Avatar billede rejx Nybegynder
19. januar 2007 - 23:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Menu i top og bund

Hej eksperter...
Jeg har et problem, jeg vil gerne have lavet et design, der grundlæggende ser ud som dette http://www.lourun.dk/exp/exp.jpg

Mit problem er at jeg endnu ikke har fundet nogen løsning på hvordan man kan lave dette ved hjælp af css. uden at indholdet scrolles ind under enten top eller bund menuen. Er der nogen der kender nogle eksempler på hvordan dette kan laves?
Avatar billede rejx Nybegynder
19. januar 2007 - 23:33 #1
Det skal siges det skal være 100% i højden og breden
Avatar billede mortenbock Nybegynder
19. januar 2007 - 23:39 #2
Hvad mener du med at indholdet scrolles ind under menuerne?

Vil du lave det uden en scrollbar?
Avatar billede rejx Nybegynder
20. januar 2007 - 00:15 #3
Nej, der skal være scroll bars... har før prøvet med løsninger der virkede, men som scrollede indholdet ind under menuerne... Det skal faktisk fungere som frames, men bare lavet i css (eller hvad det nu kan laves i)
Avatar billede mortenbock Nybegynder
20. januar 2007 - 00:27 #4
Jeg forstår stadig ikke hvad du mener med at scrolle indholdet ind under menuerne, men jeg går ud fra at top og bunde menu skal have samme højde altid, og at det midterste så skal tilpasse sig efter browserens størrelse?

Det kan godt være svært at lave da man ikke uden videre kan placere et element i bunden af browservinduet.
Avatar billede roenving Novice
20. januar 2007 - 12:11 #5
Måske kan du lave det med 'skygge'-elementer, se f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/497362 !-)
Avatar billede rejx Nybegynder
21. januar 2007 - 20:03 #6
mortenbock:
Hvis du forstiller dig du har en løsning med frames som http://www.lourun.dk/exp/exp.jpg så kan man have en menu øverst, indholdet i midten og en menu i bunden. Det er det jeg gerne vil have lavet uden frames... Jeg har prøvet med nogle css løsninger der også virkede indtil der kom så meget tekst at det blev for stort til at være i midten... også begyndte det at ligge sig bag ved bund menuen, med det resultat at man ikke kunne se alt teksten.

Roenving:
Det virker heller ikke helt efter hensigten, her er man også begrænset af en hvis højde, også forsvinder bunden ud af skærmen.
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. januar 2007 - 20:28 #7
rejx> Dvs. du har faktisk designet, du skal bare have en scrollbar i det midterste div?

Hvis du har noget a'la:

<div class="top">topmenu</div>
<div class="midt">indhold</div>
<div class="bund">bundmenu</div>

så burde du bare kunne tilføje dette til din .midt class:

.midt{overflow: auto;}

Så vil den vise scrollbars i det midterste div hvis indholdet løber ud over kanterne.

Er det sådan du mener?

Har du evt. et link til den løsning du nævner der virkede indtil der kom for meget tekst?
Avatar billede rejx Nybegynder
21. januar 2007 - 20:55 #8
MortenBock:
jeg har desvære ikke den kode mere, har fået en ny maskine, og har ikke fået flyttet det med over :/
Jeg har designet som et billede, men ikke som noget html kode endnu. Har du et mere færdigt eksempel på den der? mener også det var noget af det der jeg var inde på i den anden løsning men kna ikke huske om den brugte overflow: auto;
Avatar billede rejx Nybegynder
21. januar 2007 - 21:00 #9
<html>
<style>
html, body {margin:0; padding:25px 0; overflow:hidden; }
#top {background:#ccc; height:50px; left:0; position:absolute; top:0; width:100%;}
#main {background:#ddd; height:100%; overflow:auto; width:100%; }
#footer {background:#ccc; height:50px; left:0; position:absolute; bottom:0; width:100%;}
</style>
<body>
<div id="top">top</div>
<div id="main">main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br>main<br><br></div>

<div id="footer">footer</div>
</body>
</html>

noget i stil med det der, det virker dog kun i firefox
Avatar billede rejx Nybegynder
21. januar 2007 - 21:10 #10
hov, der er sket lidt cut'n paste fejl, men ideen i det... Ved ikke om man kan lave noget hack til IE
Avatar billede rejx Nybegynder
21. januar 2007 - 21:15 #11
Jeg har vist ikke set mig rigtig for før jeg postede spørgsmålet... løsningen findes herinde i forvejen.

http://www.eksperten.dk/spm/478315

Men ellers mange tak for hjælpen.

Lukker spg