Avatar billede giendr Nybegynder
19. januar 2007 - 16:09 Der er 4 kommentarer

random spørgsmål med tilhørende svar

Jeg har 10 spørgsmål som hver især har et tilhørende svar. På en hjemmeside skal man kunne bede om et random spørgsmål som kommer frem på siden. Når man trykker på "Svar" vises det tilhørende svar.
I første omgang kan jeg vel hardkode spørgsmål og svar?? Hvordan skal det stilles op?
Hvordan henter jeg et random spørgsmål og hvordan får jeg fat i det tilrødende svar?
Avatar billede md_craig Nybegynder
19. januar 2007 - 16:22 #1
Du kan lagre dine spm i en liste, og så bruge en random til at trække et tilfældigt nummer ud....

Sådan lidt hurtigt kode som viser hvordan en Random kan bruges til at trække et spm. vil dog nok anbefale en noget pænere implementation, men burde vise hvordan det virker.

public class Question
{
  public string q;
  public string a;

  public Question[] qs = new Question[10];

  public Question( string q, string a )
  {
  this.q = q; this.a = a;
  }

  static Random r = new Random();
  public Question DrawRandom()
  {
    return qs[ r.Next( sq.Lenght ) ];
  }

  public void InitializeQuestions()
  {
  //Lav dine 10 spm i listen her...
  qs[0] = new Question( "Spm", "Svar" );
  //.. 9 mere
  }

(Skrevet i Notepad og ikke compileret eller testet så der kan være typos og huskefejl :P)
Avatar billede esbenp Nybegynder
19. januar 2007 - 21:20 #2
Den der qs skulle da være static ikke?
Avatar billede esbenp Nybegynder
19. januar 2007 - 21:30 #3
ligeledes med InitializeQuestions
Avatar billede md_craig Nybegynder
20. januar 2007 - 02:19 #4
jow fx... som sagt... gik lidt stærkt... men det viser jo principet i random