Avatar billede thomses Nybegynder
15. januar 2007 - 13:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Multicast i Java?

Er det ikke en der kan give en kort introduktion til hvad Multicast er i Java ?

Har jeg klienter der tilmelder sig hos en server, hvis der sker en ændring hos en klient, sendes den så til servere der ved hvem der er tilmeldt og multicaster ændringen til alle klienter. Er der egentlig involveret en central server i Java multicast, eller gøres det uden ?
Avatar billede thomses Nybegynder
15. januar 2007 - 13:25 #1
Nb: hvis de enkelte klienter tilmelder sig hos er server, hvad er forskellen så imellem multicast og i at implementer en central server med et observer patter ?
Avatar billede thomses Nybegynder
15. januar 2007 - 13:25 #2
ups: observer pattern
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2007 - 15:23 #3
multicast er direkte uden central server
Avatar billede thomses Nybegynder
15. januar 2007 - 15:37 #4
ok så hvis f.eks client1 og client2 er inde i multicast gruppe og en ny client3 ønsker at indtræde igruppen kontakter den så client1 der søger for at multicast til resten af gruppen om eksistensen af den nye client. Betyder det så at hver enkelt klient gemmer referencer på alle de klienter der er i gruppe. Er det korrekt antaget at hver client gemmer remote objekt referencer på denne ("a la callback").

Har lige erfaret i dag at der åbentbart er forskel på remote obj ref. og de stubbe der genereres. Ved remote obj ref, der sendes retur fra f.eks. en client til en server. Serveren kan så åbentbart bruge denne remote objekt reference til at kalde metoder på klienten "a al proxy"Korriger mig endelig hvis jeg tager fejl
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2007 - 16:15 #5
client3 sender en multicast til alle PC'ere på LAN og client1 og client2 lytter
og noterer at client3 har joinet mens resten ikke lytter
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2007 - 16:16 #6
multicast vil kunne være IP adress eller nodenavn som String - al RMI vil foregå
direkte
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
20. januar 2007 - 11:09 #7
Tag et kig på det her framework som er lavet til formålet:
http://www.jboss.org/products/jgroups
Det er bygget så infrastrukturen med reliable multicast er lavet så man kan kode sit system ovenpå uden selv at skulle styre de her lister af hvem der er med i gruppen osv...
Avatar billede thomses Nybegynder
23. januar 2007 - 01:31 #8
arne smider du ikke et svar ?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. januar 2007 - 01:41 #9
gerne
Avatar billede arne_v Ekspert
23. januar 2007 - 01:42 #10
JGroups som schwarz84 omtaler er iøvrigt glimrende