Avatar billede c-sharp Nybegynder
15. januar 2007 - 12:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til brugerroller i Forms Authentication

Hvordan tildeler og bruger man roller i asp.net 2.0?
Avatar billede kalp Novice
15. januar 2007 - 12:35 #1
Der er en menu som hedder website.
Tryk på den og find ASP.NET Configuration.
Tryk der.. og så burde du kunne finde rundt i resten:) har det ikke åbent selv, men det er ligetil..
Avatar billede c-sharp Nybegynder
15. januar 2007 - 12:42 #2
Det skal bruges i forbindelse med et login system som jeg allerede har. Det største problem er at sætte brugerrollen på den givne bruger der er logget ind.
Avatar billede netro Nybegynder
15. januar 2007 - 14:05 #3
Roles.AddUserToRole("Brugernavn", "Rollenavn");

Eller er det noget andet du vil?
Avatar billede c-sharp Nybegynder
15. januar 2007 - 14:32 #4
Vil det sige at nåe jeg logger en bruger ind så bruger jeg den metode?

eks.

// Hvis bruger er ok
        if (adminBruger != null)
        {
            Roles.AddUserToRole(adminBruger.Login,"admin");
            FormsAuthentication.RedirectFromLoginPage(adminBruger.Login, false);
        }

Men så brokker den sig over at rollen ikke kunne findes, hvor skal jeg initialisere de roller?
Avatar billede netro Nybegynder
15. januar 2007 - 14:58 #5
Du kan have tildelt brugeren rollen, før der logges ind. Hvis personen ikke anonym (ikke logget ind), vil der hellere ikke være en rolle påhæftet vedkommende.

        if (Membership.ValidateUser(adminBruger.Login, Password))
              FormsAuthentication.RedirectFromLoginPage(adminBruger.Login, false);
Avatar billede netro Nybegynder
15. januar 2007 - 14:58 #6
Hvis personen ikke anonym = Hvis personen er anonym
Avatar billede c-sharp Nybegynder
15. januar 2007 - 15:09 #7
hvordan laver jeg det rolle sjov når alle mine data ligger i databasen. Dvs. bruger og roller...
Avatar billede netro Nybegynder
15. januar 2007 - 15:57 #8
Et forslag er måske at override Membership.ValidateUser og SiteMapProvider.IsAccessibleToUser (der bestemmer om en bruger med en given rolle har adgang til den aktuelle side i dit sitemap). Jeg har ikke lige prøvet at rode med en custom role manager.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
17. januar 2007 - 09:25 #9
Jeg kan da ikke være den eneste der har mine bruger og roller liggende i databasen, har du evt. ikke et link til hvor jeg kan læse om hvordan jeg håndtere det?
Avatar billede c-sharp Nybegynder
22. januar 2007 - 12:20 #10
Er der mere hjælp her?
Avatar billede snepnet Nybegynder
30. januar 2007 - 04:33 #11
Har du brugere og roller liggende i din egen selvdesignede database?
Hvis det er tilfældet, er den fedeste løsning af du laver specialiserede providere, der forstår dit skema... "The Provider Toolkit" er en meget stor hjælp i den forbindelse:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/asp.net/aa336558.aspx
(du kan downloade templates - se i højre side, nederst).
Mvh
Avatar billede c-sharp Nybegynder
22. februar 2007 - 10:15 #12
Takker for alle kommentare, Det var snepnet's artikel der første til svaret så snep. You know what todo ;)
Avatar billede c-sharp Nybegynder
14. marts 2007 - 10:34 #13
Snep... svar :-)
Avatar billede snepnet Nybegynder
15. marts 2007 - 15:13 #14
Kommer her :o)
Mvh