Avatar billede lone_a_p Praktikant
26. januar 2007 - 16:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Understøtter mit webhotel Python

Hvordan finder jeg ud af, om mit webhotel understøtter sproget Python?

Der står ikke noget på deres hjemmeside. Er der et lille test-script man kan afprøve, inden man begynder på det helt store, og så de alligevel ikke har det?

Og er det almindeligt at webhotellerne understøtter dette?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2007 - 17:05 #1
proev med en PHP side med:

<?php
phpinfo();
?>
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2007 - 17:10 #2
nej jeg tror ikke at Python understoettelse er saa almindeligt omend jeg har set det
Avatar billede lone_a_p Praktikant
26. januar 2007 - 17:21 #3
hvad skal der stå i phpinfo? jeg har søgt på python, men der kommer ikke noget frem ... måske det er under et alibi? ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2007 - 01:12 #4
du skal finde under Apache noget der hedder "Loaded Modules" og kigge efter mod_python
Avatar billede lone_a_p Praktikant
28. januar 2007 - 11:57 #5
nopes - øv øv, intet af det
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2007 - 01:39 #6
jeg er ikke overrasket
Avatar billede lone_a_p Praktikant
05. februar 2007 - 07:29 #7
jeg har lavet det manuelt, det var bare et script til at generere et sitemap

vil du lægge et svar ? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2007 - 15:03 #8
gerne
Avatar billede lone_a_p Praktikant
05. februar 2007 - 16:30 #9
takker :)
Avatar billede j4k0b Nybegynder
29. oktober 2007 - 14:08 #10
lone_a_p:

Der er flere problemstillinger i, at "standard webhoteller" skal understøtte Python:

1) Der findes en lang række frameworks til at udvikle Python websites på. Mod_python er den mest brugte, men dog langt fra den eneste der bruges. Se mere på http://wiki.python.org/moin/WebFrameworks

2) Python i sig selv er udviklet som et "multi purpose language" - ligesom f.eks. Pearl. I teotien kan du lave en knap på din hjemmeside som fysisk genstarter computeren, uden at din udbyder kan gøre noget ved det. Det kan man eks. ikke i PHP (eller også kan det slåes fra). Det gør det meget svært for udbyderen at sætte grænsen for hvad brugeren må, da sproget Python ikke har nogen konfiguration så fleksibel som PHP's.

3) Forskellige scripts/hjemmeside/programmører bruger forskellige moduler. F.eks. er der ikke ét indbygges modul til at arbejde med MySQL/PostgreSQL/etc. Det kan være én programmør bruger ét modul, mens en anden bruger et andet. Det gør det meget kompliceret for udbyderen at installerer alle (læs: MANGE) forskellige moduler der findes til samme ting. Og ellers er du bundet til at bruge de moduler som er installeret på serveren.

4) Mod_python understøtter, at du kan angive en masse indstillinger for din hjemmeside gennem Apache's http.conf. Hvis du ikke har adgang til denne (hvilket jeg aldrig ser på webhoteller), så er du bundet indenfor en masse standarder, frem for at kunne benytte dig at de muligheder mod_python har (vigtigst af alle: Custom handlers).

Jeg ledte selv i langt tid efter et webhotel der understøttede Python, indtil jeg kom frem til ovenstående og konkluderede at det ikke var sagen, selvom det var muligt. Det endte med at jeg lejede en dedikeret server, for her har jeg mulighed for at lave mine scritps/hjemmesider præcis som jeg ønsker, og installerer præcis de moduler jeg ønsker at have.