Avatar billede roscow Nybegynder
23. januar 2007 - 21:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

strække divs efter størelsen på vinduet.

Hej

Jeg er igang med at sætte et design op i CSS, men jeg har det lille problem at jeg gerne vil have 2 divs med en fast bredde, og så en efter de to, som udfylder resten af vinduet. De skal alle sammen ligge ved siden af hinanden vertikalt.

håber i forstår, og kan hjælpe.
Avatar billede dragothica Nybegynder
24. januar 2007 - 16:58 #1
Dette kan du gøre ved hjælp af float funktionen. bedre er det nok at bruge span som de to første, men her er, hvad du spørger efter :)

<div style="width: 200px; float:left;">Hello 1</div>
<div style="width: 200px; float:left;">Hello 2</div>
<div>Hello 3</div>
Avatar billede roscow Nybegynder
24. januar 2007 - 19:06 #2
dette får dem dog kun til at ligge vertikalt. Det er ikke der mit problem ligger. mit problem ligger i at få den sidste div til at fylde den overskydende plads på højer side af de 2 andre divs.
Avatar billede roenving Novice
24. januar 2007 - 21:44 #3
-- det kan du kun gøre med javascript, hvis det skal virke cross-browser !-)
Avatar billede roscow Nybegynder
24. januar 2007 - 21:57 #4
så det kan slet ikke lade sig gøre i CSS?

Hvordan får jeg så det til at virke med javascript?
Avatar billede roenving Novice
24. januar 2007 - 22:01 #5
Ved onload at aflæse bredden på vinduet og sætte bredden på den sidste til det minus bredden på de to divs, der har bredde !-)
Avatar billede roscow Nybegynder
24. januar 2007 - 22:04 #6
nåre ja:)
Den havde jeg faktisk tænkt over, men jeg ville nu aller helst have hvis det kunne gøres bare via divs, og CSS. Men det er ikke muligt?

Smid lige et svar.
Avatar billede roenving Novice
24. januar 2007 - 22:13 #7
Da nogle browsere tænker, at en div uden bredde skal bruge den plads, der lige er til rådighed (bl.a. den mest udbredte) og dermed giver den 'resten' af 'linjen', og andre browsere, at en div altid har den plads, der er designeret til et block-level element (altså parent-elementets bredde !-), er det ikke muligt at lave det cross-browser ...

-- men jeg har ikke arbejdet med IE7, så det kan være at den (også) på det felt er faldet til patten, og så bliver det også der nødvendigt at bruge javascript !o]

-- els velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
24. januar 2007 - 22:13 #8
;O)
Avatar billede roscow Nybegynder
24. januar 2007 - 22:17 #9
Jeg kan fortælle at jeg har fået det til at virke optimalt i IE7 ved at sætte en div rundt om alle 3 divs, og så give div nr 3 bredden 100%. det virker optimalt i FF bortset fra at align="center" ikke virker godt nok på den måde i FF. Har ikke lige haft mulighed for at teste IE6, da jeg desvære har fået installeret IE7 oven i :(

Men ellers tusinde tak for hjælpen...
Avatar billede roenving Novice
24. januar 2007 - 22:25 #10
Tak for point ;~}