Avatar billede rapp Nybegynder
16. januar 2007 - 08:51 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

unik nummer hidden field

Hey,

Er det muligt at tildele et hidden field et script som tæller op (nummer) hver gang formularen vises ..?

Skal bruges som ref.nr. men ikke vises!!!
Avatar billede coderdk Praktikant
16. januar 2007 - 09:21 #1
Hvordan tænker du helt nøjagtigt på? Hvis du bare laver en tæller i et hidden field vil den nok ikke bliv unik. Normalt tildeler man først et nummer når man har gemt en record i databasen...
Avatar billede zynzz Praktikant
16. januar 2007 - 09:43 #2
Som coderdk siger er du nød til at have det data gemt et sted, så den kan vide hvilket nr. du er kommet til...
Avatar billede rapp Nybegynder
16. januar 2007 - 09:58 #3
hmmmm... OK!
Kan det ikke blot gemmes i en txt fil ..?
Jeg har ikke brug for at al' data fra formularen skal gemmes - blot at der oprettes et nyt (unik) nummer hver gang
formularen vises. Nummeret skal senere bruges til at track en opgave ... og her er det lige meget hvilket nummer der står - bare det er unik.
Det er også OK at formularen vises uden at den sendes ...
Avatar billede zynzz Praktikant
16. januar 2007 - 17:53 #4
Men sådan kunne den fx. laves:

<?

$fp = fopen('form_ids.txt', 'r');
$id = fgets($fp, 1024);
fclose($fp);

if(isset($_POST['send'])){

  $id++;

  $fp = fopen('form_ids.txt', 'w');
  fputs($fp, $id);
  fclose($fp);
}
?>

<form method="POST" action="">
<input type="hidden" name="id" value="<? echo $id; ?>" />
<input type="submit" value="send" name="send">
</form>
Avatar billede rapp Nybegynder
17. januar 2007 - 08:38 #5
Super - men kunne jeg ikke få dig til at lave det som en "hel" HTML side ... så jeg kan se hvor scriptet skal indsættes m.v.
Avatar billede zynzz Praktikant
17. januar 2007 - 09:33 #6
Hvad mener du da ?
Avatar billede rapp Nybegynder
17. januar 2007 - 09:59 #7
Nu er jeg ikke nogen ørn til at kode ...
Så jeg kunne godt tænke mig at få vist koden fra <HTML> til </HTML> ...
- samt en forklaring til hvor på serveren at form_ids.txt skal ligge.
Avatar billede zynzz Praktikant
17. januar 2007 - 14:01 #8
form_ids.txt skal ligge sammen med den fil der som jeg har lavet....
Avatar billede zynzz Praktikant
17. januar 2007 - 14:04 #9
Og husk lige at skrive 1 i din form_ids.txt
Avatar billede zynzz Praktikant
17. januar 2007 - 14:05 #10
Men lad mig sige jeg kan ikke se formålet med det :)
Avatar billede zynzz Praktikant
17. januar 2007 - 14:06 #11
Jeg har lige testet det selv og det virker :P
Avatar billede rapp Nybegynder
17. januar 2007 - 15:02 #12
Jeg kan ikke få det til at virke ... er det muligt at lave en "step-by-step" forklaring.

Er det nok at jeg laver filen sårn' her:

head>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=utf-8" />
        <title>Untitled Page</title>
    </head>

    <body>
<?

$fp = fopen('form_ids.txt', 'r');
$id = fgets($fp, 1024);
fclose($fp);

if(isset($_POST['send'])){

  $id++;

  $fp = fopen('form_ids.txt', 'w');
  fputs($fp, $id);
  fclose($fp);
}
?>

<form method="POST" action="">
<input type="hidden" name="id" value="<? echo $id; ?>" />
<input type="submit" value="send" name="send">
</form>

    </body>

</html>

... og smider den på serveren sammen med form_ids.txt hvor jeg har skrevet 1 ..?
Avatar billede zynzz Praktikant
17. januar 2007 - 15:29 #13
Hvis du så kigger i kildekoden starter den med value="1" når du så klikker send bliver den så 2, osv.
Avatar billede rapp Nybegynder
23. januar 2007 - 10:21 #14
Den starter med 1 men bliver ikke til 2 ...
Jeg har tænkt på om jeg kan skrive på serveren der hvor filen ligger?
Avatar billede zynzz Praktikant
23. januar 2007 - 17:36 #15
Ved mig bliver den altså 2 !, har du klikket på kilde kode efter du har sendt ?
Avatar billede rapp Nybegynder
24. januar 2007 - 10:24 #16
Der sker intet ... forbliver 1 ..?
Avatar billede zynzz Praktikant
24. januar 2007 - 10:26 #17
Har du et link til siden ?
Avatar billede zynzz Praktikant
24. januar 2007 - 10:27 #18
har du husket at sætte chmod på .txt filen ? = 777
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
24. januar 2007 - 10:28 #19
Kan det være fordi der skal laves en chmod på txt-filen?
Avatar billede rapp Nybegynder
24. januar 2007 - 10:46 #20
Avatar billede zynzz Praktikant
24. januar 2007 - 11:18 #21
Prøv at ændre den til .php
Avatar billede zynzz Praktikant
24. januar 2007 - 11:21 #22
Når jeg ser kilde koden kan jeg se php koden !

prøv:
<?php ?>
Avatar billede windcape Praktikant
24. januar 2007 - 11:23 #23
<?php
$id = (int)file_get_contents('form_ids.txt') + 1;
file_put_contents('form_ids.txt',$id);
?>

:p
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
24. januar 2007 - 11:25 #24
windcape: Nu er det ikke alle der har adgang til PHP5 så det er ikke sikkert at dit forslag vil virke for spørger..
Avatar billede rapp Nybegynder
24. januar 2007 - 12:21 #25
Det sgu smukt med al' den hjælp ... men det virker ikke.

<%
mode = request.querystring("mode")
%>

- virker ikke hvis filen ændres til .php

Jeg kommer nok snart til at kaste håndklædet i ringen!

Måske du/I kunne sende mig en formular-fil og txt-fil som virker:
rapp_co@mac.com
Avatar billede zynzz Praktikant
24. januar 2007 - 12:22 #26
Og du er sikker på der er installeret php på serveren?
Avatar billede rapp Nybegynder
24. januar 2007 - 12:34 #27
Yes ... har lige tjekket med udbyderen: www.one.com
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
24. januar 2007 - 12:45 #28
<%
mode = request.querystring("mode")
%>
virker ikke fordi det er ASP-kode og resten af det du laver er PHP...
prøv at lave det om til:
<?php
$mode = $_GET['mode'];
?>
Avatar billede windcape Praktikant
24. januar 2007 - 13:10 #29
"windcape: Nu er det ikke alle der har adgang til PHP5 så det er ikke sikkert at dit forslag vil virke for spørger.."

Hvis han ikke har, skal han slå sin udbyder oven i hovedet, og forklare dem at den mørke middelalder er lang tid siden, og bede dem om at opgradere :-)

Derudover bør man altid foreslå de smarteste (dvs. php5) løsninger først, og så lade folk sige til hvis de ikke kan bruges.
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
24. januar 2007 - 15:30 #30
windcape>> og hvad så hvis man får besked om at det ikke kan lade sig gøre fordi det styresystem der bruges ikke har godkendt et stabilt modul af PHP5? det har debian f.eks. ikke... det er den besked jeg har modtaget hver gang jeg har "slået min udbyder i hovedet"

rapp>> beklager spam af din tråd.. er du kommet nærmere på at finde en løsning?
Avatar billede zynzz Praktikant
24. januar 2007 - 15:34 #31
Havde du prøvet at ændre filen til .php ?
Avatar billede rapp Nybegynder
24. januar 2007 - 19:44 #32
zynzz: Ja ... så virker dette ikke da det er asp:

<%
mode = request.querystring("mode")
%>
Avatar billede rapp Nybegynder
24. januar 2007 - 19:45 #33
Jeg har ikke forsøgt "sw red 6" seneste kommentar endnu!
Avatar billede zynzz Praktikant
25. januar 2007 - 08:09 #34
Men hvorfor har du lagt det i kategorien: PHP så?!
Avatar billede rapp Nybegynder
25. januar 2007 - 09:22 #35
Ro på!
Du kan jo bare undlade at kommentere på spørgsmålet!

Hvis det er fordi du ikke har forstand på ASP ... så kom med et alternativ til <% mode = request.querystring("mode") %> i PHP!

Du kunne jo også bare sende mig diverse filer som virker hos dig til upload på min server: rapp_co@mac.com
Avatar billede zynzz Praktikant
25. januar 2007 - 09:36 #36
Men kan du ikke prøve at ændre filen til .php istedet ?
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
25. januar 2007 - 10:33 #37
kan du ikke gives os hele den kode som du prøver at få til at virke..? så kan vi se hvor meget der skal laves om fra ASP til PHP..
Har du forsøgt med det jeg skrev 24/01-2007 12:45:02.. det er nemlig den omskrivning fra ASP til PHP du skal bruge til den kode og så skal du selvfølgelig lave filen om til .php
Avatar billede windcape Praktikant
25. januar 2007 - 11:23 #38
"og hvad så hvis man får besked om at det ikke kan lade sig gøre fordi det styresystem der bruges ikke har godkendt et stabilt modul af PHP5? det har debian f.eks. ikke... det er den besked jeg har modtaget hver gang jeg har "slået min udbyder i hovedet""

- Hvilket er noget fis :-) Jeg kender MASSERE af debian hosts som har kørt PHP5 i over et år, bare din udbyder som ikke kan finde ud af at opgradere, og ikke tør indrømme han er inkompetent.
Avatar billede zynzz Praktikant
25. januar 2007 - 11:49 #39
Som rapp selv siger bruger han one.com, og de understøtter PHP5, dog skal man selv lige ændre fra PHP4 til PHP5 under "Kontrolpanelet"...
Avatar billede rapp Nybegynder
30. januar 2007 - 14:26 #40
Det har desværre ikke været muligt at strikke en løsning sammen udfra diverse kommentarer ...