Avatar billede saudoo Nybegynder
20. januar 2007 - 14:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Syntax error in date

Hej eksperten.dk

Jeg har et lille problem, som sikkert er meget simpelt. :)

Jeg har prøvet at skrive en dato med funktionen Now() til en kolonne i min Access database, men på min server hos NeedHost.dk gider den ikke rigtigt. Modsat på min egen computer kommer den med en fejl.

Min SQL ser således ud:
strSQL = "INSERT INTO tblOrdrer " & _
        "(fldNavn, fldAdresse, fldPostNr, fldBy, fldTlf, fldEmail, fldSet, fldAfsendt, fldDato) " & _
        "Values" & _
        "('" & Pro.Navn & "','" & Pro.Adresse & "'," & Pro.PostNr & ",'" & Pro.By & "'," & Pro.Tlf & ",'" & Pro.Email & "',0,0,#" & Now() & "#)"

Jeg håber i kan hjælpe mig. :)
Tak
Avatar billede kalp Novice
20. januar 2007 - 15:06 #1
hvis det er mssql så skal jeg se din connection, sqlcommand og i hvertfald lidt mere kode.. så kan jeg hjælpe dig..

men i hvertfald skal du helt ellers må du forsøge dig med denne

strSQL = "INSERT INTO tblOrdrer " & _
        "(fldNavn, fldAdresse, fldPostNr, fldBy, fldTlf, fldEmail, fldSet, fldAfsendt, fldDato) " & _
        "Values" & _
        "('" & Pro.Navn & "','" & Pro.Adresse & "'," & Pro.PostNr & ",'" & Pro.By & "'," & Pro.Tlf & ",'" & Pro.Email & "',0,0,'" & Now() & "')"
Avatar billede saudoo Nybegynder
20. januar 2007 - 15:18 #2
Der gøres brug af en oleDb..

Dette er min forbindelse til databasen som ligger i filen DataAccess.vb:
Public Sub ModifyData(ByVal SQL As String, ByVal DataBasePath As String)
    Dim objConn As New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & DataBasePath)
    Dim objCMD As New OleDbCommand(SQL, objConn)

    objConn.Open()
    objCMD.ExecuteNonQuery()
    objConn.Close()
End Sub

Og min funktion til at skrive til databasen..

Dim objData As New DataAccess
Dim strSQL As String

strSQL = "INSERT INTO tblOrdrer " & _
        "(fldNavn, fldAdresse, fldPostNr, fldBy, fldTlf, fldEmail, fldSet, fldAfsendt, fldDato) " & _
        "Values" & _
        "('" & Pro.Navn & "','" & Pro.Adresse & "'," & Pro.PostNr & ",'" & Pro.By & "'," & Pro.Tlf & ",'" & Pro.Email & "',0,0,#" & Now() & "#)"

objData.ModifyData(strSQL, _strDb)
Avatar billede saudoo Nybegynder
20. januar 2007 - 15:23 #3
Det virkede sørme at smide det i situationstegn istedet for #.. Men hvorfor? # plejer da at angive at det nu er en dato. " derimod, at det er en streng.. Syntes ikke rigtig det giver nogen mening. :S

Nå.. Men det virkede. Hvis du kan forklare mig det, ville jeg sætte stor pris på det. Ellers må du meget gerne ligge et svar. :)
Avatar billede kalp Novice
20. januar 2007 - 15:44 #4
det er jo kun access db som benytter # som jeg kender i hvertfald.
:O)
Avatar billede saudoo Nybegynder
20. januar 2007 - 15:51 #5
Heh.. okay. Men det virkede i hvert fald. :) mange tak for hjælpen.. ;)
Avatar billede kalp Novice
20. januar 2007 - 15:53 #6
ingen årsag:)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2007 - 16:18 #7
parameters løser problemet helt generelt

now() er iøvrigt en VBS'isme
Avatar billede saudoo Nybegynder
20. januar 2007 - 16:25 #8
Hehe.. ja.. men det er nu noget nemmere end at skrive noget i denne retning:
FormatDateTime(Now.Date, DateFormat.LongDate)

:)
Avatar billede kalp Novice
20. januar 2007 - 16:45 #9
arne_v >> det var også det jeg ville have implementeret i hans kode... bruger det desuden selv næsten altid til alle parameter type.