Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
20. januar 2007 - 14:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fjernelse af rust

Jeg har en af de der samurai sværd attrapper til at pryde min væg, men der er desvære kommet lidt rust hist og her på klingen.

Er der nogle gode tips til hvordan man nemmest fjerner det?

på forhånd tak :)
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2007 - 15:37 #1
Lidt af det samme, dog på forkromede dele på bil.
Jeg har set på et af de her klargørings værksteder til biler, at de på en bil med forkromede lister, der var grimme af det ene og det andet - herunder rust/ruststriber, "pudsede" listerne med noget meget fint ståluld.
De blev skinnende blanke og fine igen og der var ingen ridser at se osv.
Måske kan du bruge det samme til sværdet.
Avatar billede apo Praktikant
20. januar 2007 - 15:37 #2
Er det blevet til 'gravrust' endnu eller er det blot lidt overfladerust?

Ubeskyttede knivblade, sværdklinger og lign., kan ruste hvis man har berørt dem med fingrene (grundet ph-værdien i de fedtstoffer man afgiver gennem huden).

Derfor bør man være varsom med at berøre klinger og blade, uden bagefter at tøre dem over og give dem lidt syrefri olie (f.eks. symaskineolie).

Hvis rusten på klingen endnu ikke er blevet til gravrust, kan du nok fjerne rusten ved at smøre de ramte steder ind i omtalte olie, lade det sidde en dags tid eller to, og derefter tøre klingen over med olie.

Herefter bør klingen endnu engang gives et fint lag beskyttende olie, for at undgå gentagelser.
Avatar billede apo Praktikant
20. januar 2007 - 15:40 #3
derefter tøre klingen over med olie = derefter pudse klingen af med en klud ...
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2007 - 15:52 #4
På vores lokale egnarkiv hvor vi har mange ældre fortidsredskaber fjerner vi rust og vedligeholder dem med WD-40 som kan købes i alle byggemarkeder i spraydåser som sikkert er nok til dit brug, vi bruger nu ret meget og køber det i  5 lt dunke.

Midlet er anbefalet os af prof. museumsfolk
Avatar billede martin_moth Mester
20. januar 2007 - 19:47 #5
Sørg for at få dem brugt i kamp i ny og næ, så ruster de ikke ;o)
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
20. januar 2007 - 21:12 #6
Ja men det er squ ikke til at få en rigtig kamp ud af det når folk bare løber skrigende væk, også skal man til at løbe efter dem og alt det der.... det er squ så besværligt :P
Avatar billede ravnemor Juniormester
21. januar 2007 - 02:01 #7
Autosol er super godt til rust, det kan fås på de fleste tankstationer. Jeg aner dog ikke om der skal noget ekstra beskyttende til sådan et sværd, men Autosol er kanon. Det er en tube der ligger i en æske - lidt ala tandpaste, men æsken er guld/sort farvet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2007 - 09:26 #8
There can be only one.... ;-)

Jeg ville også anbefale Autosol, der er et krompudsemiddel. Det er et produkt der har været på markedet siden 1940´nerne - så det er grundigt gennemtestet.

Det bruges primært til at oppolere gamle kromlister, men kan også bruges på anden metal...
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
23. januar 2007 - 16:02 #9
Det må jeg nok sige... det autosol ku' squ tage det :) dog ikke det hele men temmeligt meget af det kom da af.

Endnu en gang mange tak for hjælpen :)
Det er da vist anden gang du har hjulpet mig ud af en knipe er det ikke ravnemor? :P
Avatar billede ravnemor Juniormester
23. januar 2007 - 19:56 #10
Jo det er det vist, fik du læst bogen ? :-))
Avatar billede ravnemor Juniormester
23. januar 2007 - 19:57 #11
Så lagde du vel også mærke til hvor nemt det går af, man behøver ikke engang bruge knofedt *GG*