Avatar billede pedepede Nybegynder
18. januar 2007 - 11:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

XP på Mac

Hej
Jeg overvejer at invistere i en MacBook, nu hvor der er mulighed for både at køre XP og OSX på den. Jeg er inkarneret Windows-bruger, men vil jo gerne udvide horisonten og se hvad Macverdenen har at byde på. Jeg får dog helt sikkert brug at stadig at køre XP, så er der nogen har noget erfaring med XP på Mac'en? Fx. har jeg læst at blæseren ikke starter op når der køres XP og computeren derfor bliver meget varm. Passer det? Kører alle Windows spil og programmer upåklageligt? Er der ellers noget man skal være opmærksom på? Bugs?

Mvh
Peter
Avatar billede oddj0b Nybegynder
18. januar 2007 - 15:41 #1
Hej Peter

For det første så havde jeg også samme tanke som dig da jeg skiftede til mac før studiestart. Men efter kort tid med MAC OS X, havde jeg ikke lyst til at skifte, men nok om det.

Jeg har kun prøvet at køre WinXP gennem parrallels og der virker det upåklageligt, som du nok kan høre, har jeg ikke brugt WinXP meget efter jeg først prøvede MAC OS X
Avatar billede pedepede Nybegynder
18. januar 2007 - 16:56 #2
Godt at høre at du er glad for det! Den måde du omtaler, fungerer på den måde at du kører XP gennem OSX, ikke? Kan du mærke at computeren bruger ekstra ressourcer på at køre de to operativsystemer samtidig? Har du prøvet at spille grafiktunge spil på den?
Avatar billede oddi Nybegynder
18. januar 2007 - 17:18 #3
Hej Peter

Jeg har en Macbook Og har tripple boot (OS X, winxp, linux(ubuntu))
Jeg har partioneret således at alle styresystemer bootes som native, altså ikke parrallels. Når xp køres gennem parrallels bliver xp langsommere end hvis xp installeres som native.

Jeg tror næppe at du kan spille tunge spil på en MacBook da grafikkortet er intel gma 950. Hvis du skal spille tunge spil vil jeg anbefale MacBook pro.

Mvh Oddi

p.s Macbook styrer har ikke fortrudt at købe en!! Jeg fatter ikke at jeg har spildt så meget tid på winxp i årenes løb
Avatar billede oddj0b Nybegynder
18. januar 2007 - 17:30 #4
Det eneste jeg har prøvet at køre på den er World of Warcraft, men det er også MAC OS kompatibelt, så ved desværre intet om windows only spil.
Avatar billede pedepede Nybegynder
18. januar 2007 - 17:48 #5
Jeg tror faktisk heller ikke jeg kommer til at bruge den så meget til spil, men det kunne være godt at vide hvad der egentlig kan lade sig gøre. Jeg tror desværre at MacBook Pro bliver for dyrt for mig, men måske... Har nogen af jer prøvet at udvikle programmer på maskinerne? Jeg får helt sikkert behov for at installere Visual Studio, som jeg bruger til .net(c#) udvikling.

Og så er der lige det med skærmen! Jeg har hørt at den blanke skærm som kommer med MacBook'en (på Pro udgaven kan man selv vælge) ikke er specielt god at arbejde ved pga. genskin, men hvad siger I?

Fungerer det så fint med WoW gennem OSX? Ingen hakken i grafikken?

Damn, jeg har mange spørgsmål, men det er jo osse mange penge... :O)
Avatar billede oddi Nybegynder
18. januar 2007 - 19:29 #6
Der er lidt genskin, men det er ikke noget som forstyrer mig. Du kan i øvrigt se skærmen macbook'en hos Humac eller Fona. der kan du se om genskinet er forstyrende for dig.

Jeg tror helt sikkert at .net kan køre på macbook (winxp partitionen).

Du skal være opmærksom på at din winxp partition er fat32 hvis du installerer winxp som native. Og hvis jeg husker korrekt kan fat32 partitionen kun være på ca. 32GB.
Avatar billede oddj0b Nybegynder
18. januar 2007 - 22:50 #7
Hvis du begynder at RAID i wow, kan det ikke lade sig gøre, men bare at hoppe rundt og lave de normale ting er muligt.

Det eneste jeg har rodet med er python, så kender ikke noget .net.
Og jeg syntes ikke det er noget problem med genskin, men nu har jeg også mest brugt den til forelæsninger hvor der er uplight eller ingen lys.
Avatar billede kendanmark Praktikant
21. januar 2007 - 22:50 #8
Hej Peter,

Vi har fået en Macbook der skulle køre primært Xp, men som du kan se i nedenstående to tråde er det ikke problemfrit for os.
Macén går pludselig ud (slukker) og kan være meget svær at få til at starte igen, batteriet er pludseligt dødt - totalt! - XP via bootcamp (et Mac program der sikre at XP kan installeres/køres) sikre at Windows enten ikke vil boote ordenligt op eller at Windows botter op og lukker ned igen pga 'the blue screen of death'
Men den er sikkert fin til Mac OS-X - hvis man kan vende sig til det :-)

http://www.eksperten.dk/spm/755255
http://www.eksperten.dk/spm/756518
Avatar billede oddj0b Nybegynder
21. januar 2007 - 23:10 #9
Bare for at være ultimativ Mac Fanboy, så er Bootcamp stadig også en beta. Så vidt jeg har forstået kommer den endelige udgave samme tid som Leopard.
Avatar billede oddi Nybegynder
22. januar 2007 - 13:14 #10
Et spørgsmål til kendanmark

Hvorfor købe en MacBook når den primært skal bruges til XP?
Avatar billede pedepede Nybegynder
22. januar 2007 - 16:10 #11
Hej Ken
Jeg kan godt se på dine tråde, at det ikke lige var til højrebenet at få det til at spille. Det kan godt være man skulle vente med at købe den til næste MacOS er ude. Der skulle Bootcamp jo ikke længere være beta. Er der nogen der ved hvonår den kommer på gaden?
Avatar billede kendanmark Praktikant
22. januar 2007 - 17:16 #12
Hej oddi,

tjaa det er lidt ligesom dem der køber B&O pga deres design. Min kone der skal bruge computeren, synes pr. definition at de er 'mindre smarte' - undtaget en hvid Mac - Derfor!
Ja jeg håber også at det næste OS-X vil hjælpe på problemerne, og foråret 2007 er jo lige på trapperne, hvis Apple holder hvad de lover mht OS-X Leopard
Avatar billede oddi Nybegynder
22. januar 2007 - 20:22 #13
OK det kan jeg godt forstå ken... Mac kan defenitivt bruges som blær ;)

pedepede du behøver ikke at bruge bootcamp til det hele. F.eks brugte jeg kun bootcamp til at få win xp driverne. Du kan selv partitionere hardisken i mac OSX, og derefter bruge rEFIt som bootloader, det virker fint, jeg har ikke oplevet at min macbook fryser endnu ved at partitionere selv og bruge rEFIt.

Der findes mange gode guides til hvordan man selv partitionerer harddisken, og hvordan man installerer rEFIt.
Avatar billede pedepede Nybegynder
27. februar 2007 - 17:41 #14
Hey Folks
Jeg besluttede mig for at købe en HP med Vista i stedet. Jeg er sikker på det i sidste ende vil spare mig for mange problemer.

Tak for alle jeres indlæg!!

Mvh
Pede
Avatar billede kendanmark Praktikant
27. februar 2007 - 21:25 #15
Uha uha sikke en slem Apple side ->

http://www.appledefects.com/

Det er ikke kun mig der har problemer!