Avatar billede niro Nybegynder
19. januar 2007 - 14:06 Der er 12 kommentarer

Liste med navne som har forskellige egenskaber

Jeg har en liste med medarbejder på min timeseddel. Men problemet er at de har forskellige timesatser. Jeg har oprette 3 kolonner i ark2 som man skal kunne indtaste/slette nye navne i. De 3 kolonner skal så referere til hver deres felt, hvor timesatsen er skrevet. Nu vil jeg så gerne have en liste/dropdown indeholdene alle medarbejder i et felt på ark1. Når der så er valgt et navn fra listen skrives det i feltet og alle timer han så taster ind i kolonnen nedefter skal ganges med timesatsen, så jeg slutter med et felt hvor det samlede beløb står !! (afhængig af personens/ark2 kolonne's timesats).
Avatar billede excelent Ekspert
19. januar 2007 - 15:34 #1
ok går ud fra du har dropdown-listen på plads
herefter kan du anvende LOPSLAG til at hente timesats til Ark1

hvor har du listen med navne, timesats ?
Avatar billede niro Nybegynder
21. januar 2007 - 22:04 #2
Kan godt lave en liste i et/flere felter, men ikke sikker på jeg er helt inde i "dropdown" menuen. Har en fornemmelse af at der er flere muligheder for at lave lister !!
Avatar billede excelent Ekspert
22. januar 2007 - 16:22 #3
hvis du vælger Dropdown liste via Data Validering, så hjælper jeg gerne
Avatar billede niro Nybegynder
23. januar 2007 - 11:25 #4
Jepper...  Det er også den jeg bruger !!  Vil gerne vide lidt mere om LOPSLAG. Har ikke før brugt dette, men lyder interresant. Håber du kan hjælpe mig lidt der ;-)
Avatar billede excelent Ekspert
23. januar 2007 - 16:37 #5
LOPSLAG skal udformes så den passer til dine data
så hvor har du dem (rækker/kolonner/ark ?
samt hvilken celle bruger du til dropdown ?
Avatar billede niro Nybegynder
24. januar 2007 - 08:36 #6
Mine medarbejdere er delt i 3 kolonner på ark2 (Svende = D4 til D20 - 3. års lærling = E4 til E20 - 2. års lærlinge = F4 til F20). Min dropdown på ark1 skal indeholde alle medarbejdere. Altså personerne fra alle 3 kolonner. Timesatsen på Svende står i ark2 L6 - 3. års lærling = L8 - 2. års lærling = L7

Jeg har flere oplysninger på ark2 som skal referere til dropdownlister på ark1, men håber på jeg selv kan redigere i den LOPSLAG du laver !!  Kan jeg det ?
Avatar billede excelent Ekspert
24. januar 2007 - 18:12 #7
ok start lige med at indsætte følgende kode i arkets kodemodul
Sådan :
1. Kopier koden herfra
2. Højreklik på Ark2's fane
3. Vælg 'Vis Programkode'
4. Indsæt koden i vindue til højre

5. Indsæt navne i dine 3 kolonner i Ark2
  hvis de allerede er indsat, så aktiver et af navne og tast F2 + Enter
6. Vælg menuen Indsæt > Navne > Definer
  Indsæt et navn i 'Navne i projektmappe' (fx. Liste)
  klik Tilføj
  klik på lille rød pil i felt 'Refererer til'
  marker Z2:Z52 og tast Enter
7. Marker i Ark1 den celle hvor du vil have din Dropdown liste
  vælg menuen Data > Datavalidering
  vælg liste i menuen 'Tillad'
  tast =Liste i feltet 'Refererer til'
  klik ok
så skulle din dropdown liste gerne virke - du kan evt skjule kolonne Z

'kode der skal indsætte :
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("D4:F20")) Is Nothing Then Exit Sub
Dim t, List
  For t = 4 To 20
    If Cells(t, 4) <> "" Then Cells(Cells(100, "Z").End(xlUp).Row + 1, "Z") = Cells(t, 4)
  Next
  For t = 4 To 20
    If Cells(t, 5) <> "" Then Cells(Cells(100, "Z").End(xlUp).Row + 1, "Z") = Cells(t, 5)
  Next
  For t = 4 To 20
    If Cells(t, 6) <> "" Then Cells(Cells(100, "Z").End(xlUp).Row + 1, "Z") = Cells(t, 6)
  Next
End Sub

sig til når du har lavet dette.
Avatar billede niro Nybegynder
24. januar 2007 - 19:45 #8
Kan ikke få det til at virke. Der kommer ingen navne i dropdownmenuen. Navnene på svendende står i kolonne Z på ark2, men der står ingen navne i kolonne AA eller AB. Tror det har noget med at "indsæt - navne - referere til osv.) Kan ikke rigtig se der sker noget når jeg markere et af navnene i kolonnen D - E eller F og trykker på F2, som du beskriver.
Avatar billede excelent Ekspert
24. januar 2007 - 20:50 #9
prøv tast et navn i området D4:F20
så skal alle navne i D4:F20 stå i kolonne Z i en lang række

gør de det ?

AA og AB hvor kommer de ind i billedet ?
Avatar billede excelent Ekspert
24. januar 2007 - 20:52 #10
du kan evt også sende dit ark til pm@madsen.tdcadsl.dk
Avatar billede niro Nybegynder
26. januar 2007 - 15:43 #11
Hejsa...

Jeg har fået løst problemet på anden vis. Ellers tak for hjælpen !!
Avatar billede excelent Ekspert
19. november 2007 - 18:31 #12
så luk venligst spørgsmål