Avatar billede boeglund Nybegynder
26. januar 2007 - 17:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Core 2 duo overclock?

Hey folks..

Jeg ved at mange processor producenter bare laver et par få forskellige processorer, og så bare under(/over?)-clocker dem så de har en størrer serie af processorer..

Men er dette det samme ved Core 2 duo processorer?

og hvilken skal man købe for at betale mindst og så kunne clocke den op til en væsentlig hurtigere processor?

Tak..

Christian!
Avatar billede fluse Nybegynder
26. januar 2007 - 17:17 #1
så vidt jeg ved er der ikke nogen af Core 2 duo CPU'erne der er undeclockede versioner. Intel laver jo også kun 5 versioner af dem :)

Dog skulle både e6300 og e6400 overclocke serdeles godt, og sagtens op til de 2.4ghz som e6600 køre med. Dog har de to "små" c2d cpu'er den ulæmæpe at de kun har 2mb L2 cashe, hvorimod e6600, e6700 og core 2 duo extreame har 4mb L2 cashe.

dilemaet er jo så, at en e6600 er så hurtig at du slet ikke behøver at overclocke den, og at e6300 og e6400 godt kan opnå samme frekvens, men jo stadig kun har ½ så meget L2.

Med alt det sagt, så ville jeg købe en e6300 hvis planen er at den skal overclockes meget, for den kan reelt set komme op på nesten det samme som e6400, men er lige de her små 400kr billigere.

Fluse
Avatar billede chalde Seniormester
26. januar 2007 - 18:57 #2
Cpuer af samme slags (f.eks 6x00 serien) kommer fra samme produktionslinie (groft sagt, da hver serie cpu kan have flere revisioner).
I sluningen af produktionen gennemgår de en test mht stabilitet, max frekvens m.m. Afhængig af resultatet bliver de til den cpu de nu er rated til.
Dvs en 6300 og 6600 kan være lavet side om side, men den ene har kunne klare højere frekvens end den anden.
Af samme grund kan f.eks 2 ellers ens 6300 cpuer klare vidt forskellige max overclock hastigheder.

De underclocker ikke cpuerne, da de derved mister penge (hvorfor sælge billigt når man ka sælge dyrt).
Avatar billede boeglund Nybegynder
27. januar 2007 - 12:43 #3
Okay, jamen tak for svarene..

Det med at skulle sælge billigt når man kan sælge dyrt kan være et spørgsmål om at vinde markedsandel over for de andre producenter - så ideen er ikke helt dum :)

Hvor højt bør man vægte at en CPU har 4 mb cache frem for 2 mb cache?

Og i hvilke situationer giver det en decideret fordel?
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. marts 2007 - 13:19 #4
chalde - nu er e6400 og e6600 også forskellige på andre punkter end clock frekvens, e6600 laves med 4mb cache og e6400 med 2mb så de er ikke fra samme produktions linie. Men det er rigtigt at alle 2mb cache versionerne er fra samme linie og ligeledes med 4mb versionerne.

cache er simpelt sagt som en slags ram for cpu´en så jo mere jo bedre.

Du skal dog tænke på det ikke udelukkende er din CPU der bestemmer hvor meget du kan clocke den op, bundkort, ram, køling mm er også vigtige faktorer. Skal du have nyt system ville det måske ikke være en dårlig ide med et bundkort fra MSI i deres NEO serie som eks MSI P965 NEO, dette kort har en funktion der hedder corecenter der gør OC nemt og sikkert :)