Avatar billede grohnheit Nybegynder
19. januar 2007 - 21:04 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

xp netværk gæst delt rettigheder og koder

Jeg synes xp er noget mærkelig noget, selve styresystemet er fint, men det med netværket er mystisk.

Jeg har 2 computere med forskelligt hardware. Jeg installere xp pro på begge med samme cd, altså intet pre installeret.

På den ene computer skal man skirve gæste adgangskoden for at komme ind på den anden computer, men fra den anden computer skal man IKKE skrive noget for at komme ind på den første computer..hmm

Nå, men mit ønske var at der skulle kode på begge veje. Så jeg har prøvet mange ting, jeg startede med at gå ind i mappeinstillinger og slog "brug enkel fildeling" fra. Så gik jeg ind i computeradministration og slettede alle doller delte dreve, så kun delte dukumenter og IP var delt.

Det skal lige siges at jeg slettede alle andre kontoer udover gæst, min egen, og administrator kontoerne. Og det gjorde jeg på begge computere.

Nå, men efter alle ændringerne genstarte jeg. Da den kom op igen var alt som før, kun adgangskode den ene vej! :(

Så kiggede jeg i computeradministration, og kunne se at alt det som var doller delt var delt igen, så prøvede jeg det hele igen under adminstrator brugeren, men med samme resultat.

Hvordan kan 2 totalt ens installationer blive forskellige ???

og hvordan kan jeg gøre sådan at folk skal skrive gæste konto koden for at gå ind i mine delte mapper ???
Avatar billede cmoz Praktikant
19. januar 2007 - 22:02 #1
De administrative shares med $ kommer automatisk op når man genstarter. Det er en feature. Det er kun administratorkonti, der kan bruge dem og ikke alm. konti og gæste konti, så man skal ikke bekymre sig om det. Hvis man stadig vil kan de slåes fra:
http://www.petri.co.il/disable_administrative_shares.htm

Du kan sætte passwords på gæstekontoen således:
http://support.microsoft.com/kb/555471

Gæstekontoen er beskrevet her:
http://support.microsoft.com/kb/300489

Hvis du slår enkel fildeling fra, så er det IKKE gæstekontoen man bruger til at logge ind via shares med, men indiviuelle brugerkonti (anbefalet IMO)

Så skal du have bruge et brugernavn og et password for at komme ind på den anden pc. Dvs have oprettet en bruger på hver Windows installation. Dette er smartere end gæstekontoen IMO.

Hvis du laver en bruger på begge PCere med samme brugernavn og password, burde disse ikke indtaste brugernavn for at browse hinandens shares. Hvis de er forskellige skal man indtaste brugernavn og password.

Hvem der har adgang til et share når enkel fildeling er slået fra, afgøres af SHARE rettigher og NTFS rettigheder.

Hvad man har rettighed til over et share, er summen af SHARE og NTFS rettighederne.

Hvis bruger1 har share permission READ, men ntfs permission FULL CONTROL, er summen READ, også kan han kun READ over sharet, og ikke slette osv.

En tommefingerregel er at sætte share rettighederne for Everyone/Alle Brugere til Full Control, også sætte rettighederne på ntfs til hvad du vil have at brugere må.

Så er deer reelt kun et sæt rettigeder som du skal bekymre dig om, hvis du vil have at  bruger1 eller en gruppe, f.eks. Brugere\Users kun må læse i den mappe, så sætter du bare sharet til Full Control og ntfs til read for denne bruger eller gruppen.

Her er beskrevet hvordan shares bruges, både med simpel fildeling og uden. Den er både på dansk og engelsk.
http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Bda%3B304040&x=11&y=14
Avatar billede grohnheit Nybegynder
19. januar 2007 - 23:03 #2
nu har jeg leget lidt med NTFS og DELING.

Og jeg har fundet ud af at man kan styre hvilke brugere der må hvad, og det er også fint nok hvis man sidder på det samme netværk altid, men det gør jeg ikke.

Jeg tænker på net party, eller lan party eller, hvad folk kalder det. Det skal være sådan at lige meget hvem der skal ind på min computer skal de skrive en kode, som jeg selv har sat.

hvordan skal jeg sætte det op ?
Avatar billede cmoz Praktikant
19. januar 2007 - 23:19 #3
slå simpel fildeling til og sæt et password på gæstekontoen, nr. 2 link ovenfor:

cmd.exe -> "net user guest *" uden " " og skriv password. Hvis det er dansk er dert nok "net user gæst *"

Note:
Under simpel fildeling, er der noget der hedder Privat, som du kan angive på en mappe. Hvis du laver en mappe privat, som man ofte gør på ens profilmappe, der indeholder skrivebordet og din Dokumenter mapper, så kan du ikke dele nogen mapper under den du har lavet private.

Så prøv at del noget der ikke er under din profilmappe. F.eks. Delte Mapper, som er en fælles My Documents hvis man kan sige det, eller lav en mappe i C:\ og del den uden at den er private. Så brude det virke.
Avatar billede grohnheit Nybegynder
19. januar 2007 - 23:33 #4
det virker stadig ikke.

den går bare direkte ind uden jeg skal skrive kode.
Avatar billede cmoz Praktikant
19. januar 2007 - 23:53 #5
Men det er nok fordi du lige har været inde hvor der ikke var password på, også er det cached/gemt midlertidigt at du har lov til at kigge derind. Lukke alle åbne stifinder vinduer, der har været inde på det share du tilgåer og prøv så igen.

Hvis det stadig virker uden password, så genstart PCerne eller genstart Workstation\Arbejdsstation servicen på PCen du skal tilgå.

_________

Lige en ting der er rart at vide. Du behøver ikke aktivere gæstekontoen for den virker over netværket. Det at den er aktiveret betyder, at man kan logge ind med den når man sidder ved PCen og ikke over netværket.
Avatar billede grohnheit Nybegynder
21. januar 2007 - 16:18 #6
det virker ikke...

Den går direkte ind.
Avatar billede cmoz Praktikant
21. januar 2007 - 16:31 #7
og du har gjort det "net user guest *" eller "net user gæst *" på begge pc'ere ikke?

Samt slået simpel fildeling til på begge PC'ere?
Avatar billede grohnheit Nybegynder
21. januar 2007 - 17:04 #8
jo det har jeg.
Avatar billede kenned00 Nybegynder
21. januar 2007 - 17:09 #9
Jeg kunne jeg os godt tænke mig at have det sådan....

http://img183.imageshack.us/my.php?image=password0mi.jpg

Det er det billede der skal komme frem....
Avatar billede cmoz Praktikant
21. januar 2007 - 17:25 #10
Prøv på hver PC og gå ind i User Accounts kontrolpanet, og sikr dig at den konto du er logget ind med i Windows, ikke har nogle gemte netværkspasswords.

Det gør du ved at vælge brugeren derinde i User Accounts kontrolpanelet, ved at klikke på den bruger du er logget ind med.
Ude til venstre er der så hedder "Manage my network passwords" (og noget lign. på dansk), vælg så det og sikr dig du ikke har gemt password til den PC du fanger over netværket.

Hvis du bruger samme brugernavn til at logge ind på PC'erene, f.eks. Administrator, så prøv lige mens du fejlsøger, at give dem forskellig password på begge PCere, det sammme gælder selvf. hvis det et andet brugernavn du har oprettet, og det er ens på begge PCere.

Du kan også lige aktivere gæstekontoen så man kan logge ind lokalt med den, også gøre det for at sikre dig at passwordet er sat. Også deaktivere den bagefter(ikke disable).

Kenned00
Hvis du vil have netop det der frem, er det ikke Gæstekontoen man bruger men alm. brugere i Windows. Det kan du se ved at der IKKE står PCNAVN\Guest i brugernavn feltet. Det ville stå som greyed-out i brugernavn feltet, og ikke kan ændres når simpel fildeling er aktiveret.

Hvis du vil taste både et brugernavn og password, så skal du bare slå simpel fildeling fra i "Folder Options"/Mappeindstillinger kontrolpanel.

Så skal man nemlig bruge et brugernavn OG et password. Hvis man slår simpel fil deling til, bruger man gæstekontoen også er den dens password, hvis man sætter et på kontoen, man skal indtaste.
Avatar billede grohnheit Nybegynder
21. januar 2007 - 19:06 #11
problemet var at koden var den samme på begge computere.

nu virker det.

takker for hjælpen :)

smid et svar
Avatar billede cmoz Praktikant
21. januar 2007 - 19:15 #12
Super! Godt, det bare var det.

Kenned00:
hvis du skal have yderliger hjælp, så forsætter vi bare i denne tråd, nu vi nu er så godt igang.
Avatar billede kenned00 Nybegynder
21. januar 2007 - 19:20 #13
Det sceenshot jeg sendte var ikk så godt :D

Jeg skal have lavt det samme som Grohnheit....

Men det virker bare ikke.

Jeg har gjordt det man skulle gøre i cmd, og skrevet en adgangskode inde i lokale brugere og grupper... Men den vil stadig ikke
Avatar billede cmoz Praktikant
21. januar 2007 - 20:01 #14
Og du kører også med simpel fildeling slået til på begge?

Kommer du også bare ind til de delte mapper uden password, eller kommer du ikke ind overhovedet?

Du har lavet guest/gæst med forskellige passwords på hver PC ikke?

Og den bruger du er logget ind med, f.eks. Administrator(eller hvad brugerne nu hedder), på PC1 og PC2 har forskellige passwords? (evt. kun mens man tester)

Jeg formoder du også kører med Pro, da du kan se Lokale Brugere og Grupper.

Efter du har brugt "net user guest *" så skal man huske at lukke åbne vinduer eller genstarte PCen i tilfælde af , at Windows midlertidigt har gemt at man godt må komme ind på sharet. Hvis nu passwordet blev sat mens man allerede have en session åbnet til PCen med sharet.
Avatar billede kenned00 Nybegynder
21. januar 2007 - 21:01 #15
Nice nu virker det :D

Tak for hjælpen :D
Avatar billede cmoz Praktikant
21. januar 2007 - 21:20 #16
Det var så lidt. Hvad manglede der?
Avatar billede kenned00 Nybegynder
22. januar 2007 - 13:16 #17
Det ved jeg fraktis ikk..

Jeg gjorde det bare forfra.. så virkede det ;D