Avatar billede laus_s Nybegynder
18. januar 2007 - 22:51 Der er 3 kommentarer

Netværk med 2 trådløse routere

Jeg har et netværk, hvorpå der lige nu er 2 trådløse routere. Jeg har egentlig ikke brug for de 2 x trådløs, men da de samtidig fungerer som IP-adaptere til mine 3 telefon-forbindelser (2 firmanumre + et privat nummer), så har jeg dem nu engang.

Lige nu er det sat op således:

Net ind i huset -> switch med 4 porte -> Linksys trådløs router + Netgear trådløs router.

Det er Linksys-routeren, som driver mit trådløse net. På den er der 3 porte, og i dem har jeg sat printeren, min desktop PC og en NAS server

I Netgear routeren sidder der ikke andet end en telefon.

Indtil videre har det fungeret tilfredsstillende, når det sidder præcist som beskrevet.

MEN: Jeg har nu anskaffet endnu en NAS server (Aldi havde feber-pris), og jeg mangler et "hul" at sætte den i. Sætter jeg den i switchen, kan jeg ikke se den på nettet (velsagtens fordi den så sidder før Linksys-routeren). Der er ikke flere ledige huller i Linksys routeren.

Nogen, der har en god løsning - gerne én, hvor jeg kan koble mig på begge de trådløse routere, altså hvor det er ligegyldigt, hvilken af dem, som min computer foretrækker

Eller er det nødvendigt at koble endnu en switch ind i systemet efter Linksys-routeren, hvori jeg så placerer de 2 NAS-servere og printeren - og måske senere andet udstyr, som jeg heller ikke tror, jeg kan leve uden.
Jeg køber gerne en switch, hvis det er det klogeste - de koster jo næsten ingen penge. Men jeg spekulerer samtidig på, om det ikke er dumt med så mange led.

Hvis ovenstående er til at forstå, vil jeg være meget taknemmelig for et godt råd.
Hvis det ikke er til at forstå, vil jeg gerne uddybe - så skal jeg bare have besked :-)

Med venlig hilsen

Laus
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. januar 2007 - 06:17 #1
Jeg ved ikke om en switch er det klogeste, men lige umiddelbart er det det letteste.
Avatar billede laus_s Nybegynder
19. januar 2007 - 16:03 #2
Jeg har nu sat en switch ind - og det virker.

Jeg fortsætter overvejelserne vedrørende en løsning, som giver et led mindre. Evt lade Linksys routeren sidde først, dernæst en switch, som de øvrige dele er koblet på. Linksys routeren skal så styre DHCP systemet, som skal være koblet fra i Netgear routeren.

Hvis jeg gør sådan - kan jeg så koble mig på Netgear routeren trådløst og tilgå resten af netværket? Fo det ville jo give en rigtig god dækning i hele min bolig, hvis jeg placerede de to trådløse routere i hver sin ende, så at sige.
Avatar billede briis Nybegynder
23. januar 2007 - 22:14 #3
Hej Laus,
Ja det du beskriver kan godt lade sig gøre. Du skal så bare sikre tre ting ifb. med dit trådløse netværk. Begge skal have samme SSID, dvs. samme Netværksnavn. De må ikke sende på samme kanal, brug gerne nogle kanaler der ligger et stykke fra hinanden f. eks 2 og 9. På din Netgear router skal du slå routing fra hvis muligt og lade den køre som rent AccessPoint.

Hilsen,
Bjarne