp            ufs    rw              2      2
/dev/ad0s1f            /usr            ufs    rw              2      2
/dev/ad0s1d            /var            ufs    rw              2      2
/dev/acd0              /cdrom          cd9660  ro,noauto      0      0
/dev/ad2s1d            /mnt/disk2      ufs    rw              2      2

Ser det nogenlunde rigtig ud med den sidste linie jeg har tilføjet? Jeg aner ikke hvad 'pass' og 'dump' betyder, men så kan jeg jo læse manualen til godtlæsning :-)
Avatar billede unknown1 Nybegynder
31. januar 2007 - 00:04 #5
Smid et svar det virker nu efter jeg forsøgte at reboote.

Tak for hjælpen.
Avatar billede Syska Mester
31. januar 2007 - 00:25 #6
svar ... jep, korrekt fil du skal rette i ... troede dog at sysinstall gjorde det hvis du skal angive mount point ....

// ouT