Avatar billede dannyboy Nybegynder
23. november 1999 - 23:49 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Newbee: Beskæring+anden form af billeder.

Jeg har en bunke billeder (firkantede)som alle gerne skulle ende med at være runde.
Er der ikke en der kort kan beskrive arbejdsgangen fra start til slut med markering, beskæring og evt. ændring af formen på billedet. (Kan man evt. gøre det ved alle billederne på én gang?)
(Engelsk udgave af PS)
Avatar billede mcsmithers Nybegynder
24. november 1999 - 01:02 #1
En hurtig gennemgang:

1) Simpel beskæring:
Når du har dit billede åbent, klikker du på markeringsværktøjet i din toolbar (eller trykker m). Derefter klikker du på billedet, og trækker den markering du ønsker. Hvis du så bagefter ønsker at beskære billedet, kan du vælge Billede/Beskær eller Image/Crop (afh. af sprog).

2) Hvis du vil lave andre former på dine billeder:
Start med dit billede åbent og aktivt, og tryk så Ctrl-a for at markere alt. Dernæst Ctrl-c og Ctrl-v for at kopiere det hele og indsætte det som et nyt lag. Den eneste forskel du kan se, er i Lag-vinduet, hvor der nu er noget, der hedder "Lag 1" eller "Layer 1". Da billeder altid er firkantede skal du sørge for at have en baggrund, der matcher den baggrundsfarve, der er hvor du skal bruge billeder, i det tilfælde at du vil lave runder eller andre former billeder. Det du så gør nu, er at klikke på "Baggrund" eller "Background" i Lag-vinduet, og derefter taster du Alt-Delete. Dette fylder baggrundslaget med den forreste farve på din palet, så sørg for, at det er den rigtige farve. Marker nu "Lag 1" eller "Layer 1" igen, og nu kan du begynde at skære. Vælg markeringsværktøjet (eller tast m) og marker alt det, du gerne vil have VÆK fra dit billede (brug "shift" og "alt" tasterne for at lægge til og trække fra din markering) og tryk "delete" for at blive af med det. Tilsidst, kan du, hvis du ville have runde billeder, klikke på markeringsværktøjet og holde musen nede. Herved fremkommer en lille ekstra værktøjspalette, og du kan vælge det runde markeringsværktøj. Træk ligsom under tidligere din markering, men da du nu er interesseret i at beholde din markering og slette alt andet, skal du lige vælge Select/Inverse eller Vælg/Inverter. Nu kan du sikkert slette det omkringliggende område, og se dit billede på den farvede baggrund.

Håber det hjalp.

McSmithers
Avatar billede mcsmithers Nybegynder
24. november 1999 - 01:07 #2
Og jo, man kan godt gøre ting ved en masse billeder, ikke på en gang, men automatiseret ved hælp af "Actions". Klik på "Create New Action", gør hvad du skal gøre og tryk stop. Så er din action optaget, og du kan nu gøre præcis det samme ved så mange billeder du lyster. Der er dog nogle begrænsninger ved Actions, men dem lærer du først rigtigt ved at bruge dem.

(Så lige du faktisk havde skrevet Eng. PS, men hvad... )

McSmithers
Avatar billede dannyboy Nybegynder
24. november 1999 - 11:49 #3
Super!
Tak, det var meget uddybende.