Avatar billede uneerup Nybegynder
21. januar 2007 - 23:16 Der er 6 kommentarer

eksport / import database

Hej,

er det muligt at lave et script der eksportere en hel access database eller mssql database til en txt fil eller lign. Hvorefter man så kan benytte den til at oprette databasen på ny evt.

Planen er nemlig, at jeg til hver en tid kan genskabe databasen ved blot et klik.

Uneerup
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. januar 2007 - 09:38 #1
Ja.. du bruger f.eks.:

Bacup: Select
Genskab: Insert

De data du får tilbage, indsætter du i en txt fil, som du kan gemme til senere

Der skal et par Insert-sætninger/afviklinger, for at genskabe databasen..
Men selv den del kan automatiseres..
Avatar billede fennec Nybegynder
22. januar 2007 - 12:46 #2
Snakker vi bare data mæssig eller også struktur, eller begge dele?

1: Vil du hente alla data fra databasen, så de kan indsættes i en ny?
2: Vil du generere databasestruktur (tabeller, kolonner, nøgler), så der kan oprettes en ny database uden data?
3: Begge dele. Opret struktur og indsæt data.
Avatar billede uneerup Nybegynder
29. januar 2007 - 17:15 #3
Hej,

undskyld det sene svar. Jeg vil gerne, som du skriver i nr.2, kunne lave et dump af databasen, som jeg så kan indsætte den igen hvis det kræves. Og det både med kolonner, tabller osv.

/Uneerup
Avatar billede fennec Nybegynder
30. januar 2007 - 08:34 #4
Det nemmeste er helt klare at bruge en MS-SQL database som master. Jeg har endnu ikke kunne trække fremmednøgler ud i Access, hvorfor jeg anbefaler MS-SQL.

Hvis du har adgang til en Enterprice Manager, kan det gøres direkte heri via "Generate SQL script". Jeg mener også at have hørt, at den funktion kan kaldes via SQL, men jeg er ikke sikker.

Hvis du ikke har adgang til EM, skal du igang med programmering. Enten via scema eller læse systemtabellerne.

Scema:
http://msdn2.microsoft.com/en-gb/library/ms676705.aspx
Set rs = conn.OpenSchema(20) <-- returnere alle tabeller og views

Ret 20 til en anden SchemaEnum  værdi for at trække andre oplysninger ud.

Du kan også manuelt læse alle sys tabellerne:
set rs = conn.execute("SELECT * FROM sysobjects WHERE xtype = 'U'")
Avatar billede uneerup Nybegynder
31. januar 2007 - 22:25 #5
jeg prøver dit eksempel fennec, smid et svar og tak for hjælpen :-)
Avatar billede fennec Nybegynder
05. februar 2007 - 08:15 #6
.o) <-- One Eyed Jack