Avatar billede panch Nybegynder
12. januar 2007 - 11:01 Der er 8 kommentarer

Access 2003 Database adgang over internettet med VB applikation

Hej,

Jeg skal lave et regnskabsstyringsprogram, som jeg havde tænkt skulle bestå af et VB.NET 2003 program, som henter fra/ skriver til en Access 2003 Database.
Der er flere brugere der skal kunne tilgå databasen samtidigt. Normalt sidder de på kontoret, men de vil også gerne kunne tilgå databasen mens de er på rejser, via IP/brugernavn/kode.

Kan dette lade sig gøre? Evt Via ODBC interface på serveren?

Jeg vil gerne bruge en access database, da den kan lave relationer mellem tabeller, så en ordre bliver koblet sammen med en kunde og produkt osv. Men MySQL vil blive alternativet hvis denne netværksløsning ikke fungerer.

Mvh
panch
Avatar billede kalp Novice
12. januar 2007 - 11:13 #1
tror ikke det er muligt i Access... men ja MySQL mener sagtens du kan!
Avatar billede terry Ekspert
12. januar 2007 - 11:26 #2
I agree with kalp.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. januar 2007 - 11:50 #3
Du kan lægge din Access database bag en webservice (lavet i ASP eller andet), og så få dit program til at tilgå metoderne i denne webservice i stedet for.

Selv om det kan lade sig gøre med MySql, at tilgå den over nettet, så har du åbnet for et sikkerhedshul - password til din MySql findes nu i dit program, som er spredt rundt i verden. Med en webservice vil du kunne lave en bedre adgangskontrol.
Avatar billede panch Nybegynder
12. januar 2007 - 12:02 #4
Programmet er tiltænkt en virksomhed for 2-5 personer. Programmet vil kun være forbeholdt dem, og adgangskoden kan man lægge på brugersiden så man skal indtaste det for at forbinde til serveren. Det skal være et forholdsvist simpelt program, så sikkerhed osv, kommer lidt længere nede på listen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. januar 2007 - 13:56 #5
Jeg kan selvfølgelig være ligeglad med hvordan du prioriterer sikkerhed - og dog: Opbevarer I data om mig? Har I fået tilladelser fra Datatilsynet, med krav om at skulle opfylde bestemte sikkerhedskrav?

Det er netop på dette sted - mens du designer systemet - at du med få midler kan få en passende sikkerhed. Din udtalelse ses alt for tit.
Avatar billede kjulius Novice
13. januar 2007 - 18:09 #6
Jeg tror kan sagtens du kan bruge Access, men om du kan tilgå den udefra via en ODBC forespørgsel er helt op til webhotellet. De vil nok som mindstemål af sikkerhed kræve, at der etableres en VPN tunnel, hvor sikkerheden varetages af deres firewall. Det kræver, at der installeres en VPN klient på PC'erne. Men langt fra alle hosting firmaer tilbyder det. Hvis du selv vil hoste dit site og database, er det naturligvis helt op til dig, om du vil åbne din firewall for ODBC udefra (dine "rejsende" brugere).
Avatar billede kjulius Novice
14. januar 2007 - 02:15 #7
Nogle af de "normale" webhoteller, bl.a. Surftown, giver adgang baseret på en IP-adresse, men da dine "rejsende svende" jo ikke kan have en fast IP adresse, hjælper det jo ikke meget.
Avatar billede panch Nybegynder
03. december 2007 - 13:51 #8
Lukket