Avatar billede jacob172100 Praktikant
18. januar 2007 - 17:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hemmelig nøgle d og linearkombinationer

Hej

Jeg sidder og skriver tredjeårsopgave lige i øjeblikket og det er netop lykkedes mig at beregne den hemmelige nøgle d i et eksempel jeg gennemgår. Mit spørgsmål er imidlertid:
Når man løser linearkombinationen sfd(a, b) = sa + tb, hvad er så afgørende for om man skal vælge enten s eller t som sin hemmelige nøgle? Det er jo kun én af størrelserne som det virker med. Jeg bruger Peter Landrocks bog om kryptologi og har læst 2-3 andre tredjeårsopgaver, men der er simpelthen ingen steder hvor årsagen dertil nævnes.

Jeg håber nogle kan hjælpe mig, for det er jo skønnest at kunne argumentere for det man gør ;)
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
18. januar 2007 - 17:41 #1
Du spoerger om du skal bruge "s" eller "t"? Du skal bruge den der svarer til "e": hvis du har sfd(phi(n), e) = s*a + t*b saa bliver "t" dit "d".
Avatar billede jacob172100 Praktikant
18. januar 2007 - 17:45 #2
Ahh, ja. Nu kan jeg se det. Tak skal du have ;-)! Smid et svar, så smider jeg lige points
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
18. januar 2007 - 17:45 #3
Ja der skulle jo saa staa "std(phi(n), e) = s*phi(n) + t*e"..
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
18. januar 2007 - 17:46 #4
Fangede du ogsaa argumentet hvorfor det er saadan?
Avatar billede jacob172100 Praktikant
18. januar 2007 - 17:48 #5
Hmm, ikke 100% tror jeg. Kan jeg få dig til at forklare lidt nærmere?
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
18. januar 2007 - 17:54 #6
Det er fordi at du oensker at faa fat i et "d" saaledes at "e*d (mod phi(n)) = 1": sfd(phi(n), e) = 1 = s*phi(n) + e*d, og [s*phi(n) + e*d] (mod phi(n)) = [s*phi(n) (mod phi(n)) + e*d (mod phi(n))] (mod phi(n)) = [0 + e*d (mod phi(n))] (mod phi(n)) = e*d (mod phi(n))
Avatar billede jacob172100 Praktikant
19. januar 2007 - 16:27 #7
Ahh, takker :D
Avatar billede jacob172100 Praktikant
19. januar 2007 - 16:37 #8
Er jo netop det krav man stiller i et af punkterne under RSA-algoritmen. Men havde vist bare ikke præciseret det godt nok