Avatar billede superamok Nybegynder
24. januar 2007 - 07:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ram i MacBook

Jeg vil have noget mere ram i min MacBook 13", men jeg synes apples ram er en kende dyrt.

Så min egen fornuft siger mig at jeg uden problemer kan sætte ram af et hvilket som helst mærke i istedet for, bare det er nøjagtig samme type. Er der nogen som har erfaringer med dette, som kan fortælle mig om det er rigtigt og evt. hvad for noget ram der kan anbefales?

Apples ram kan findes her: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/6654043/wa/PSLID?nclm=ACBE70D9&wosid=pm5EcUr6JjMf29jbbuWSWdWN9HQ
(ved ikke lige om det superlange link her virker for evigt..).

Det er 667MHz DDR2 (PC2-5300) SO-DIMM.

Så f.eks. har jeg fundet frem til, at jeg burde kunne bruge følgende istedet:

http://www.enavia.com/dk/da/con/Products/Showproduct.aspx?ProductId=1049153&HierarchyId=30

Fra Kingston, samme specifikationer som apples eget ram (så vidt jeg kan se med min begrænsede viden om det).

En anden ting: Jeg har lige kigget i min MacBook for at tjekke hvordan jeg skal skifte rammen. Lige nu sidder der desværre 2x256mb (havde håbet på én blok a 512mb). Hvis jeg køber f.eks. 1gb ram og sætter i det ene slot, kan jeg så beholde 1 x 256mb ram i det andet slot, eller kan de to typer ikke arbejde ordentligt sammen?
Avatar billede superamok Nybegynder
24. januar 2007 - 07:44 #1
Ja og så ser jeg at der kort nede af listen er oprettet et næsten tilsvarende spørgsmål bare omkring powerbook - men jeg vil nu stadig sætte pris på, hvis en kan svare på mine egne spørgsmål, så jeg ikke er i tvivl om præcis hvad jeg skal gøre i forhold til min egen mac.
Avatar billede egonspock Seniormester
24. januar 2007 - 18:57 #2
RAM'men ser rigtig ud og det gør prisen også. Jeg har for nyligt læst en test, som jeg nu ikke kan finde, der siger at det er relativt ubetydeligt at have to forskellige RAM-klodser i (en mac, som jeg heller ikke kan huske hvad var). Der hvor det kunne betyde noget var til videokortet, og der kan du som bekendt ikke gøre meget.
Hvis den ter sig, kan du risikere at skulle hive den lille klods ud, så det er jo heller ikke det helt store du mister ved den satsning, skulle det gå galt.
Avatar billede styrk Nybegynder
24. januar 2007 - 20:51 #3
jeg overvejer at skifte ram i min mac book også, men jeg havde tænkt mig at opgradere den til 2gb istedet.

Jeg har ligenu 512, altså den lille model af mac book.

Så jeg vil fint kunne smække 2stk af den slags du har fundet hos enavia i maskinen?
Avatar billede egonspock Seniormester
24. januar 2007 - 20:59 #4
Hvis det ellers svarer til MacBook'en. Jeg lagde mærke til at RAM-klodsen her hed det samme, som den man finder i Kingstons RAM-guide hos computerstore.com og caslonshop.dk, og derfor regner jeg med at den er ok. Apple's RAM er alt for dyrt, hvis man ikke lige har en glad giver :-)
Avatar billede styrk Nybegynder
24. januar 2007 - 21:45 #5
Ja det kan jeg se, de er vidst ret selvglade :P

Jeg ved ikke lige hvor man kan tjekke om min laptop er opgrade-able til 2gb, kan man se det nogle steder?
Avatar billede egonspock Seniormester
24. januar 2007 - 21:55 #6
Til det formål kigger jeg som regel på crucial.com, men man kan også se efter i programmet MacTracker, http://www.mactracker.ca/, der er gratis. Det skulle også medtage de uofficielle opgraderinger. Men det er næppe et problem :-)
Avatar billede styrk Nybegynder
24. januar 2007 - 22:02 #7
okey tak
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
23. august 2008 - 14:34 #8
Hvis det er en macbook, er den opgradeable til 2GB. Jeg har selv gjort det samme med min førstegenerations. Jeg smed 2GB Kingston i for 1 1/2 år siden der har aldrig været problemer..