Avatar billede fun22 Nybegynder
14. januar 2007 - 10:35 Der er 30 kommentarer

asp.net bedre end asp?

Hej

Jeg har nu programmeret i asp i 6 år, og tænker på om jeg skal til at igang med asp.net.

Men hvad er der af fordele ved det?

Er det så meget at det kan betale sig?

Hvad er ulæmperne?
Avatar billede kalp Novice
14. januar 2007 - 10:40 #1
ASP = Scripting sprog
ASP.NET = Object Orienteret Programmering

Du kan lave meget mere på få linjer i ASP.NET
Du har intelli-sence og lettere ved at fejlfinde
Du har et kæmpe API at abejde med
Du kan lave mere avanceret hjemmeside
Du kan holde en mere overskuel struktur
Det er derfor letter at vedligeholde

ASP.NET er mere end blot ASP.NET.. du behøver ikke at programmere C#, men du kan også vælge VB.NET hvis du er bedre til det
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
14. januar 2007 - 10:43 #2
Ulemperne er meget få.
Asp.net baseret på c#, vb eller j# er et rigtigt programmeringssprog.
Det kan langt mere end asp, som har meget begrænset muligheder uden komponenter og lignende.
Fremtiden tilhører i højere grad asp.net end asp.

I asp.net kan du alt som du kan gøre med asp og meget mere.
Der findes mange indbyggede kontroller og metoder som det tager lang tid at lave i asp.
Personligt mener jeg et forskellen på hvad man kan i asp og asp.net er lige så stor som forskellen mellem html og asp.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2007 - 17:42 #3
den største ulempe ved ASP.NET sammenlignet med ASP er nok indlærings kurven

der er meget at sætte sig ind i unden man kan lave noget fornuftigt (eller hvis
man bruger VS - inden man forstår hvad man laver)

for folk med en IT uddannelse og evt. en fortid med C++ eller Java er det ikke
noget problem

for autodidakte ASP programmører kan det være en meget stor mundfuld
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2007 - 17:43 #4
men som dra chaos er lidt inde på, så er der ikke noget valg mellem ASP og ASP.NET - brugen
af ASP uddør totalt i de kommende år
Avatar billede fun22 Nybegynder
22. januar 2007 - 17:16 #5
Okay jeg har nu siddet og lejet lidt med det og det virker meget spændene, men også lidt uoverskuligt når man sådan bare lige kigger på det..

Jeg har bla svært ved at opdatere en tabel i min database,, Jeg får følgende fejl:

ObjectDataSource 'ObjectDataSource2' could not find a non-generic method 'Update' that has parameters: lastname, firstname, adress, zip, city, phone, email, company, cvr, original_id.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
23. januar 2007 - 08:16 #6
du skal lave en metode i din class noget i denne stil:

public void update(lastname,firstname, adress, zip, city, phone, email, company, cvr, original_id)
{
//lav din update her.
}
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
23. januar 2007 - 08:17 #7
Der skal angives typer i metoden f.eks
string lastname eller int zip
Avatar billede fun22 Nybegynder
23. januar 2007 - 17:36 #8
Så får jeg følgende fejl:

BC30188: Declaration expected.

Line 6:      Public update(lastname, firstname, adress, zip, city, phone, email, company, cvr, original_id)
Line 7:
Line 8:          UPDATE    man_costumers SET string lastname = @lastname, string firstname = @firstname, string adress = @adress, string zip = @zip, string city = @city, string phone = @phone, string email = @email, string company = @company, string cvr = @cvr WHERE id = @id
Line 9:
Line 10: End Class
Avatar billede fun22 Nybegynder
23. januar 2007 - 20:25 #9
det er tilsyneladene ordet update der er noget galt med...
Avatar billede windcape Praktikant
23. januar 2007 - 20:28 #10
kalp:

Du kan lave meget mere på få linjer i ASP.NET - Nej, det kræver faktisk flere fordi det er OOP.

Du har intelli-sence og lettere ved at fejlfinde - Nej, det har intet med ASP.NET at gøre, det har noget med dit IDE at gøre.

Du har et kæmpe API at abejde med - Korrekt, dog er MSDN noget værre skrammel , men defintivt bedre end normal ASP.

Du kan lave mere avanceret hjemmeside - Nej, men det er nemmere at lave en mere advanceret hjemmeside.

Du kan holde en mere overskuel struktur - I form af application-design med OOP ja, i form af filer, nej.

Det er derfor letter at vedligeholde - Afhænger af hvor kompliceret du gør det, ASP.NET kan nemt gøre et project alt for advanceret, og derfor sværere at vedligeholde.
Avatar billede kalp Novice
24. januar 2007 - 00:37 #11
windcape >>

Uenig - > mange af de såkaldte ekstra kodelinjer bliver autogenereret for dig.. men det forvirrer måske dit hoved??

Uenig - > om det har noget at gøre med ASP.NET eller ej så er pointen blot at du ikke får hjælp i ASP fra intelli sence.

Delvist enig - > det er vel bare en tilvendningssag.. specielt når man kommer fra java for mit vedkommende.

Uenig - > men du kan måske lave alt i ASP? Så lav en windows service til mig tak.. jeg skal bruge en windows service... den skal bare tjekke op på et eller andet eller gøre noget for mig..  anyways.. du kan godt lave noget avanceret i ASP.. der findes mange sådan hjemmeside, men du har flere muligheder i ASP.NET

Og jo det er lettere at vedligeholde...

til sidst og ikke mindst.. behold du dit ASP hvis du er så glad for det;o)
det er noget være slam! længere er den ikke!
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
24. januar 2007 - 08:00 #12
1. I har begge ret. Gui mæssigt er det hurtigere at lave en data præsentation i asp.net. Men der skal skrives en hel del mere kode for at gøre det lidt OO.

2.Intellisence gør det ikke nemmere at fejlfinde. Det gør det nemmere at stave sin kode rigtigt. Men i asp.net kan du debugge hele sitet og kan finde åbenlyste fejl uden at skulle kører siden først og du har mulighed for at bruge breakpoints.

3.Msdn kan kun bruges som reference. Heldigvis findes der mange andre gode sites, som kan give dig svar på næsten alt.

4.kalp strengt taget hører windows service inde under c# og windows delen. Ellers har i begge nogle rigtige punkter. Hvis man kun bruge indbyggede ting i sproget kan du meget mere i asp.net end asp.

5. Man kan også meget hurtigt miste overblikket over selv et lille asp.net f.eks. hvis du bruger mange usercontrols og nester dem eller du bruger datasources over det hele olign. asp er uoverskueligt fordi man har gui og kode blandet sammen og hvis man inkluderer alt for mange filer.

6. Vedligeholdelsen kommer meget an på den strategi du laver. Hvis du laver slamkode og blander tingene for meget sammen. Så er alt kode svær at vedligeholde.

fun22 jeg synes du skal kigge på denne artikel om objectdatasources:
http://www.manuelabadia.com/blog/PermaLink,guid,c72852ae-1fdd-4934-a715-f565ceaf21cc.aspx
Avatar billede kalp Novice
24. januar 2007 - 09:56 #13
hej dr_chaos :>

jeg ved godt nr. 4 hører ind under c#:)
men jeg laver dele til et system i ASP.NET og der har jeg til løsning af et problem skulle ud i enten en console application som windows shedueler skulle køre på fastlagte tider eller en windows service, som kunne køre pænt i baggrunden og klare dette af sig selv.

Da jeg programmere C# i ASP.NET så var det ikke noget problem at løse dette problem.

Jeg kan ikke se hvordan man umiddelbart skulle kunne løse en sådan problemstilling via. et scriptingsprog og den programmerings tankegang man har i ASP.

men om ikke andet så er det vel også underordnet:-)
det er sådan mit syn er på ASP og ASP.NET
og det er kun ved ren tvang jeg rører ved ASP mere.

Den eneste ulempe jeg kan se er, at det koster lidt mere at få et hotel med ASP.NET hotel, men det er  ikke så galt længere.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
24. januar 2007 - 10:08 #14
Hej :)
Omkring 4. Så er det en af fordelene ved asp.net. Men du kan nok også lave noget meget lignende i vb :)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
24. januar 2007 - 10:09 #15
Omkring brugen af asp. så skifter jeg selv job per 1/2 fordi der udsigt til at lege med asp et stykke ud i fremtiden i mit nuværende job.
Nu skal jeg kun sidde med asp.net 2.0 :)
Avatar billede kalp Novice
24. januar 2007 - 10:12 #16
me too;)
men jeg har kun siddet med .NET i 2½ måned...

lad os se hvordan det ser ud om et år:)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
24. januar 2007 - 10:16 #17
jeps
Det kan jeg godt gætte mig til.
Jeg har siddet med asp.net 2.0 i 2 år.
Avatar billede kalp Novice
24. januar 2007 - 10:17 #18
2.0 ?:)
Avatar billede kalp Novice
24. januar 2007 - 10:18 #19
starten af 2005?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
24. januar 2007 - 10:18 #20
ja den næste nyeste version af asp.net :)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
24. januar 2007 - 10:19 #21
Ja startede med beta versionerne.
Avatar billede windcape Praktikant
24. januar 2007 - 11:30 #22
kalp:

1) autogenereret kode laver jo ikke mindre antal kode linjer? :p
2) intellisence er og bliver en IDE ting. Det er IKKE en del af et programmeringssprog.
3) Java API ftw. :D
4) Jeg troede vi snakkede om webudvikling? ASP og ASP.NET kan lave de samme på websider, ihvertfald hvis du tæller komponenter i ASP med (hvilken man bør gøre, ellers kan "sproget" jo inten ting overhovedet).

Derudover så koder jeg enten ASP.NET, PHP (5!, på højt OOP niveau), eller JSP :-) Ingen ASP til mig tak, ville bare påpege at det var forkert hvad du sagde.

Men den der med intellisence holder altså ikke. Et IDE har ALDRIG noget med sproget/frameworket at gøre.

Det ville jo være det samme som at sige at Java er godt fordi Eclipse har en profiler.
Avatar billede windcape Praktikant
24. januar 2007 - 11:32 #23
Desuden er autogenereret også en IDE ting, som stadigvæk intet har med hverken C# som sprog, eller .NET som framework at gøre.

Prøv venligst at holde Visual Studio og ASP.NET sepereret , nogen af os kan godt lide at kode i andre editorer :p
Avatar billede kalp Novice
24. januar 2007 - 11:44 #24
Det gør jeg også:) der er andre tools en VS, men pointen var også bare, at man kan komme frem til meget alene via. intelli sence.

altså.. mindre google
Avatar billede windcape Praktikant
24. januar 2007 - 12:09 #25
oversætte lige intellisence for spørgeren

intelli sence = det som kendes som autocompletion i alle andre IDEs udover Visual Studio :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2007 - 02:19 #26
skal vi lige blive enige om at det staves "IntelliSense" ?

altså med 's' ikke 'c' som næstsidste bogstav

og i et ord uden mellemrum eller bindestreg

og Microsoft bruger selv stort S
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2007 - 02:28 #27
med hensyn vedligehold så tilbyder ASP.NET nogle muligheder for at strukturere
tingene på en helt anden måde end ASP

det er en stor fordel ved store projekter (men bare til almindelig gene ved
hobby projekt størrelse)

det er naturligvis stadig op til programmøren at udnytte de muligheder

----

med hensyn til funktionalitet, så har ASP.NET langt mere out of the box

i ASP var mulighederne:
1) undvære og selv kode et ton af VBS
2) købe en færdig komponent
3) selv lave en COM komponent i C++

og sidstnævnte er ikke helt nemt - mit gæt er at mindre end 1 ud af 10000 ASP
programmører kan lave en COM komponent i C++

(lidt flere kan i VB6 ...)
Avatar billede kalp Novice
25. januar 2007 - 09:26 #28
enig i din sidste post...

men angående hvordan man staver til intellisense så er det mig lidt underordnet:)
Avatar billede windcape Praktikant
25. januar 2007 - 09:28 #29
IntelliSense , sådan :D

Jeg foretrækker dog "code completion", da det er hvad man normalt kalder det , på ikke-fancy.NET sprog :-) Og i bund og grund det samme. Kan ikke rigtig se hvorfor det skulle have et nyt navn.
Avatar billede kalp Novice
25. januar 2007 - 09:30 #30
jeg skulle vel bare aldrig have nævnt IntelliSense, som en fordel;o) he he