Avatar billede jonasbh Nybegynder
21. januar 2007 - 16:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Trådløs via LAN - Både på MaC WIN XP og Ubuntu (Linux)

Hej

Jeg flytter snart ind hos min kæreste og i den forbindelse skal vi køre trådløst internet for første gang. Jeg har derfor brug for nogle (sikkert maget basale) råd:

1. Andelsboligforeningen har en LAN-forbindelse. Skal vi bare forbinde en trådløs router direkte med denne LAN-forbindelse eller kræver det noget mere?

2. Jeg mangler et trådløs router og et PCI-kort til min PC. Har I nogle råd til hvad jeg skal købe - Tænker 802.11g, men kæresten har MaC og jeg har Win XP og vil også gerne køre Linux - formentlig Ubuntu. Hvilken router og og PCI-kort kan køre alle tre systemer? og samtidig er stabil og prisbillig? - Ja, jeg stiller mange krav.

På forhånd tak!

Mh. Jonas
Avatar billede nanouser Nybegynder
22. januar 2007 - 23:47 #1
1. Første, et netkable, gerne et Base10 kable.
Der udover vil jeg råde dig til at få en Router med indbygget firewall, da det er en delt Enternt Net forbindelse, hvilket vil sige at hvis ikke de har skillefiltere skal du være meget opmærksom på Vira der kan sendes via netværk Automatisk.
Som firewall på computerne kan jeg varmt Anbefale ZoneAlarm Pro, med indbygget firewall, spamfilter, malwarefilter, spywarefilter, antivirus, og automatisk tjek af de hjemmesider du logger ind på, i tilfælde af at der kan være et farligt ActiveX objekt på siden skal du bestemme om det er for farligt, en varm anbefaling.
Link: http://www.zonelabs.com/store/content/catalog/products/sku_list_zap.jsp
"Understøtter alle former for netværk"

gå ind på www.edbpriser.dk, der finder du nogle routere der gerne vil arbejde sammen med alle de former for operativsystemer og browsere der findes, der er nemligt næsten ingen forskelligheder på Mac, Windows og Linux protokoller, de køre nemlig alle med den samme form for IP addresser, max 255.255.xxx.xxx . altså meget simpelt du behøver ikke at tænke over nogen speciel form for Router.

Med venlig hilsen Henrik Erikssøn Dannenberg, håber du kan bruge det til noget.
Avatar billede jonasbh Nybegynder
23. januar 2007 - 11:18 #2
Tak Henrik!

Jo, jeg kan bruge det til noget. Jeg bruger Zonealarm - dog ikke pro. Til gengæld bruger jeg aldrig Internet Explorer, så Active X er ikke et problem. Jeg vil tage dit råd og gå efter en router med firewall.

Fint at vide at køb af router ikke er et problem,  men det kan køb af netværkskort være. Ubuntu supporter lang fra alle kort
Avatar billede nanouser Nybegynder
23. januar 2007 - 23:16 #3
jeg ved ikke så meget om netværkskort til MaC og Opensource, hvordan de installeres osv, men Open Source, bruger normalt de samme netværkskort, ellers må du lige selv rode lidt med det