Avatar billede fredud Nybegynder
15. januar 2007 - 14:18 Der er 11 kommentarer

Scroll x_mouse

Nogen som har en ide til hvordan man kan lave et panorama lignende scroll. Forstil dig at du har et movieclip som er 800px bred, men din Scene er 300px bred, så ved bevæge musen til højre vil mere af movieclippet på de 800px blive synlig, så og vis men bevæger sig til venstre vil movieclippet bevæge sig tilbage imod startpunktet.

Håber det giver mening, ellers så spørg.
Avatar billede maqhem Nybegynder
15. januar 2007 - 16:06 #1
50% fra venstre / 50% fra højre:
onEnterFrame = function() {
    mc._x += (_xmouse - Stage.width / 2) / 50;
}

35% fra venstre / 35% fra højre:
var percent:Number = new Number(35);
onEnterFrame = function() {
    mc._x += ((_xmouse <= Stage.width / 100 * percent) * (_xmouse - Stage.width / 100 * percent) + (_xmouse >= Stage.width / 100 * (100 - percent)) * (_xmouse - Stage.width / 100 * (100 - percent))) / 30;
}
Avatar billede maqhem Nybegynder
15. januar 2007 - 16:08 #2
De sidste faktorer (nummer 1: 50 / nummer 2: 30) bestemmer reaktionseffektiviteten. Des lavere nummer, des større reaktion.
Avatar billede fredud Nybegynder
16. januar 2007 - 09:32 #3
Cool. Men har vist forklaret det forkert. Hvis musen bevæger sig ud til venstre side, skal mc bevæge sig til højre og ligeledes med den anden side. Er det mulighed for at alt bevægelsen kun sker når xmouse bevæger sig, så hvis man holder musen stille vil mc også stå stille?
Avatar billede maqhem Nybegynder
16. januar 2007 - 16:47 #4
Ups, det er selvfølgelig mig, der har glemt hvordan en panoramaeffekt ser ud. Du skal selvfølgelig bruge disse i stedet for:

50% fra venstre / 50% fra højre:
onEnterFrame = function() {
    mc._x -= (_xmouse - Stage.width / 2) / 50;
}

35% fra venstre / 35% fra højre:
var percent:Number = new Number(35);
onEnterFrame = function() {
    mc._x -= ((_xmouse <= Stage.width / 100 * percent) * (_xmouse - Stage.width / 100 * percent) + (_xmouse >= Stage.width / 100 * (100 - percent)) * (_xmouse - Stage.width / 100 * (100 - percent))) / 30;
}

Hvis de kun skal køre på events fra cursorens onMove-metode, så ser det nu altså ret sjovt ud. Men hér er koderne:

50% fra venstre / 50% fra højre
var listen:Object = new Object();
listen.onMouseMove = function() {
    mc._x -= (_xmouse - Stage.width / 2) / 50;
}
Mouse.addListener(listen);

Funktionen, der kan justere antal procent fra kanterne duer ikke med en mouse-event. Uanset hvad, bør du nok holde dig til én af de første, jeg lavede. Det ser jo ligefrem pænt ud :)
Avatar billede fredud Nybegynder
16. januar 2007 - 22:10 #5
guld!..

Tænkte på en sidste ting, kun hvis det er muligt. Kan man lave sådan at mc ikke vil forsvinde fra billedet, du ved at den vil stoppe med at bevæge sig når man når slutningen af mc?
Avatar billede maqhem Nybegynder
16. januar 2007 - 22:15 #6
Det er an på, hvor dit centrum på movieclippet er. Sidder det i midten, til venstre eller til højre? Så kan jeg klare det snildt, hvis det sidder sådan et list sjovt sted, så bliver det svært at fikse.
Avatar billede fredud Nybegynder
17. januar 2007 - 09:31 #7
Ved centrum, men du registeringspunkt? Så er det øverst højre hjørne.
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. januar 2007 - 13:32 #8
35% fra venstre / 35% fra højre:
var percent:Number = new Number(35);
onEnterFrame = function() {
    mc._x -= ((_xmouse <= Stage.width / 100 * percent) * (_xmouse - Stage.width / 100 * percent) + (_xmouse >= Stage.width / 100 * (100 - percent)) * (_xmouse - Stage.width / 100 * (100 - percent))) / 30;
    mc._x = mc._x < mc._width ? mc._width : mc._x;
    mc._x = mc._x > Stage.width ? Stage.width : mc._x;
}
Avatar billede fredud Nybegynder
17. januar 2007 - 15:05 #9
Kan ikke rigtigt på den sidste kode til at virke...
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. januar 2007 - 16:22 #10
Det var da sjovt, for det kan jeg godt.
Avatar billede fredud Nybegynder
17. januar 2007 - 18:58 #11
underligt, har du mulighed for at lave en test fla.?