Avatar billede moine Nybegynder
24. januar 2007 - 22:10 Der er 5 kommentarer

Screenshot i Qbasic program

Hej

Aner intet om programmering, men er ved at skrive afgangsprojekt i biotek. I den forbindelse bruger jeg et gammelt qbasic program til styring af en bioreaktor. Det plotter løbende kurver med pH, temp osv. på skærmen.
Har i midlertid brug for at kunne holde øje med hvad der sker også selv om jeg ikke er i nærheden.
Derfor har jeg brug for er en stump kode der gør følgende en gang i minuttet (hvor ofte er faktisk ikke så vigtigt):

Tag et screenshot af hvad programmet viser på skærmen (dvs. kurverne).
Gem det som en gif-fil (helst men andre formater er ok) på mit webhotel.
Ligger der allerede en fil med samme navn skal den overskrives.

Programmet appender med et i forvejen defineret interval de målte data i en txt-fil og det vil vel være oplagt at sætte kommandoen for ovenstående ind i samme loop, så den samtidigt offentliggjorde screen-shot'et?
Tænker at det sidste kan gøres vha. ftp med brug af servernavn, brugernavn og password og en eller anden switch der siger "overskriv"?

Kan det overhovedet lade sig gøre? Programmet kører på en maskine med win98, der selvfølgelig bliver koblet på nettet.

Håber nogen kan hjælpe - tak :-)
Avatar billede moine Nybegynder
24. januar 2007 - 22:14 #1
Ved ikke om det måske i stedet kan løses ved at programmet for hvert loop kalder et eksternt program? Hvis nogen ligger inde med et program de vil dele, der kan ovenstående i forvejen var det jo lettere ;-)
Avatar billede roenving Novice
24. januar 2007 - 22:18 #2
Jeg blev bare et stort spørgsmålstegn !o]

Qbasic har jeg brugt i 80'erne, og der havde det ingen evner, som kunne bruges til indernettet (udover, at det selvfølgeligt var muligt at lave noget shell til andre programmer !-)

-- og det kunne du måske bruge til at kalde en batch-fil, der lavede nummeret ?-)
Avatar billede moine Nybegynder
24. januar 2007 - 22:28 #3
He he... jeg kan garantere dig at selve det program jeg bruger (som min vejleder har skrevet) så sandelig også er fra 80'erne og før farvene blev opfundet ;o)

Om ikke andet - hvad skulle man i så fald skrive i sådan en batch-fil? (Told you I was a noob) :o)
Avatar billede roenving Novice
24. januar 2007 - 22:36 #4
-- og det er måske næsten 20 år siden, jeg sidste gang havde fat i Qbasic, men noget i denne stil:

-- i Qbasic (såvidt jeg husker er kommandoen call, eller det shell ?-)

call "minFtp bruger password" & var1 & " " & var2

-- og en bat-fil kunne være:

mitFtpProgram ftp://www.enSide.dk %1 %2 %3 %4

-- men det er måske ik' li'e en spidskompetence ...
Avatar billede moine Nybegynder
24. januar 2007 - 22:43 #5
tak for det ind til videre... lader den lige "hænge" til i morgen og kigger på det der.