Avatar billede rasmuslh Nybegynder
27. januar 2007 - 12:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

XSLT og random funktioner

Hej

Jeg har et problem som jeg håbet at kunne få hjælp til her.

Jeg vil gerne lave noget XSLT der kan fungere som rotater over citater på en hjemmeside.

Citaterne bliver hentet ind i elementer som hedder Document og de er nestet i et element der hedder Documents.

Det er på forhånd ikke kendt hvor mange elementer et givent Documents element indeholder.

EX på struktur:

<Documents>
  <Document />
  ....
</Documents>

Renderingen af Document er i orden. Jeg vil bare lave en udvægelse af et random Document element.

Det er jop nemt nok at gøre i fx. Java, men hvordan løses sådan en problemstilling i XSLT.

Jeg antager at man skal bruge count() til at tælle antal Document elementer, men hvordan kommer man videre.

På forhånd tak.

mvh.
Rasmus
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2007 - 17:56 #1
hvor og med hvad laver du din xslt processing ?
Avatar billede rasmuslh Nybegynder
27. januar 2007 - 19:58 #2
XSLT rendering er en del af en større pakke der sidder i et CMS system. Jeg ved ikke mere end det er standard XSLT der bruges. hvis det giver nogen hjælp er her namespacet der refereres til:
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">

Ved ikke hvilken engine der renderer det.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2007 - 20:01 #3
det er faktisk ofte muligt at tilføje sin egen funktion til XSLT - hvis det er
et JSP baseret CMS og transformeringen sker  server side kan du definere din egen
funktion i Java - hvis det er et ASP.NET baseret CMS og transformeringen
sker server side kan du definere din egen funktion i C# (jeg ved ikke hvad man kan
client side i JavaScript)
Avatar billede rasmuslh Nybegynder
27. januar 2007 - 20:48 #4
Det er .Net baseret CMS og transformeringen sker på serverside. I teorien (for at forbedre performance) ville jeg hellere lave udvælgelse på databaseniveau, men da det kun vil dreje sig om 20 dokumenter der bliver fundet frem er det ok.

Men kan man slet ikke lave noget smart XSLT? Alternativt kan man så indlejre nogetxsripting i koden?
Avatar billede rasmuslh Nybegynder
27. januar 2007 - 20:52 #5
Generelt har jeg ikke adgang til så meget i CMS'et. Det eneste jeg får er et XML-dokument med en række elementer som jeg så har mulighed for at transformere som jeg nu synes.
Avatar billede rasmuslh Nybegynder
13. juni 2008 - 15:14 #6
Lukket