Avatar billede dallezuper Nybegynder
25. januar 2007 - 20:29 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Ekstern Harddisk backup?

Hejsa,

Jeg har en bærbar hvor Harddisken gik i stykker, og den blev sendt til rep. og får selvfølgelig en ny harddisk. Men den gamle indeholder mit "liv". Jeg fik et tilbud om at de kunne lave backup på den gamle, men det koster 1000 kr. og det er så backup på en dvd skive. Slet ikke nok, og pr. extra skive koster det 750 kr. OG skal nok regne med ca. 5.

Jeg har så fået lov til at få den gamle harddisk med tilbage, for selv at forsøge på at lave backup.

Hvordan gør jeg? =)

Håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 20:40 #1
ja, recovery koster kassen.

Sagde de noget om hvad der er galt med den..?

http://dbhome.dk/bartfreak/guider/Getdataback%20mini%20guide.htm
25. januar 2007 - 20:41 #2
hvis det er vigtige data, lader du eksperter klare det, er det data du "kan" tillade at miste (men meget nødigt vil) er der mange muligheder, søg på recovery harddisk i google, men personligt har jeg gode erfaringer pc inspector, getdataback, testdisk og Power Data Recovery (de hvar hver deres fordele og ulemper)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 20:44 #3
du har vist ikke læst mit link..OD
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
25. januar 2007 - 20:46 #4
"Gik i stykker" Hvad betyder det helt præcis??
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 20:47 #5
er der ingen der læser, hvad som er skrevet, el. linket til mere..???
25. januar 2007 - 20:50 #6
hvordan skal man kunne læse et link der ikke er der når man går ind på spørgsmålet ?
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
25. januar 2007 - 20:52 #7
Hvis det er den samme disk som du spørger om i http://www.eksperten.dk/spm/747681 er jeg sikker på at jeg kan klare det problem for dig (meget billigt) er du interesseret så skriv til parasitfighter@mail-online.dk
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 21:02 #8
rene, ja okay sorry..O)

Meget billigt, jeg gør det gratis.. bor du i kbh..?
Avatar billede dallezuper Nybegynder
25. januar 2007 - 21:05 #9
Hejsa,

Takker for svarene. Kan se jeg har skrevet ekstern. Mener Intern. Min fejl. Ændrer det nogle af jeres svar?

Bartfreak: de sagde ikke hvad der var galt. Men windows var næsten væk. Det vil sige at det gik i hak ved skærmen: WINDOWS STARTER, og så startede den igen og igen.

Rene-petersen:
Det er billeder og skoleting, så ikke livsvigtige. men stadig surt at miste billeder.

Parasitfighter:
Det er samme disk, hvad vil meget billigt sige? og hvor er du fra?

Til alle: Hvordan sætter man en intern til sin computer.?
Avatar billede dallezuper Nybegynder
25. januar 2007 - 21:05 #10
Bartfreak. Er fra Århus. Øv. måske kender du nogen i Århus der kan fixe det?
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
25. januar 2007 - 21:06 #11
Normalt kommentere jeg ikke andres indlæg, men da "-bartfreak" nu lagde ud så tror jeg lige at jeg vil sige "små slag nu"
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
25. januar 2007 - 21:09 #12
"Parasitfighter:
Det er samme disk, hvad vil meget billigt sige? og hvor er du fra?"

Portoen + 300,00 kr hvis det lykkes - hvis det ikke lykkes portoen
25. januar 2007 - 21:09 #13
din disk er "ok" i og med den godt vil boote (lidt op), så dine data er stadig på disken (siger min erfaring mig), det nemmeste for dig er at tage disken ud og sætte den til en anden computer vie en USBboks til 2.5" diske, og derefter ente reinstallere windows, eller prøve med en repair af windows.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 21:18 #14
helt ærligt, synes jeg det er lidt ..

hvis man læser mit link, kan man sparer masser af penge, feks har helgec ordnet tons vis af recovery via hans guide, og det er faktisk ret nemt.!
Og det er ganske gratis.

Og nemt..O))
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 21:20 #15
.. btw, prøv ikke at installere noget på disken.!!

Lave et image af den, og recover fra det.

Eller prøv Helgec´s foreslag.!.->>http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Avatar billede dallezuper Nybegynder
25. januar 2007 - 21:30 #16
Hejsa,

Okay. er lidt forvirret nu. Ved ikke lige hvad der sker =)

Rene-petersen: Kan man også sætte en bærbar intern harddisk til sådan en?

Bartfreak:
Hvordan foreslår du at jeg sætter den til en anden computer og får lavet et image af den?
Kan du ikke skrive præcist hvilket program der ville være bedt at prøve først?

Parasit-fighter:
Hvor er du fra? vil helst ikke sende den, men heller være der når det sker?
25. januar 2007 - 21:34 #17
en extern usb boks til 2.5" er præcis til den type diske, så ja (de koster ca 250 og opefter, men er en god invistering synes jeg).

Afhængig af disken størrelse kan det sagtens tage flere dage at tage en fuld backup, da disken først skal analyseres, og derefter skal data kopires over på et andet medie, og enten brændes til DVD, eller over et andet flytbart medie.
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
25. januar 2007 - 21:35 #18
Send mig en mail og du får alle relevante oplysninger

parasitfighter@mail-online.dk
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 21:37 #19
jo, man kan sagtens sætte en 2,5 tomme hd, til en usb boks.!
(jeg har hardware til det, hvis det skulle være)
Og jeg ville prøve getdataback, og sikkert kunne redde ca. 95% af data´erne, installerede spil, styeresystem m.m.., kan sikkert ikke reddes, men *.exer filerne kan reddes´, og derved installeres igen.
Dokumenter, billeder osv. er ikke noget problem, jeg kan sikkert finde dit aller første word dokument, på din hd, uden problemer, også selvom du har haft den formateret flere ganeg.

Det r først efter at man har formateret ca. 7 gange, at der kan opstå problmer.

(har erfaring med at folk ar prøvet at installere xp flere gange og fejlet, dvs at de har formaret mange gange, og alligevel, har jeg kunne redde deres data.)

relevante oplysninger.?. hvad er det..?
Og hvorfor ikke bare skrive dem her..O)..??
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
25. januar 2007 - 21:47 #20
Hvad er du utilfreds med "-bartfreak"  hvad mener du med din sidste kommentar, er der en regel her på eksperten der siger at du skal holdes informeret
Avatar billede dallezuper Nybegynder
25. januar 2007 - 21:51 #21
Okay. Tak for de rigtig gode svar. Den boks til 2.5 putter man så bare harddisken ind i den og tilslutter til en anden computer og bruger et program til at hente programmer ned?

For at være helt ærlig så tror jeg ikke jeg har haft den formateret en eneste gang =)

Det eneste der skal reddes er billeder og tekst, ingen programmer o.s.v.

GEtdataback er det på din hjemmeside? den du gav et link til før? som du kan høre har jeg ikke helt styr på de avancerede ting, så ville det være et program der er til at gå igang med? findes der er god guide til deT?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 21:56 #22
er ikke utilfreds, synes bare ikke om at man skal laver penge her på E.
Vil man lave penge, så lav et legetimt firma.!

og det er ikke tilladt at man laver en løsning uden for E, også bliver "betalt" med point.
Så det ikke mig som sætter regelen her..O)

dallezuper.. kan forstå på din kommetar, at du ikke har læst mit link..O)
Avatar billede dallezuper Nybegynder
25. januar 2007 - 21:59 #23
Hehe bartfreak. jo kiggede hurtigt men så ikke det var en guide. kiggede bare på den liste der lå i bunden med en masse programmer og så blev det uoverskueligt.
Så er det ingen program perfekt link,.

Men guiden er meget lille =). JEg er i tvivl om hvordan hele opsætningen skal foregå. Altså hvordan sættes den til? skal det bare være over USB og så til en anden computer? og så starte getdataback? og så kører det bare?
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
25. januar 2007 - 22:00 #24
GetDataBack koster ca 800- kr og kan købes her https://www.runtime.org/ccform_eu.htm

TESTDISK er gratis og kan hentes her http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Avatar billede dallezuper Nybegynder
25. januar 2007 - 22:08 #25
OKay, men igen er opsætningen så den samme? skal jeg bare bruge en hdboks og så sætte den til en hvilken som helst anden computer?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 22:09 #26
man kan købe en omformer som konvereter 2,5 tomme til 3,5 tomme., og derved kører det via sin ide-controller, itedet for usb, som er væsentlig langsomere.
Og ja det koster ca 70 $, men hvis du ser hvad firmaerne tager for .. såer det ca. 1000,- per gb.!

Og guiden, beskriver de stadier du kommer igennem, og derfor er den meget enkel.
For det er meget enkelt, men som du ser ar jeg foresloget helgec´s tastedisk flere gange, som er gratis, og ret så efektiv, jeg har testet den flere gange, og det virker bare.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 22:09 #27
ps: undskylder for taste fejl..O/
Avatar billede trazzdk Nybegynder
25. januar 2007 - 22:10 #28
.. Uhm, nåede windows at gå igang? Og så ellers restarte i ring.. så fejler harddisken da ikke noget? .. så er windows bare fucked. Det har jeg prøvet mange gange før. Så er det jo som sagt bare en usb hd boks, og sætte til et fungerende system og hive det ud man skal bruge... Det ville jeg hvertfald starte med at prøve, inden man gør problemet større end det måske er?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 22:11 #29
til parasit.. havde man gidet at skimme mit 1. link, havde man set at helge´s link ligger på siden.
og selvfølig også linket til runtime..O)
Avatar billede dallezuper Nybegynder
25. januar 2007 - 22:16 #30
okay. windows nåede dertil hvor logoet er der og nedenunder kører der en ting frem og tilbage, og der gik den i ring.

Bartfreak: HVad ville være at foretrække? helgec eller getdataback? det er måske ligemeget?

Får først harddisken tilbage fra rep om lidt tid, så kan ikke prøve endnu. Men du kan ligge et svar, for regner med at du gerne vil svare hvis jeg skriver senere selvom du har fået point?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 22:24 #31
start med helge´s foreslag, det er som sagt gratis.!

Jeg har dog oplevet at xp, volder problemer, hvis det feks. har crashet, også vil genstarte, også kørrer det i loop.

Løsningen kan være at starte i fejlsikret, slette sin ide/atapi-controllere, også genstarte, fordi at xp sætter hdéns hastighed ned, fordi den crasher, og til sidst ender du på pio. (meget langsomt)
Og det kan controller drivere ikke acceptere.
http://dbhome.dk/bartfreak/guider/Langsom%20computer2.htm

Hvis du er heldig, er det blot det.

Men helge´s foreslag, genopretter også partitions tabellen.
http://www.helgec.dk/lost%20partition.html

så prøv det 1.
:O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 22:25 #32
her er et svar..O)
Avatar billede dallezuper Nybegynder
25. januar 2007 - 22:32 #33
OKay, der tabte du mig lige med det første forslag. mener du at jeg skal sætte den ødelagte HD til en boks, og sætte til den computer og så se om jeg bare kan give tingene ud ligesom en almindelig ekstern hd i boks kan?
Eller?

JEg skal ikke have genoprettet windows på den HD, jeg skal kun bruge tingene på den. JEg får en ny HD i min bærbare computer.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 22:40 #34
Hvis du si´r at den vil gerne starte op og den fejler, og som trazzdk si´r, så er det ikke unormalt. Hvis det blot er partitonstabellen, som er ødelagt, kan en sletning af ide/atapi-controlleren, måske redde det.
ellers kan man prøve at smide den i en usb-boks, og derved hive de data ud man skal bruge.

Hvis det ikke virker, så ville jeg, sætte den til ide-sontrolleren, og recover disken.
1. med helgesc´s foreslag, hvis det ikke virker. Ja så med getdataback. Det virker.!!
Men det tag tid.!

Takker for point, og takker alle for en god tråd,..O)
Avatar billede dallezuper Nybegynder
25. januar 2007 - 22:43 #35
okay, på den måde. ved dog ikke hvordan man sletter en ide/atapi controller. men jeg prøver lige at smide den i en boks og så hive data ud. Forhåbentligt er det så enkelt =)

Kan du smide link til den boks jeg skal bruge? så jeg ikke dummer mig der =). og så snakkede du om en converter så det gik hurtigere? måske også et link til den.

Det er mig der siger tak for de gode råd. Tror næsten jeg har mod på det nu . hehe.

God aften.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 22:49 #36
Mht.ide/atapi controller se .-> 25/01-2007 22:24:39

og mht. konverteren, så købte jeg den i dataengros, men jeg mener ikke den er på deres hjemmeside..O/
Avatar billede dallezuper Nybegynder
25. januar 2007 - 22:55 #37
okay, læser åbenbart ikke tingene grundigt nok =). beklager.

Du har svaret på alt jeg har brug for. takker =)
25. januar 2007 - 23:08 #38
ok
Avatar billede off-line Nybegynder
25. januar 2007 - 23:18 #39
"den blev sendt til rep. og får selvfølgelig en ny harddisk"
Hvis man får en ny harddisk, så er den gamle selvfølgelig kaput, og ikke et
spørgsmål om windows. Et firma forærer jo ikke en harddisk bort, og hvis
problemet var windows ville dallezuper havde fået en regning i stedet:)
Avatar billede dallezuper Nybegynder
26. januar 2007 - 09:19 #40
gotfred:
Når han selv kunne lave en backup på den, altså rep. manden, så må jeg eller andre da også kunne? grunden til de giver lov til at jeg får den tilbage, var at jeg blev lovet en fuld backup til 1000 kr. men det kunne de ikke overholde. gider ikke at give prisen for en ny computer for at få backup. det er sindygt.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. januar 2007 - 12:51 #41
Jeg er enig med bartfreaks forslag med helgec og getdataback. Og rene-petersens
forslag med den gratis PCinspector, er ogsåså værd at prøve. Det min kommentar
går på er dette:  trazzdk 25/01-2007 22:10:34 og denne, øverste linie:
bartfreak 25/01-2007 22:40:31 som stiller spørgsmål ved, om din HD i det hele
taget fejler noget.
Firmaet som nu vil give dig en ny HD, har selvfølgelig undersøgt harddisken. Og
hvis de havde konstateret, at der var røget en partitiontabel, eller der var kuk
i windows, havde du fået at vide, at det hørte ikke ind under garantien - at det
ikke var deres bord. Og så skulle du betale arbejdsløn for undersøgelsen - medmindre
de er ualmindeli flinke.
Avatar billede dallezuper Nybegynder
26. januar 2007 - 23:07 #42
kan godt se hvad du mener, men behøver du at ødelægge mine forhåbentninger? hehe.=). Ej, men jeg prøver at kæmpe med det, og så ser jeg hvad der sker.
God weekendn.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. januar 2007 - 23:13 #43
Tak i lige måde, og held og lykke med at hive dine data ud:)
27. januar 2007 - 04:13 #44
gotfred jeg undrer mig også
Avatar billede dallezuper Nybegynder
19. februar 2007 - 20:17 #45
SÅ er jeg tilbage med et spørgsmål. Jeg har fået den tilbage og købt en case til den. Men computeren kan ikke finde den når den bliver sat til, og dermed kan jeg heller ikke bruge  programmer til at lave recovery på den. Når den bliver sat til så siger den at der har været et problem ved installering af hardwaren.

Hvad kan jeg gøren u? hvis noget kan gøreS?