Avatar billede pycoz Nybegynder
24. januar 2007 - 00:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mindre kode i index.php

Hey alle samme.

Jeg har det her problem med når jeg skriver min hjemmeside i php, så kommer index.php altid til at fylde ****ing meget. Nogen der kan skyde ind få hoften en smart måde at bygge sin index side op på så ikke den ligner et bombet lokum???

Jeg har overvejet at opbygge siden ved at indsætte variabler i stedet for at skrive raw tekst eller include siderne. Men kender ikke lige en måde hvorpå man kan få en variabel til at fatte en tekst som er sat nogen lunde pænt op....

Eksempel:
-------------------------------
Filen top.php

<?php
$top = '?>
<html>
<head><title>Bare noget . <? echo $en_sat_variabel_i_includet_fil; ?></title>
</head>
<? '; ?>
------------------------------------
Filen navi.php

<?
$navi = '?>
<body><a href.............. <? '; ?>
------------------------------------
Filen index.php

include('top.php')
include('navi.php')
osv.
------------------------------------

Er det overhovedet noget der er muligt?? Det er bare en eller anden skør ide jeg fik...
Avatar billede hoeks Nybegynder
24. januar 2007 - 00:30 #1
Hvordan laver du dine sider ? Inkluderer du normalt en top og en bund og så bare skriver teksten ind? Personligt smider jeg min tekst i en database, og så henter det via PHP - synes bestemt ikke det fylder særligt meget.
Du kan jo evt. ligge alle dine funktioner i en seperat fil og så include den. På samme måde kan du gøre med din menu osv.

Er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit problem ? (eller jo, men jeg forstår ikke hvordan det opstår).
Avatar billede phliplip Nybegynder
24. januar 2007 - 00:37 #2
Hvorfor ligger du dit html i en variabel i top og navi.php?
Man må stærkt gå ud fra at du kun behøver én top og én navi på en side!

-------------------------------
Filen top.php

<html>
<head><title>Bare noget af <?php echo $en_sat_variabel_i_includet_fil; ?></title>
</head>
------------------------------------
Filen navi.php

<body><a href="">Noget navi</a>
------------------------------------
Filen index.php

$en_sat_variabel_i_includet_fil = "Min fancy pancy title";
include('top.php');
include('navi.php');
osv.
------------------------------------
Avatar billede nillinx Nybegynder
24. januar 2007 - 10:48 #3
Du kunne evt. bare hive kode ud fra en database?
Avatar billede webname Nybegynder
24. januar 2007 - 18:41 #4
Hvis du skal hive ting, ud til database kan du låne lidt kode til at komme i gang. Jeg kan anbefale at bruge MySQL, hvis ikke du har rodet med databaser før. Evt. phpmyadmin til at administrerer den. Hvis ikke du har rodet, med db før kan du læse min lille guide, http://www.sortkode.dk/phpBB2/viewtopic.php?p=46#46

        <?php
      $conn = mysql_connect("localhost","root","");
      mysql_select_db("test") or die(mysql_error());

            $text = mysql_query("SELECT * from frontpage");
            while($line = mysql_fetch_array($text))
            {
                echo $line['text'];
            }
        ?>
Avatar billede pycoz Nybegynder
05. september 2007 - 17:15 #5
lukker