Avatar billede fc-dong Nybegynder
21. januar 2007 - 12:32 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

ASP.NET / ACCESS i Dreamweaver

Jeg prøver at sætte ASP.NET op, og i den forbindelse vil jeg gerne forbinde en side med min database. Normalt i ASP er det ganske simpel, men når jeg prøver at gære det med ASP.NET vil den have brugernavn og adgangs kode til min ACCESS database? det har jeg normalt ikke i ASP.
Det skal lige sige, at jeg arbejde direkte på serveren ude på nettet.
Er det normalt at man skal bruge brugernavn og adgangskode i den connections mn laver i Dreamweaver?
Jeg mangler sådan set lige en der kan hjælpe mig til at komme rigtig i gang med opsætningen, så jeg kan få forbundet min database til min side
Avatar billede kalp Novice
21. januar 2007 - 12:35 #1
må man se hvordan du prøver at forbinde?

ps. med hensyn til brugernavn og password skal du bare lade dem stå tomme.
Avatar billede fc-dong Nybegynder
21. januar 2007 - 12:40 #2
<configuration>
    <appSettings>
        <add key="MM_CONNECTION_HANDLER_fcwebnet" value="default_oledb.htm" />
        <add key="MM_CONNECTION_STRING_fcwebnet" value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=[];User ID=;Password=[]" />
        <add key="MM_CONNECTION_DATABASETYPE_fcwebnet" value="OleDb" />
        <add key="MM_CONNECTION_SCHEMA_fcwebnet" value="" />
        <add key="MM_CONNECTION_CATALOG_fcwebnet" value="" />
    </appSettings>
</configuration>
---------------------------
Dette har Dreamweaver selv lavet i en side, der hedder Web.config (filtypen står som en "config type" ???????
Avatar billede kalp Novice
21. januar 2007 - 12:42 #3
okay så skal man hente sin connection herfra via. Configeration managor.. men først skal du lige indtaste db oplysninger i denne del

    <add key="MM_CONNECTION_STRING_fcwebnet" value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=[];User ID=;Password=[]" />

datasource er tom
Avatar billede fc-dong Nybegynder
21. januar 2007 - 13:03 #4
<configuration>
    <appSettings>
        <add key="MM_CONNECTION_HANDLER_fcwebnet" value="default_oledb.htm" />
        <add key="MM_CONNECTION_STRING_fcwebnet" value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("/bin/kokkenliste.mdb")>
        <add key="MM_CONNECTION_DATABASETYPE_fcwebnet" value="OleDb" />
        <add key="MM_CONNECTION_SCHEMA_fcwebnet" value="" />
        <add key="MM_CONNECTION_CATALOG_fcwebnet" value="" />
    </appSettings>
</configuration>
Skal det være sådan her????
Avatar billede fc-dong Nybegynder
21. januar 2007 - 13:10 #5
Hmmmm, nu kan jeg slet ikke få lov til at oprette en side som laver en connections til min database. Hvorfor er det så meget anderledes i forhold til ASP?????
Avatar billede kalp Novice
21. januar 2007 - 13:12 #6
du behøver ikke den config fil hvis den forvirrer dig.. må jeg se hvor du opretter forbindelse til din db? så kan vi lave det der.
Avatar billede fc-dong Nybegynder
21. januar 2007 - 13:18 #7
Du mener adgangen til min server?
Avatar billede kalp Novice
21. januar 2007 - 13:20 #8
nej nej..
den der config fil der er underordnet.. du har jo et sted hvor du enten prøver at hente noget fra din db eller opdatere f.eks.. jeg skal bare se koden et af stederne
Avatar billede fc-dong Nybegynder
21. januar 2007 - 13:26 #9
Nej jeg har ingen filer pt.
Jeg vil først lave min selve forbindelsen, før jeg begynder på selve siden.

Jeg har altid brugt en connection fil, så jeg kan lave en "<!--#include virtual="/kokkenliste.asp" -->" men det kan man åbenbart ikke i ASP.NET?

Du må undskylde hvis jeg lyder lidt fortbabt/forvirret, men det er altså noget underlig noget det her.
Avatar billede kalp Novice
21. januar 2007 - 13:29 #10
jeg tror kun du kan teste din connection hvis du laver en asp.net side som tester den..

config filen er bare et sted du opbevare ting du vil genbruge:) så det er let at rette i senere (skal jo ikke kompillere hele projektet hvis du f.eks skifter db navn eller lignende)
Avatar billede fc-dong Nybegynder
21. januar 2007 - 13:30 #11
Har du ikke en mail/MSN så jeg kan vise dig en billede af min skærm
Avatar billede fc-dong Nybegynder
21. januar 2007 - 13:36 #12
Sådan her ser en normal connections ud i ASP i Dreamweaver
<%
' FileName="Connection_ado_conn_string.htm"
' Type="ADO"
' DesigntimeType="ADO"
' HTTP="true"
' Catalog=""
' Schema=""
Dim MM_ConnOuresport1_STRING
MM_ConnOuresport1_STRING = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("/bin/kokkenliste.mdb")
%>
Og her er den ASP.NET laver når jeg prøver at lave en Connection
--------------------------------
<configuration>
    <appSettings>
        <add key="MM_CONNECTION_HANDLER_ttt" value="default_oledb.htm" />
        <add key="MM_CONNECTION_STRING_ttt" value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=[databaseName];User ID=[username];Password=[password];" />
        <add key="MM_CONNECTION_DATABASETYPE_ttt" value="OleDb" />
        <add key="MM_CONNECTION_SCHEMA_ttt" value="" />
        <add key="MM_CONNECTION_CATALOG_ttt" value="" />
    </appSettings>
</configuration>
Det er noget af en forskel
Og her er den når jeg har rettet i den
<configuration>
    <appSettings>
        <add key="MM_CONNECTION_HANDLER_ttt" value="default_oledb.htm" />
        <add key="MM_CONNECTION_STRING_ttt" value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("/bin/kokkenliste.mdb") />
        <add key="MM_CONNECTION_DATABASETYPE_ttt" value="OleDb" />
        <add key="MM_CONNECTION_SCHEMA_ttt" value="" />
        <add key="MM_CONNECTION_CATALOG_ttt" value="" />
    </appSettings>
</configuration>
Avatar billede kalp Novice
21. januar 2007 - 13:42 #13
glem config filen...

du skal importere System.Data.OleDb;

OleDbConnection connection = OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data
Source=c:\dindb.mdb;User Id=admin;Password=;")

så har du din db forbindelse i connection
Avatar billede fc-dong Nybegynder
21. januar 2007 - 13:52 #14
Skal jeg så slet ikke bruge
<configuration>
    <appSettings>
        <add key="MM_CONNECTION_HANDLER_ttt" value="default_oledb.htm" />
        <add key="MM_CONNECTION_STRING_ttt" value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("/bin/kokkenliste.mdb") />
        <add key="MM_CONNECTION_DATABASETYPE_ttt" value="OleDb" />
        <add key="MM_CONNECTION_SCHEMA_ttt" value="" />
        <add key="MM_CONNECTION_CATALOG_ttt" value="" />
    </appSettings>
</configuration>
Det er jo en fil den oprette automatisk?
---------------------------------
Jeg er sku lidt lost nu.
1. Skal jeg ikke oprette en connection fil
2. den streg du har skrevet, hvor og hvordan skal den sættes sammen.
3. Du skrive User og admin. Skal de være der, hvis der ikke er user og password på databasen
4. Source=c:\????? hvorfor ikke Server.MapPath("/bin/kokkenliste.mdb") />
Det er på en server jeg arbejder direkte på
Avatar billede kalp Novice
21. januar 2007 - 14:15 #15
du skal ikke bruge config filen, men det er smartere at gøre det!

men du kan gøre det uden...

1. nej... hvis du vil have det gemt et sted så bruger du config filen.. men den har du ikke helt forstået at du ikke skal tænke videre over før du har fået mindst en ASP.NET side op og køre som skal forbinde til databasen.

2. de steder du skal oprette en forbindelse til databasen selvfølgelig

3. de skal være der... user og admin er som sagt tomme

4. okay så skriver du

string path = Server.MapPath("/bin/kokkenliste.mdb")

og så skriv du path ind i din connection string.
Avatar billede fc-dong Nybegynder
21. januar 2007 - 14:25 #16
Jeg har desværre ikke mere tid til at kigge på det nu, men jeg vil se om jeg kan få det til at virke senere. Indtil nu, rigtig mange tak for hjælpen :-)
Avatar billede fc-dong Nybegynder
23. januar 2007 - 17:42 #17
Jeg har forsøgt mig med dit forslag, men jeg kan ikke rigtig få det til at virke. Jeg tror jeg lukket spørgsmålet her, og overvejer om jeg skal oprette et nyt, hvor jeg spørger direkte om hjælp til "Web.config" i Dreamweaver :-)
Avatar billede fc-dong Nybegynder
04. december 2007 - 18:35 #18
Jeg lukker spørgsmålet