Avatar billede rexy Nybegynder
18. januar 2007 - 00:14 Der er 5 kommentarer

F1= Button1 F2= Button2 osv. Hvordan??

I forbindelse med nogle knapper i et program, ville det være lækkert hvis man kunne trykke på dem ved hjælp af freks. F-tasterne i stedet for at skulle benytte musen...

Hvordan gøres det i VB2005,
metoden jeg brugte i VB6.0 virker ikke mere...
Avatar billede danm Nybegynder
18. januar 2007 - 22:21 #1
Under properties for din form skal du først og fremmest sætte keypreview=true! Ellers registrerer formen ingen tastetryk. Det hele smides herefter ind under eventen der hedder Keydown for eksempel.
Lad os sige din form hedder form1 og dine knapper hedder button1,button2..

Private Sub Form1_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles Me.KeyDown

  Select Case e.KeyCode
    Case Keys.F1
          If e.Shift = True Then
            Msgbox ("Shift er holdt nede mens der er trykket F1")
          else
            button1.PerformClick()
          End If
      Case Keys.F2
          button2.PerformClick()
      Case Keys.F5
          button3.performClick()
      Case Keys.F9
          Form2.Showdialog
  End Select
End Sub

Der er lige et par ekstra eksempler med...
Avatar billede danm Nybegynder
18. januar 2007 - 22:23 #2
Det kan selvfølgelig også laves med en simpel If then sætning i subben istedet

if e.KeyCode=keys.F1 then button1.performClick()
Avatar billede rexy Nybegynder
18. januar 2007 - 22:32 #3
Helt perfekt...

Din Case Sub er lige hvad jeg manglede
Avatar billede danm Nybegynder
19. januar 2007 - 19:44 #4
Super.. Det var så lidt
Avatar billede zyber Nybegynder
13. marts 2007 - 17:18 #5
Den lidt mere klosede metode er at lave en menu, hvor hvert menupunkt svarer til en knap for her kan du nemt angive shortcut.