Avatar billede fennec Nybegynder
22. januar 2007 - 16:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fjern identity

Jeg har et lille system (i ASP) som jeg bruger til at opdatere flere databaser. Det kører fint, men nu står jeg i en situation, hvor jeg skal fjerne identity fra en kolonne.

Jeg bruger koden:
CREATE TABLE tabelNavn (ID int identity(0,0) PRIMARY KEY,...)

Til at oprette med, men hvordan fjerner jeg identity igen? Har prøvet med:
ALTER TABLE tabelNavn ALTER COLUMN ID int
ALTER TABLE tabelNavn ALTER COLUMN ID int identity(0,0)

Men de virker ikke. Hvad skal jeg skrive??

Skal jeg helt ned i system tabellerne og slette det (vil jeg helst undgå)?
Avatar billede fennec Nybegynder
22. januar 2007 - 16:39 #1
Det er selvfølgelig:
CREATE TABLE tabelNavn (ID int identity(1,1) PRIMARY KEY,...)

Jeg bruger til at oprette med. Det andet giver jo ingen mening :o)
Avatar billede kalp Novice
22. januar 2007 - 16:49 #2
enkelt kommentar da jeg næsten tror du ved mere om det end mig selv.
du kan ikke bare bruge

SET IDENTITY_INSERT tablenavn ON

ON / OFF

...ja ved ikke helt.. måske kan det pege dig i den rigtige retning.. hvem ved;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. januar 2007 - 02:10 #3
lidt googling siger at:
1) du skal oprette en ny kolonne uden identity, kopiere data fra den gamle til den nye,
  skifte primary key, slette den gamle kolonne, rename kolonnen
2) det er hvad Enterprise Manager gør nå man gør det i den

husk og hav en god backup inden du går igang
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
23. januar 2007 - 08:18 #4
den metode som arne angiver er den jeg har brugt og jeg har ikke kunnet finde andre.
Avatar billede fennec Nybegynder
23. januar 2007 - 08:49 #5
Det lader til at det er Arnes løsning, der skal bruges, så point går til ham.
Smid et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. januar 2007 - 15:17 #6
svar