Avatar billede aspwannabee Nybegynder
04. maj 1999 - 00:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ændringer i ASP fra Access database til SQL server

Hvis man opgraderer sin database til SQL server, skal der så ændres 'radikalt' i koden? Eller er det små ændringer?

Avatar billede lrj Nybegynder
04. maj 1999 - 22:28 #1
17 point? Sjovt tal.

Den præcise forskel mellem de to er jeg ikke klar over, men SQL er og bliver SQL. Det er en fælles standard, som der selvfølgelig er afvigelser fra. Jeg er, som sædvanligt, ikke sikker i min sag, men jeg tror ikke det er noget problem. De to programmer er trods alt fra samme producent...
Avatar billede thorvald Nybegynder
04. maj 1999 - 23:42 #2
Jeg har lige Upsized en Access-database til SQL-server, og de eneste problemer jeg er løbet ind i i global.asa. Selve SQL'en kører uden problemer.
Avatar billede flemming Nybegynder
05. maj 1999 - 10:09 #3
Jeg har lavet ASP løsninger til Access, MSSQL og Oracle og min erfaring er at SQL ikke bare er SQL, der er en del forskelle især i tal formater. I den yderste konsekvens, og hvis du er rigtig uheldig, kan du komme til at rette en del, men det afhænger selvfølgelig af hvordan din kode er lavet og hvilke SQL konstruktioner du har vovet dig ud i.
Avatar billede ebdrup Nybegynder
05. maj 1999 - 10:59 #4
Hvis du bruger autonummerering, er der forskel på hvordan du får fat i ID numrene på en nyoprettet post i din database. (Men hvis du gør det bruger du jo heller ikke kun SQL.)
Jeg har ikke selv prøvet at få fat i autonummerede ID'er på en nyoprettet post i en SQLServer database, så jeg kan ikke lige fortælle dig hvordan man gør.
Det kan være der er andre der ved det ?
- Allan
Avatar billede flemming Nybegynder
05. maj 1999 - 12:49 #5
Du foretager opdateringen og herfter fyrer en select Max(ID) af. Det hele samles i en SQL transaktion.

Auto ID i SQL Server er fejl behæftiget i SQL Server og jeg kan ikke anbefale at man bruger det.
Avatar billede thorvald Nybegynder
05. maj 1999 - 14:45 #6
SQL-serveren taber oplysningen om hvad næste nummer skal være, og starter forfra. Man kan dog udføre følgende SQL, som får SQL-serveren til at finde det rigtige nummer ved indsættelse.

DBCC CHECKIDENT(tabelnavn)

Thorvald
Avatar billede stoffer Nybegynder
05. maj 1999 - 16:03 #7
For det meste virker det uden problemer med Microsoft upsizing Wizard.

Dog virker autonummerering ikke (måske i den nye 7.0, aldrig prøvet). Så skal du jo bare lave den i ASP.

Hver gang en bruger kommer ind og skrive i DB'en kan du bruge det sidste ID
nummer og plusse med 1.

Brug evt. count metoden, og plus med en... Lidt ala:

SQL = "Select Count etellerandet FROM etellerandet "
Set RS = connect.execute(SQL)

Set tal = RS(0) + 1

Så får du et unikt ID nummer.