Avatar billede kendanmark Praktikant
16. januar 2007 - 23:37 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

MacBook slukker og vil ikke starte

Hej Eksperter,

Vores MacBook har efterhånden meget tit problemer med at ville starte op. Når man stykker på powerknappen, kan man se og høre at den påbegynder opstart, men ofter går den ud igen inden der er gået 1 sek. Bliver man ved med at prøve kan den f.eks. efter 10´ne gang pludselig starte op. Til tider når den næsten at starte Windows helt inden den slukker, andre gange kan man arbejde på den i flere timer uden problemer.

Et andet problem er at batteriet fra den ene dag til den anden stoppede med at virke. I batt. statusfeltet i MacOS vises det heller ikke at batteriet lader, i WinXP ser det ud som batteriet slet ikke findes - selv om det sidder i maskinen.

Måske er der en sammenhæng mellem de to fejl?

Er der en kur for at maskinen ikke vil starte / pludselig slukker?

mvh

Ken
Avatar billede aeblenet Nybegynder
17. januar 2007 - 00:02 #1
Husk altid på (hvis du bruger programmet BOOT CAMP), at det er en beta-version.

Se dog efter her om der skulle være retur-krav-ret-byt-med-det samme på dit batteri.
-det er ikke utænkeligt at dit batteri driller de øvrige funktioner.

Se her om du skal bytte dit batteri gratis (fordi der er konstateret en fejl på det):
http://www.apple.com/dk/support/exchange_repair/
Avatar billede kendanmark Praktikant
17. januar 2007 - 12:34 #2
Mit batteri hedder 6C6200FTUJVA er fra 2006, så det falder vist desværre ikke ind under ombytningsrette som jeg læser dit link for en MacBook :-(

Jeg ved ikke om den anvender boot camp, når den booter direkte ind i Win, dvs jeg starter ikke MacOS først. Men måske tager jeg fejl, og Boot camp køre i baggrunden?

Jeg har hørt at mit problem også kunne skyldes ventilatoren på MB?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
17. januar 2007 - 23:06 #3
Se lige denne tråd:
http://www.eksperten.dk/spm/755255

Prøv lige samme fremgangsmåde . . .
-så skal du bare se!
Avatar billede kendanmark Praktikant
18. januar 2007 - 20:23 #4
hej aeblenet, den tråd du henviser til er jo en tidligere vi begge har været på :-)

Mit nye problem som jeg beskriver her er at Macén pludselig slukker eller er meget vanskelig at boote op (nogle gange skal den tændes 10-12 gange før den bliver i live.

Desuden er batteriet dødt/bliver ikke ladet op.

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig vidre med dette øv problem.

mvh

Ken
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. januar 2007 - 10:05 #5
Prøv først at opdatere din FirmWare (og læs instrukserne grundigt igennem først - print dem hvis du har mulighed herfor)
http://www.apple.com/support/downloads/macbookproefifirmwareupdate12.html

Hvis det ikke hjælper:
Formattér din harddisk fra Mac-CD'en og start helt forfra.
-her finder du Boot-Camp:
http://www.apple.com/support/downloads/bootcamp.html
Avatar billede kendanmark Praktikant
21. januar 2007 - 22:32 #6
hej aeblenet,

Min firmware er den nyeste, men min bootcamp fandtes i en nyere som jeg installerede. Men nu vil min Win XP ikke starte rigtigt op. Den bliver ved med at stå i Win opstartsbilledet (sorte billede med den blå bjælke).
Jeg har lavet en ny win driver CD med den nye bootcamp, men da windows ikke vil starte kan jeg ikke indlæse den!
PS. Har ikke en Mac-CD til maskinen

Er der noget andet jeg kan gøre - også for at få win til at virke igen?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
22. januar 2007 - 04:09 #7
Endten kan du leve med det som det er eller køben en Mac OS X CD
-eks denne her;
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/6354042/wa/PSLID?mco=12000647&nplm=MA453&wosid=rv3DBnwMKIBv3dtsNC91DkUPibJ

Eller brugt:
http://www.mediamac.dk/index.php/market/show/id=8338

MediaMac har et godt ry. Her handler de fleste Mac-nørder med jævne mellemrum.
-nogen handler udelukkende her . . .
Avatar billede kendanmark Praktikant
25. januar 2007 - 22:31 #8
Hey jeg har nu købt et par brugte OS-X Tiger CDére. Men jeg får ikke lov til at installerer dem på min Macbook.
Der står godt nok iBook G4 på CDerne, men OS-X Tiger passer vel til alle Mac´s - som med Window programmer??
Avatar billede aeblenet Nybegynder
26. januar 2007 - 07:29 #9
Dur IKKE.
Passer kun til iBook G4. Det står jo altså også på dem. Nogen har snydt dig!

Du skal købe den version jeg henviste dig til her igen:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/6774044/wa/PSLID?mco=12000647&nplm=MA453&wosid=cYouZZglAG183olnsjx1UdfGhzg